Pagina 1 van 2

Acceleratie Bad > MX3 [K8]

Geplaatst: 03 jan 2009, 18:28
door Fatihv6
Nou jongens..
Heb afgelopen week een mx3 gehaald.
Het is een V6je[K8] en is APK afkeur..
Omdat mijn Pa een autobedrijf heeft.. ben ik van plan om de Mazda
op te gaan knappen.
maar nu heb ik een probleem..niet echt een probleem maar k weet niet
of het normaal is..

wanneer ik ga planken en op volle toere ga draaien, voel ik niets van druk tijdens het acceleren. Terwijl de K8 in 8.5sec op de 100 moet zijn
maar volgens mij zit ie er dik naast.
het is alsof ik in een slome auto zit.(bij mn 323F creon voelde ik het wel[8.7sec= 0/100])
Mijn uitlaat lijn is lek van 3 plekken..(goed lek) :lol:
En eer zit een grote japstyle onder
de bourgies zijn volgensmij ook een beetje aan de slechte kant.
De auto loopt wel goed stationair.. of hoe je dat ook type.

Weten jullie miscchien of dit normaal is voor een K8,,
Of heeft mn mx een probleem??
k denk zelf dat het aan de bourgies en uitlaat kan liggen..
maar weet het niet zeker.

Tips etc.. are welcome..

Mvg.FatihV6

Geplaatst: 03 jan 2009, 19:19
door Dikkekobus
kan van alles zijn, sowieso dat je uitlaat verrot is merk je al, verder zal ik als ik jou was de volgende dingen controleren:

* Bougiekabels ff doormeten (langste kabel mocht niet meer dan 16k hebben geloof ik)

* Bougie's (nieuw setje kost 25 eu origineel bij mazda dealer)

* Brandstof druk meten (kan zijn dat je brandstofcarrousel versleten is en dus niet meer 3.5 bar einddruk heeft.

*Als je de OBD1 hebt kan je deze ook ff checken dmv een LED, how 2 staat hier op het forum.

*Vris kleppen

Suc6

Geplaatst: 03 jan 2009, 19:27
door Fatihv6
Uitlaat ga ik maandag wel effe dichtlassen..
en meteen ook gelijk nieuwe bougies halen..
misschien ook een nieuwe eindemer.. want die is nogal groot.

maar hoe kan k nu weten of mn vris stuk is??

want als k ga gassen vanuit de motorruimte.. zie ik wel dat de 2 vris kleppen openslaan..(pinnetje bewegen).

brandstofdruk.. phoe dat moet mn pa ff na gaan kijken..
weet geheel niet hoe dat inelkaar zit :?

Geplaatst: 03 jan 2009, 19:40
door Dikkekobus
Fatihv6 schreef:Uitlaat ga ik maandag wel effe dichtlassen..
en meteen ook gelijk nieuwe bougies halen..
misschien ook een nieuwe eindemer.. want die is nogal groot.

maar hoe kan k nu weten of mn vris stuk is??

want als k ga gassen vanuit de motorruimte.. zie ik wel dat de 2 vris kleppen openslaan..(pinnetje bewegen).

brandstofdruk.. phoe dat moet mn pa ff na gaan kijken..
weet geheel niet hoe dat inelkaar zit :?


als die Vris kleppen heen en weer gaan met gas geven zijn ze goed (wel simultaan)

Brandstofdruk moet je tussen de aanvoer een meter hangen als daar 3.5 bar uitkomt is het goed. (motor starten)

Geplaatst: 03 jan 2009, 19:47
door Fatihv6
hmm ok..
alvast bedankt man..

alleen merk k nu dat ze een beetje slordig zijn geweest,,
want k zie dat ze lange bougie kabels hebben gebruikt bij korte afstanden.
zou dat een verschil kunnen maken? :roll:

Geplaatst: 03 jan 2009, 20:51
door Fullsize
Nee, maakt geen verschil. Is standaard.

Geplaatst: 03 jan 2009, 21:29
door turbulence
k8 is net zo snel als een 323F GT (creon) enige is dat de powercurve een grote bult heeft rond de 4000 toeren dankzij het VRIS systeem.

het feit dat je uitlaat op diverse plekken lek is draagt al niet bij aan het behalen van het optimale vermogen, dus ik zou dat zowieso eerst even fixen.

indien je de auto net gekocht hebt en het onderhoud discutabel is zou ik inderdaad gewoon uit voorzorg de bougiekabels en bougies vervangen.

benzineregulator gaat niet gauw kapot, dus zie nut niet van in om die te gaan vervangen.. ( neem aan dat dikkekobus daarop doelt)

benzinefilter vervangen kan vaak wel redelijk veel verschil maken indien deze echt lang geleden verwisseld is.

TPS afstellen kan soms ook verschil maken ( zie hiervoor de FAQ)

Geplaatst: 03 jan 2009, 22:36
door Fatihv6
Nou jongens..

Heel erg bedankt.. :duim1:

k ga het maandag effe allemaal uittesten..

*edit Kan het niet aan een verstopte cat.. liggen?

Geplaatst: 04 jan 2009, 10:50
door WhiteFinish
Het kan inderdaad ook aan een verstopte kat liggen.

Maar ik zou ook nog even je vacuum leidingen nakijken. Vooral die naar je vris toe. Als ze een halve lek hebben kan je vris misschien ook maar half werken.

Je ecu kan ook in een noodprogramma staan doordat bijvoorbeeld een van je lambda sensoren kapot is. (of kapot is het gaan)

Tevens zoals al aangegeven. Bekijk je foutcodes

Verder wil een goede afstelling ook nog vaak helpen
- goede bougiekabels
- nieuwe bougies
- nieuwe benzinefilter
- nieuwe luchtfilter
- tps afstellen
- uiteraard je uitlaat eerst lassen

De grote uitlaatpot die eronder zit maakt op zich weinig uit, daardoor ga je geen vermogen missen

Geplaatst: 04 jan 2009, 16:02
door Dikkekobus
turbulence schreef:benzineregulator gaat niet gauw kapot, dus zie nut niet van in om die te gaan vervangen.. ( neem aan dat dikkekobus daarop doelt)

benzinefilter vervangen kan vaak wel redelijk veel verschil maken indien deze echt lang geleden verwisseld is.

TPS afstellen kan soms ook verschil maken ( zie hiervoor de FAQ)


het potje aan het uiteinde van je retourrail ja volgens mazda heet dat ding brandstofcarrousel heb al meerde namen voorbij horen komen.

in dat ding zit een veer en die wordt uiteraard slapper door de jaren heen. en aangezien dat ding erg belangrijk is is 0.2 bar verlies al zeker merkbaar. Alleen heel veel mensen vergeten dit ding vaak te vervangen door de jaren heen, aangezien het maar een klein dingetje is word het snel over het hoofd gezien. ik heb het verschil gemerkt. mijne was stuk namelijk.