Pagina 1 van 2

olieverbruik

Geplaatst: 25 okt 2008, 17:20
door M3nace
ik ben de laatste tijd een beetje bij aan het houden wat me mx verbruikt aan olie. Ik begin me toch wel een beetje zorgen te maken. Ik heb 2 weken geleden me olie bijgevuld. Nu heb ik vandaag weer me olie gepeild en staat het peil tot iets boven het middelste streepje op de peilstok. Me collega die laatst achter me fietste zei ook dat hij naar olie stonk. Gaat hier om een mx van 98 1.6 16v met 170 k op de klok.

Geplaatst: 25 okt 2008, 19:52
door xedos
Olieverbruik kan door verschillende dingen komen, versleten zuigerveren, hardgeworden klephoedjes/afdichtingen. Meestal zuigerveren verhaal. Motor niet netjes warmgereden s'morgens :cry:

Geplaatst: 26 okt 2008, 12:44
door WhiteFinish
Correct me if i'm wrong... Volgens mij kan je bij een compressietest toch wel iets meer zeggen over de staat van de zuigerveren.

@glen, heb je wel geregeld je olie vervangen en gewoon normaal onderhoud gepleegd?

Geplaatst: 26 okt 2008, 13:45
door xedos
Compressie zegt niet zoveel over olieverbruik. Je hebt compressie veren en olieschraapveren, dat laatste hebben te maken met olieverbruik.

Geplaatst: 26 okt 2008, 15:02
door M3nace
hey...

ja hij heeft gewoon zijn beurten gehad en is altijd netjes warm gereden. hoe kan ik er dan achter komen waar het probleem zit?

Geplaatst: 26 okt 2008, 20:22
door xedos
Dat is moeilijk te zeggen. Zal je kop eraf moeten halen en dan kijken hoe de cilinderwanden eruitzien En dan een zuiger eruit om de toestand van de zuigerveren te bekijken.

Geef is plankgas stationair en dan abrubt gaslos, komt er dan bij gas loslaten veel blauwe rook? dan zijn het je klepseals.

Geplaatst: 27 okt 2008, 10:50
door M3nace
ik ga het het dalijk eens proberen...

Geplaatst: 28 okt 2008, 16:29
door M3nace
Heb inmiddels een compressie test laten doen en dit is er uit gekomen.

cil1: 9.5 cil2: 9.8 cil3: 10 cil4:10

dus de zuigerveren zijn nog goed.
Ook heeft hij een lektest gedaan en die was ook goed...
volgens hem zijn het de kleprubbers of de klepgeleidingen.
Nu wou ik het liefst zelf alles doen. Of alleen zelf de kop demonteren. Is dit goed zelf te doen? En wie heeft er een goed werkplaats handboek...

Geplaatst: 28 okt 2008, 20:50
door xedos
Compressie is inderdaad goed zo te zien.

De klepsteel rubbers vervangen is klein klusje, de kop hoeft niet gedemonteerd te worden. Er word dan via het bougiegat luchtdruk op de cilinder gezet zodat de kleppen dicht blijven en dus niet in de cilinder vallen als de klepveer gedemonteerd wordt. En dan is het vervangen van de rubbers een koud kunstje. ;) Informeer eens bij diverse garage bedrijven. denk niet eens dat je veel geld kwijt bent voor zo'n reparatie.

Geplaatst: 28 okt 2008, 21:27
door M3nace
maar hoe weet ik zeker dat het de kleprubbers zijn en niet de klepgeleiders..? Niet dat ik de rubbers vervang en het dalijk de geleiders zijn.