olieverbruik

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
M3nace
Pilot
Pilot
Berichten: 554
Lid geworden op: 25 jun 2007, 21:24

olieverbruik

Bericht door M3nace »

ik ben de laatste tijd een beetje bij aan het houden wat me mx verbruikt aan olie. Ik begin me toch wel een beetje zorgen te maken. Ik heb 2 weken geleden me olie bijgevuld. Nu heb ik vandaag weer me olie gepeild en staat het peil tot iets boven het middelste streepje op de peilstok. Me collega die laatst achter me fietste zei ook dat hij naar olie stonk. Gaat hier om een mx van 98 1.6 16v met 170 k op de klok.
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Olieverbruik kan door verschillende dingen komen, versleten zuigerveren, hardgeworden klephoedjes/afdichtingen. Meestal zuigerveren verhaal. Motor niet netjes warmgereden s'morgens :cry:
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Correct me if i'm wrong... Volgens mij kan je bij een compressietest toch wel iets meer zeggen over de staat van de zuigerveren.

@glen, heb je wel geregeld je olie vervangen en gewoon normaal onderhoud gepleegd?
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Compressie zegt niet zoveel over olieverbruik. Je hebt compressie veren en olieschraapveren, dat laatste hebben te maken met olieverbruik.
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
M3nace
Pilot
Pilot
Berichten: 554
Lid geworden op: 25 jun 2007, 21:24

Bericht door M3nace »

hey...

ja hij heeft gewoon zijn beurten gehad en is altijd netjes warm gereden. hoe kan ik er dan achter komen waar het probleem zit?
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Dat is moeilijk te zeggen. Zal je kop eraf moeten halen en dan kijken hoe de cilinderwanden eruitzien En dan een zuiger eruit om de toestand van de zuigerveren te bekijken.

Geef is plankgas stationair en dan abrubt gaslos, komt er dan bij gas loslaten veel blauwe rook? dan zijn het je klepseals.
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
M3nace
Pilot
Pilot
Berichten: 554
Lid geworden op: 25 jun 2007, 21:24

Bericht door M3nace »

ik ga het het dalijk eens proberen...
Gebruikersavatar
M3nace
Pilot
Pilot
Berichten: 554
Lid geworden op: 25 jun 2007, 21:24

Bericht door M3nace »

Heb inmiddels een compressie test laten doen en dit is er uit gekomen.

cil1: 9.5 cil2: 9.8 cil3: 10 cil4:10

dus de zuigerveren zijn nog goed.
Ook heeft hij een lektest gedaan en die was ook goed...
volgens hem zijn het de kleprubbers of de klepgeleidingen.
Nu wou ik het liefst zelf alles doen. Of alleen zelf de kop demonteren. Is dit goed zelf te doen? En wie heeft er een goed werkplaats handboek...
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Compressie is inderdaad goed zo te zien.

De klepsteel rubbers vervangen is klein klusje, de kop hoeft niet gedemonteerd te worden. Er word dan via het bougiegat luchtdruk op de cilinder gezet zodat de kleppen dicht blijven en dus niet in de cilinder vallen als de klepveer gedemonteerd wordt. En dan is het vervangen van de rubbers een koud kunstje. ;) Informeer eens bij diverse garage bedrijven. denk niet eens dat je veel geld kwijt bent voor zo'n reparatie.
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
M3nace
Pilot
Pilot
Berichten: 554
Lid geworden op: 25 jun 2007, 21:24

Bericht door M3nace »

maar hoe weet ik zeker dat het de kleprubbers zijn en niet de klepgeleiders..? Niet dat ik de rubbers vervang en het dalijk de geleiders zijn.
Plaats reactie