Olie temperatuur winter
Moderator: Moderators
Olie temperatuur winter
Hey jongens, ik heb nu sinds een tijd een mooie olie temperatuur meter, welke het erg goed doet.
Nu valt mij op dat in de winter de temperatuur nét 70 haalt, en het duurt een flinke poos voordat dit zo is. Het doet me denken aan mijn oude tomos brommer die in de winter ging stotteren door teveel koeling aan de cylinder.
Weet iemand of het slim is de radiateur deels af te plakken of iets dergelijks? Vooral met mijn nieuwe mazdaspeed bumper zit de radiateur erg in de rijwind!
De leiding die voor de radiateur doorloopt, is van een soort olie neem ik aan? Niet motorolie?
Het is dus een 1.8 V6 en ik rijd met 5W30 dacht ik.
Nu valt mij op dat in de winter de temperatuur nét 70 haalt, en het duurt een flinke poos voordat dit zo is. Het doet me denken aan mijn oude tomos brommer die in de winter ging stotteren door teveel koeling aan de cylinder.
Weet iemand of het slim is de radiateur deels af te plakken of iets dergelijks? Vooral met mijn nieuwe mazdaspeed bumper zit de radiateur erg in de rijwind!
De leiding die voor de radiateur doorloopt, is van een soort olie neem ik aan? Niet motorolie?
Het is dus een 1.8 V6 en ik rijd met 5W30 dacht ik.

- turbulence
- Super-Pilot
- Berichten: 5868
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
- Locatie: Wolvega (fryslan)
- Contacteer:
de buis die voor je radiateur langs loopt is voor de koeling van het hydraulische systeem, dus voor oa de stuurbekrachtigingsolie.
de motorolie wordt gekoeld/opgewarmt door de koelvloeistof, afplakken van een deel van de radiateur zou in theorie een optie zijn, deze oplossing heb ik wel vaker gelezen wat gedaan wordt bij auto's die moeilijk opwarmen.
maar goed, de thermostaat laat pas warm water door bij 85 graden wat dan doorstroomt in de radiateur, dus of het een groot verschil zal laten zien vraag ik me af
maar die van mij behaalt op den duur de oliebedrijfstemperatuur wel, maar duurt gewoon inderdaad een stuk langer. weet niet hoeveel km je er dan mee gereden hebt maar kan dus inderdaad met deze temperaturen.
is gewoon een nadeel als het echt koud is...
de motorolie wordt gekoeld/opgewarmt door de koelvloeistof, afplakken van een deel van de radiateur zou in theorie een optie zijn, deze oplossing heb ik wel vaker gelezen wat gedaan wordt bij auto's die moeilijk opwarmen.
maar goed, de thermostaat laat pas warm water door bij 85 graden wat dan doorstroomt in de radiateur, dus of het een groot verschil zal laten zien vraag ik me af
maar die van mij behaalt op den duur de oliebedrijfstemperatuur wel, maar duurt gewoon inderdaad een stuk langer. weet niet hoeveel km je er dan mee gereden hebt maar kan dus inderdaad met deze temperaturen.
is gewoon een nadeel als het echt koud is...
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Komt ie nooit boven de 70 graden uit? Of uiteindelijk wel een graad of 100-110.
Waar is de opnemer geplaatst? Heb je een adapter tussen je oliefilter en het blok?
Of zit de sensor in de carterpan?
Ik zou zeker niet de radiateur afplakken zolang de koelvloeistof temperatuur nog op de gebruikelijke stand staat bij een warme motor.
Waar is de opnemer geplaatst? Heb je een adapter tussen je oliefilter en het blok?
Of zit de sensor in de carterpan?
Ik zou zeker niet de radiateur afplakken zolang de koelvloeistof temperatuur nog op de gebruikelijke stand staat bij een warme motor.
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
Meter zit inderdaad op een adapterring tussen blok en oliefilter. Normaal gaat ie toch wel richting de 80/85 graden. Het scheelt niet erg veel maar het grootste verschil zit hem voor mij in de tijd die het duurt 65/70 graden te bereiken.
Je rijd gewoon heel lang met koude olie. De watertemperatuur raakt meestal wel op hetzelfde niveau met de tijd, of iets lager.
Ik ben in de winter ook wat minder snel geneigd een stukje hard te rijden om deze reden, dus daarom vraag ik het even.
Je rijd gewoon heel lang met koude olie. De watertemperatuur raakt meestal wel op hetzelfde niveau met de tijd, of iets lager.
Ik ben in de winter ook wat minder snel geneigd een stukje hard te rijden om deze reden, dus daarom vraag ik het even.

- turbulence
- Super-Pilot
- Berichten: 5868
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
- Locatie: Wolvega (fryslan)
- Contacteer:
en in de zomer kom je ook niet boven de 80-85 uit dan?
ik heb met mijn meter altijd als de motor goed op temperatuur is een 100-110 graden zoals sebas eerder ook al aangaf...
die temperatuur haal ik nu ook wel, maar duurt wel wat meer km's voordat ie daarop komt.
maar als je sensor op een normale zomerdag ook maar 80-85 graden aangeeft dan is die sensor niet helemaal fris lijkt mij
ik heb met mijn meter altijd als de motor goed op temperatuur is een 100-110 graden zoals sebas eerder ook al aangaf...
die temperatuur haal ik nu ook wel, maar duurt wel wat meer km's voordat ie daarop komt.
maar als je sensor op een normale zomerdag ook maar 80-85 graden aangeeft dan is die sensor niet helemaal fris lijkt mij
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Ik gok dat deze al een tijdje minder werkt als het aan de thermostaat ligt. De watertemperatuur is ook ietsjes lager dan in de zomer bijvoorbeeld, dit kan toch duiden op een probleem met de thermostaat?
Ik merk ook als ik voor een stoplicht sta, dan loopt de temperatuuur op naar 75/80 ongeveer, en deze gaat dan weer naar beneden als ik begin te rijden.
Ik merk ook als ik voor een stoplicht sta, dan loopt de temperatuuur op naar 75/80 ongeveer, en deze gaat dan weer naar beneden als ik begin te rijden.

- turbulence
- Super-Pilot
- Berichten: 5868
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
- Locatie: Wolvega (fryslan)
- Contacteer:
maar de temperatuurmeter komt wel redelijk snel op de middelstand op de schaalverdeling?
maar goed, als je stil staat en de temperatuur loopt op dan is dit niet erg, neem aan dat de fan na een tijdje wel aanslaat?
thermostaat kost je ook de kop niet, zelf vervangen is redelijk goed te doen..
maar goed, als je stil staat en de temperatuur loopt op dan is dit niet erg, neem aan dat de fan na een tijdje wel aanslaat?
thermostaat kost je ook de kop niet, zelf vervangen is redelijk goed te doen..
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten