RAM luchtinlaat

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
SstennizZ
Pilot
Pilot
Berichten: 887
Lid geworden op: 25 feb 2007, 20:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

RAM luchtinlaat

Bericht door SstennizZ »

Heeft er hier iemand een ram luchtinlaat op zijn V6 zitten?

Ik heb mijn setje binnen gekregen.
Betreft een pijp met een 45 graden hoek aan het einde en twee aansluitingen voor de vacuüm en carterontluchting. Een verlooprubber met klem en een open filter.

Nu heb ik hem net even bij het blok gehouden, maareh ik heb echt geen idee hoe ik deze moet gaan bevestigen.. :? Hij kan niet tussen de VAF en klephuis, want dan zou de VAF onder een hoek van 45 graden komen te zitten. (Volgens mensen op de amerikaanse mx3 site kan dit geen kwaad, maar toch...) Ook kan hij niet na de VAF (met de VAF op de standaard luchtslang) want daar is niet genoeg ruimte voor in het motorruim..

Is er iemand hier die me een voorbeeld kan laten zien van het liefst een K8 blok met RAM?
Afbeelding
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Ram is nadelig voor je motor. Dan kan je beter standaard luchtfilterbox nemen met een knn element.

Iemand heeft hier een keer een dyno resultaat van laten zien, dus er is hard bewijs voor.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
DB89
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 280
Lid geworden op: 29 okt 2006, 16:33
Locatie: rotterdam

Bericht door DB89 »

omdat door ram-air de vaf open blijft staan en onder druk staat ?

ik dacht dat als je ram air maakt, dat bij mij dan LMM die klep open blijft staan en dan meer benzine inspuit als je gas loslaat maar nog rijd.

de lambda zou dit toch moeten corrigeren neem ik aan omdat die dan de weinig zuurstof meet :?

altans dat d8 ik, maar missch een iets verdere uitleg astublieft

Groetjes Daniel
Afbeelding
Gebruikersavatar
DB89
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 280
Lid geworden op: 29 okt 2006, 16:33
Locatie: rotterdam

Bericht door DB89 »

heeft iemand nog een uitleg over de maf of vaf, die dan kapot zou kunnen gaan ?, ik ben zelf ook van plan om een soort ram air te maken door een luchthapper in mn bumper maar heb nu mn bedenkingen

uitleg door iemand aub

Groetjes Daniel
Afbeelding
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

We hebben een vaf ;)

Het kapot gaan van de vaf komt doordat deze onder een verkeerde hoek is gemonteerd. Deze moet namelijk horizontaal zijn gemonteerd

Short ram werkt erg goed bij subaru aangezien zij de luchthapper op de motorkap hebben zitten met daaronder direct de luchtfilter.

Bij vele andere auto's is de motoropstelling niet hetzelfde en zal je bij een short-ram alleen maar warme lucht van de motor opzuigen.


Post je idee eens
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

het monteren van een VAF onder een hoek zal inderdaad schadelijk zijn voor het veermechanisme wat daarin zit, aangezien deze alleen goed werkt als deze plat gemonteerd wordt.

nu even hypothetisch:

miz zal doordat een short ram air intake veel meer inlaatsnelheid creert de VAF meting afwijken omdat door de hogere luchtsnelheid de VAF langer en verder open blijft staan.

misschien wordt dit gecompenseerd door de ECU, indien niet dan is de optie dat je arm begint te lopen met als gevolg kans op motorschade

wij hebben inderdaad een VAF ( Vane Air Flow meter) andere optie is een MAF ( Mass Air Flow) deze werkt niet dmv een veerplaat en een potentiometer maar dmv een verhitte gloeidraad welke reageert op de lucht die langsstroomt, meer lucht betekend sneller afkoelen van de draad en zo compenseert de ECU de benzine inspuiting mee

ik denk persoonlijk dat een MAF sensor minder gevoelig zal zijn voor hogere inlaatsnelheid omdat die een andere meet methode heeft, kan echter natuurlijk zijn dat deze draad sneller afkoelt door de verhoogde airflow met als gevolg dat die ook gaan overcompenseren

nadeel blijft miz ook altijd dat een Ram air intake altijd warmere lucht aanzuigt dan een CAI, je zou er een hitteschild omheen kunnen fabriceren omdat iets tegen te gaan, of het de oplossing is?
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
DB89
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 280
Lid geworden op: 29 okt 2006, 16:33
Locatie: rotterdam

Bericht door DB89 »

ok die vaf begrijp ik, de sensor laat ik dan ook gwoon horizontaal hangen.

ik d8 dan aan een gat in mn voorbumper met een buis naar mn luchtfilter en dan doorlopend met het luchtfilter.

dat er dan rijwind door dat gat heengaat en zo iets van druk creert, tzal niet veel zijn, maar de vaf zou daar tegen moeten kunnen lijkt mij, omdat ik deze ook weleens gemonteerd heb gezien op een turbo.

de vaf meet dan missch te veel lucht en als je dan met een gangetje van 80km/h je gas loslaat gaat de gasklep dicht maar de vaf meet wel lucht.

Dan wordt er even iets te veel aan brandstof ingespoten en de lambdasonde reageerd daar dan op door het aanpassen van de inspuithoeveelheid.

Dat is wat ik in gedachte had

GR Daniel
Afbeelding
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Het idee klinkt goed

Maar waar monteer je dan de luchtfilter precies? En hoe voorkom je dat de luchtfilter bij regen niet alleen regenwater naar binnen probeert te zuigen?
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
SstennizZ
Pilot
Pilot
Berichten: 887
Lid geworden op: 25 feb 2007, 20:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door SstennizZ »

WhiteFinish schreef:Het idee klinkt goed

Maar waar monteer je dan de luchtfilter precies? En hoe voorkom je dat de luchtfilter bij regen niet alleen regenwater naar binnen probeert te zuigen?


Ik denk dat hij bedoeld dat de filter gewoon bij de VAF komt te zitten en dan een buis op de filter naar de bumper. Weet alleen niet of dit voldoende zal zijn voor het regenwater..
Maareh op deze manier moet je ecu dus veel meer gaan rekenen en regelen. Is dit het rendement van het RAM wel waard? Dat hele circeltje wat je beschrijft is toch ook niet echt verbruiksvriendelijk?
Afbeelding
Gebruikersavatar
DB89
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 280
Lid geworden op: 29 okt 2006, 16:33
Locatie: rotterdam

Bericht door DB89 »

ik wou dan idd het luchtfilter gwoon bij de vaf laten en dan vanuit mn bumper eeen buis nr mn luchtfilter.

regen zal dan denk ik wel meevallen omdat ik eerst dat stuk naar boven ga nr mn luchfilter en dat zal volgens mij niet zover komen.

Gr Daniel
Afbeelding
Plaats reactie