olieverbruik
Moderator: Moderators
olieverbruik
ik ben de laatste tijd een beetje bij aan het houden wat me mx verbruikt aan olie. Ik begin me toch wel een beetje zorgen te maken. Ik heb 2 weken geleden me olie bijgevuld. Nu heb ik vandaag weer me olie gepeild en staat het peil tot iets boven het middelste streepje op de peilstok. Me collega die laatst achter me fietste zei ook dat hij naar olie stonk. Gaat hier om een mx van 98 1.6 16v met 170 k op de klok.
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
Correct me if i'm wrong... Volgens mij kan je bij een compressietest toch wel iets meer zeggen over de staat van de zuigerveren.
@glen, heb je wel geregeld je olie vervangen en gewoon normaal onderhoud gepleegd?
@glen, heb je wel geregeld je olie vervangen en gewoon normaal onderhoud gepleegd?
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
- xedos
- Super-Pilot
- Berichten: 1213
- Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
- Type Mazda: Anders
- Bouwjaar: 2014
- Locatie: Heemskerk.
Dat is moeilijk te zeggen. Zal je kop eraf moeten halen en dan kijken hoe de cilinderwanden eruitzien En dan een zuiger eruit om de toestand van de zuigerveren te bekijken.
Geef is plankgas stationair en dan abrubt gaslos, komt er dan bij gas loslaten veel blauwe rook? dan zijn het je klepseals.
Geef is plankgas stationair en dan abrubt gaslos, komt er dan bij gas loslaten veel blauwe rook? dan zijn het je klepseals.
*Technical service Mazda mx-3.*
Heb inmiddels een compressie test laten doen en dit is er uit gekomen.
cil1: 9.5 cil2: 9.8 cil3: 10 cil4:10
dus de zuigerveren zijn nog goed.
Ook heeft hij een lektest gedaan en die was ook goed...
volgens hem zijn het de kleprubbers of de klepgeleidingen.
Nu wou ik het liefst zelf alles doen. Of alleen zelf de kop demonteren. Is dit goed zelf te doen? En wie heeft er een goed werkplaats handboek...
cil1: 9.5 cil2: 9.8 cil3: 10 cil4:10
dus de zuigerveren zijn nog goed.
Ook heeft hij een lektest gedaan en die was ook goed...
volgens hem zijn het de kleprubbers of de klepgeleidingen.
Nu wou ik het liefst zelf alles doen. Of alleen zelf de kop demonteren. Is dit goed zelf te doen? En wie heeft er een goed werkplaats handboek...
- xedos
- Super-Pilot
- Berichten: 1213
- Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
- Type Mazda: Anders
- Bouwjaar: 2014
- Locatie: Heemskerk.
Compressie is inderdaad goed zo te zien.
De klepsteel rubbers vervangen is klein klusje, de kop hoeft niet gedemonteerd te worden. Er word dan via het bougiegat luchtdruk op de cilinder gezet zodat de kleppen dicht blijven en dus niet in de cilinder vallen als de klepveer gedemonteerd wordt. En dan is het vervangen van de rubbers een koud kunstje.
Informeer eens bij diverse garage bedrijven. denk niet eens dat je veel geld kwijt bent voor zo'n reparatie.
De klepsteel rubbers vervangen is klein klusje, de kop hoeft niet gedemonteerd te worden. Er word dan via het bougiegat luchtdruk op de cilinder gezet zodat de kleppen dicht blijven en dus niet in de cilinder vallen als de klepveer gedemonteerd wordt. En dan is het vervangen van de rubbers een koud kunstje.

*Technical service Mazda mx-3.*