Oversized gasklephuis

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

MX3Powerr
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 205
Lid geworden op: 18 aug 2005, 14:50

Oversized gasklephuis

Bericht door MX3Powerr »

Weet iemand of dit veel helpt bij een klze zag het namelijk op fordprobestore.. Er zullen wel wat aanpassingen gedaan moeten worden maar wat precies ?

http://www.fordprobestore.co.uk/store/p ... ts_id=1563
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

hoezo moeten er aanpassingen worden gemaakt dan?

Edit:
Zie nu dat er staat dat je wat aan moet passen aan ik denk de slangen van het stationair systeem, misschien iets verlengen. Je kunt mark altijd mailtje doen met je vraag, reageert altijd super snel terug

Het is gewoon een stock gasklephuis echter opgeboord en met een grotere vlinderklep.

Of het veel zal schelen qua vermogen betwijfel ik.
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Nee, de 68mm heeft een flinke aanpassing nodig

Je gasklep wordt namelijk zo veel opgeboord dat je geen koelvloeistofleidingen meer door het gasklephuis kunt laten lopen (onderste gedeelte).
Al het materiaal wat weggehaald wordt betekend dat een kanaal geraakt wordt van de koeling en er wordt een custom plaat op gezet.

Let op hiermee,

Vele hebben problemen gehad met de afstelling van het stationaire toerental !! Zolang je niet over echt serieuze vermogens praat (turbo/supercharger + nodige blokaanpassingen) zou ik gewoon voor de 66mm gaan.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
MX3Powerr
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 205
Lid geworden op: 18 aug 2005, 14:50

Bericht door MX3Powerr »

dit heeft hij mij terug gestuurd :)

The IAC under the throttle body needs to be removed and the coolant pipes to the throttle body disconnected and joined. Idle is adjusted on the stop screw instead. KLZE about 4 bhp, but it's more to do with better driveability and top end than BHP. Mark

mijn engels is niet helemaal perfect kan iemand ff beetje verder vertalen :)

je hebt ook de 64 mm, standaard heb je toch 60 mm d8 ik?
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

IAC (idle air control) vervalt dus, en je moet de koelvloeistofleidingen gewoon doorlussen

en dat wil je liever niet, want zo is het stuk minder makkelijk om je stationair af te stellen.

evt slagje kleiner zou wel kunnen volgens mij, maar voor de zekerheid even vragen hoe die komt ivm de IAC
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
Slome
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 jul 2008, 11:45
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Bericht door Slome »

MX3Powerr schreef:dit heeft hij mij terug gestuurd :)

The IAC under the throttle body needs to be removed and the coolant pipes to the throttle body disconnected and joined. Idle is adjusted on the stop screw instead. KLZE about 4 bhp, but it's more to do with better driveability and top end than BHP. Mark

mijn engels is niet helemaal perfect kan iemand ff beetje verder vertalen :)

je hebt ook de 64 mm, standaard heb je toch 60 mm d8 ik?


Vrij vertaalt:
De IAC (stationair toerental regeling) onder je gasklephuis komt te vervallen en de koelvloeistof leidingen zul je moeten demonteren en doorlussen aan elkaar (rd. die optie advisieren ze ook bij de thermal-spacers, maar heb ik niet gedaan, gezien dit nadelig effect kan hebben op je stationair loop in de koudere dagen).
Je stationair loop wordt nu geregeld met je stopschroef (gasklepstand bij vrij gaspedaal).
Bij de KL-ZE heb je een vermogens winst van 4 pk, maar deze oversized gasklephuis is ontwikkeld voor een gunstiger rijgedrag en meer vermogen in de hogere toeren. Mvg Mark.

Hoop dat dit wat duidelijker is voor je?
"Knie aan de grond.... steppie aan de grond.... stuur aan de grond... kop op de grond, asfalt in je mond, motor in de stront en struik in je kont."
MX3Powerr
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 205
Lid geworden op: 18 aug 2005, 14:50

Bericht door MX3Powerr »

Ja lijkt me duidelijk, hardstikke bedankt man :)
alle beetjes helpen toch :) dit in conbinatie met thermal spacers en
een benzinedrukregelaar zou het best wel lekker lopen toch..

Greetz Peter
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

tjsa... alle kleine beetjes helpen....

ik zou wel kijken naar een iets kleiner gasklephuis als het daadwerkelijk zo is dat je de kv leidingen moet doorlussen... de mx zal daardoor nooit fijn stationair lopen...

persoonlijk vind ik de thermal spacers echt ovrhyped, gezien de minimale winst die je ermee behaalt, grootste winst behaal je bij stationair toerental, bij normaal rijden pak je geloof ik 1 of 2 graden... dat vind ik de 130 euro niet rechtvaardigen
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
Hiwo
Pilot
Pilot
Berichten: 662
Lid geworden op: 07 apr 2006, 22:05
Locatie: Geleen

Bericht door Hiwo »

turbulence schreef:tjsa... alle kleine beetjes helpen....

ik zou wel kijken naar een iets kleiner gasklephuis als het daadwerkelijk zo is dat je de kv leidingen moet doorlussen... de mx zal daardoor nooit fijn stationair lopen...

persoonlijk vind ik de thermal spacers echt ovrhyped, gezien de minimale winst die je ermee behaalt, grootste winst behaal je bij stationair toerental, bij normaal rijden pak je geloof ik 1 of 2 graden... dat vind ik de 130 euro niet rechtvaardigen


Zoals je al zei alle kleine beetjes helpen, de thermal spacers zijn best prijzig, maar ze werken wel.
Het is niet zo dat je nu opeens weg vliegt, maar de intake is zeker een flink stuk koeler, vooral met deze temperaturen buiten.
Verder licht het veel aan hoe je je filter hebt zitten, als die al warme lucht pakt heb je er al niet veel aan.
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

Thermal spacers geven een merkbaar verschil als je er aan voelt met je handen. In vermogen heb ik het niet kunnen merken. Ik heb ze er ook niet meer tussen zitten want de warmte die normaal langs je inlaatspruitstuk afgevoerd wordt, moet met thermal spacers ineens een andere weg zoeken waardoor de gemiddelde temperatuur van het blok oploopt.
Niet zoals Mazda de temperatuurhuishouding heeft bedoeld, zoveel is zeker.

Ik heb met een aantal opgeboorde gasklephuizen gereden op een DE en een ZE. Met verschillende diameters.
In beide gevallen heb ik geen vermogenstoename kunnen bemerken, ook geen veranderingen in het koppel.
Het probleem is de afdichting van de vlinderklep op het huis. Er zijn maar weinig die dat goed dicht kunnen krijgen. Ik heb het nog niet gezien.

De stationairloop is geen probleem zolang de afdichting van de klep goed is en het koelsysteem nog aangesloten is.

Een te hoge stationaire loop is erg hinderlijk en voor het vermogen maakt het in mijn ervaring niets uit. Als er verder niets is veranderd aan de internals van de motor adviseer ik het zeker niet om een vergroot huis te monteren want het levert dan veel te weinig op.
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
Plaats reactie