Chip

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

Louis schreef:
MarcX3 schreef:snap alleen nog steeds niet waarom iedereen een katvervanger en freeflow neemt en eventueel de middendemper ook nog weghaalt

tis geen turbo motor.

de 2,5 heeft tegendruk nodig maar stow je er een katvervanger en freeflow onder heeftie veel minder tegendruk.

reden waarom die meestal vervangen worden is omdat men denk dat je met een freeflow opeens 20 pk erbij hebt maar t enige wat je er meestal bij krijgt is een bult geluid.

De meest optimale uitlaatsetup voor de 1.8 is de orginele setup van de fabriek. 2,5 zul je even moeten kijken hoe en wat maar helemaal demperloos heeft totaal geen nut, haal dan de piping weg vanaf de onderpijp heb je tzelfde effect en gelijk een puur v6 geluid



Ik heb nooit gedacht dat ik van de freeflow 20 pk winst pak en hij zat er al onder toen ik de mx kocht. Ook de midden demper was er al onderuit. De kvv wil ik graag omdat er gezegd word dat er toch iets winst mee word behaald. Voor het geluid hoef ik het niet te doen, ik rij al met een db killer anders word je gek. Over je verhaaltje tegendruk weet ik eigenlijk niet, je zou zo maar eens gelijk kunnen hebben. Krijg ik volgens jou verlies met een kvv??


Was ook niet echt tegen jou maar in t algemeen.

Ik zelf heb een katconverter want de kat was overleden en de converter was een stuk makkelijker aan te passen.

of je verlies kijgt met een katvervanger is alleen maar achter te komen met een dyno, de een zegt dat die slechter trekt de ander zegt dattie beter loopt zonder kat. ligt er ook aan wat heb je: katconverter (is een kvv met verdikking dus soort demper, of een recht stuk buis). Denk ook dat een katvervanger niet gelijk veel verlies met zich meebrengt maar icm een freeflow of zonder middendemper zal t zeker merkbaar zijn.

ik zelf had een freeflow maar ben nu alles weer naar (zo veel mogelijk) de orginele setup te zetten, dus een aangepaste kat komt er weer onder en de freeflow word vervangen door een Sebring, nieuwe middenpijp met een iets betere flow, en dan s kijken hoe en wat.
Driven by a sixpack
Gebruikersavatar
Louis
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 55
Lid geworden op: 28 jul 2006, 23:14
Locatie: Harderwijk

Bericht door Louis »

hmmm oke weer wat geleerd!!! tnx voor de reacties.

Denk toch dat ik de kvv nog maar even uitstel. gedoe met de apk zit ik niet op te wachten en als ik dan ook nog eens verlies krijg kan ik me geld beter weggooien.
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

Over het katvervanger-deel kan ik zeggen dat het je zeker winst op zal leveren over een breed toerengebied. Een katvervanger uitgevoerd als demper of als pijp maakt daarin niet zoveel uit.
De fabrieks katalysator is een ding met zoveel weerstand dat het motorvermogen ongunstig beïnvloed wordt.
In Duitsland worden voor veel N/A auto's vervangingskatalysatoren geleverd die minder weerstand hebben dan de originele maar toch voldoen aan de emissie-eisen of die zelfs verbeteren. Maar in alle gevallen levert minder weerstand winst op.

Dit betekent niet dat 0-weerstand de meeste winst oplevert zoals Marc ook al aangeeft. De juiste set-up kan je alleen maar achter komen door het te meten met een accelleratiemeter of beter, een dynobank.

De ZE van Leonie had grotendeels (wel kvv) de originele uitlaat, die heb ik vervangen door een 2,25" rvs systeem met in de einddemper een silencer. Verschil heb ik niet kunnen vernemen, het uitlaatgeluid is ook hetzelfde gebleven.

Duidelijker verschillen heb ik vernomen door veranderingen aan het inlaat traject. Een langere buis is niet beter dan een korte.
Wat heel belangrijk is, is de montage van de lmm. Als de lmm direct aansluit op de rond75mm buis (niet de originele) geeft dat verlies in vermogen.
Onze lmm's zijn gemaakt om lucht uit een bredere ruimte weg te halen dan een rond 75 buis, kijk maar eens naar het originele luchtfilter.

Ook de 'cold air intake' zoals vaak toegepast wordt, met het filter tussen de bak en de radiator levert niets op als het gaat om koude lucht.
Aan de voorzijde van de bak bevindt zich geen koude lucht namelijk. Niet kouder dan naast de ontsteking iig.
De reden is dat alle door de radiator opgewarmde lucht (open kap uitgezonderd) afgevoerd wordt onder de auto door. Daarbij stroomt dus dezelfde warme lucht langs de 'cold' air intake. Gevolg is een langere buis = restrictie, en geen koudere lucht.
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
Gebruikersavatar
Slome
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 jul 2008, 11:45
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Bericht door Slome »

Fullsize schreef:Duidelijker verschillen heb ik vernomen door veranderingen aan het inlaat traject. Een langere buis is niet beter dan een korte.
Wat heel belangrijk is, is de montage van de lmm. Als de lmm direct aansluit op de rond75mm buis (niet de originele) geeft dat verlies in vermogen.
Onze lmm's zijn gemaakt om lucht uit een bredere ruimte weg te halen dan een rond 75 buis, kijk maar eens naar het originele luchtfilter.


Even een vraagje hierop:
Betekend dit dat als je een soort van powerfilter rechtstreeks aansluit op de LMM dat je dan meer rendament zou behalen zoals jij bedoeld?
De LMM op de orginele plaats laten en dus alleen je airbox verwijderen.
Of begrijp ik het verkeerd?
Want in dat geval zou dus een meer lucht doorlatende filter in je orginele airbox een gunstiger resultaat bieden, zolang je zorgt dat je airbox aan de ongefilterde kant afdoende vrije lucht kan inademen. In dat geval zou je ook je geluid nog binnen de perken kunnen houden (wat de meeste graag juist niet willen).
Correct me if i´m wrong.
"Knie aan de grond.... steppie aan de grond.... stuur aan de grond... kop op de grond, asfalt in je mond, motor in de stront en struik in je kont."
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

Ja dat klopt wel. Enige is dat bij de originele luchtfilterbehuizing het filterend oppervlak beperkt is.
Ik bedenk me net dat het misschien wel een optie is om het filter er uit te halen en een dikke buis naar de originele bak te leggen en daar een filter voor zetten. Mooi is anders, maar wellicht de moeite van het proberen waard.
Staat op m'n probeer lijstje iig! :mrgreen:
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
Gebruikersavatar
MissLeo
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 282
Lid geworden op: 06 mar 2006, 21:37
Locatie: prov. Groningen
Contacteer:

Bericht door MissLeo »

Fullsize schreef:Staat op m'n probeer lijstje iig! :mrgreen:

ow? :mrgreen:
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Oke, allebij zeer interessant en ook over beide onderwerpen (uitlaat&inlaat) zijn vele meningen verdeeld.

Wil je graag verder discussieren, open aub een nieuw topic. Laten we het nu op de chip houden
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Plaats reactie