Checklist V6
Moderator: Moderators
Checklist V6
Is het mogelijk om een lijstje samen te stellen met puntjes die je moet checken bij het V6 motorblok. Als in geluidjes en kenmerken van bepaalde kwalen.
Als voorbeeld wat voor de meeste motoren geldt:
- ALs onder de oliedop een soort koffiemelk-achtige substantie zit, duid dit op koelvloeistof in je olie en die meestal op een lekker koppakking.
Weet iemand nog dit soort puntjes?
Ik heb mijn mx nog niet zo lang, maar vertrouw het blok eigenlijk nu al niet meer.. Ik ben er iig al achter dat de v-snaren niet goed meer zijn en dat hij koud slecht start, dus dat de bougies vervangen moeten worden, maar waar moet ik nou verder nog ff op letten?
De Checklist:
- Als onder de oliedop een soort koffiemelk-achtige substantie zit, duid dit op koelvloeistof in je olie en die meestal op een lekker koppakking.
- Zet hem in de hoogste versnelling. Druk je koppeling en laat de motor opkomen tot 2000 toeren. Laat nu de koppeling schieten. Als de motor rustig blijft lopen is de koppeling op zn eind.
- Hoor je bij lopende motor onderin het blok een soort "nokkelend" geluid en is de motor van voor de facelift. Dan duid dit op onvoldoende veerspanning op de schotelveer: http://www.mazdamx-3.nl/?url=/forum/viewtopic.php?t=798
- Hoor je bij koude motor (en soms zelfs bij warme) een scherpe tik onder de kleppendeksel, dan kan dit duiden op een kromme klepstoter. De bekende "tikkende kleppen". Kan op zich geen kwaad als het alleen bij een koude motor is, maar is ook te vervangen als je weet welke stoter het is.
Als voorbeeld wat voor de meeste motoren geldt:
- ALs onder de oliedop een soort koffiemelk-achtige substantie zit, duid dit op koelvloeistof in je olie en die meestal op een lekker koppakking.
Weet iemand nog dit soort puntjes?
Ik heb mijn mx nog niet zo lang, maar vertrouw het blok eigenlijk nu al niet meer.. Ik ben er iig al achter dat de v-snaren niet goed meer zijn en dat hij koud slecht start, dus dat de bougies vervangen moeten worden, maar waar moet ik nou verder nog ff op letten?
De Checklist:
- Als onder de oliedop een soort koffiemelk-achtige substantie zit, duid dit op koelvloeistof in je olie en die meestal op een lekker koppakking.
- Zet hem in de hoogste versnelling. Druk je koppeling en laat de motor opkomen tot 2000 toeren. Laat nu de koppeling schieten. Als de motor rustig blijft lopen is de koppeling op zn eind.
- Hoor je bij lopende motor onderin het blok een soort "nokkelend" geluid en is de motor van voor de facelift. Dan duid dit op onvoldoende veerspanning op de schotelveer: http://www.mazdamx-3.nl/?url=/forum/viewtopic.php?t=798
- Hoor je bij koude motor (en soms zelfs bij warme) een scherpe tik onder de kleppendeksel, dan kan dit duiden op een kromme klepstoter. De bekende "tikkende kleppen". Kan op zich geen kwaad als het alleen bij een koude motor is, maar is ook te vervangen als je weet welke stoter het is.
Laatst gewijzigd door SstennizZ op 09 sep 2008, 17:00, 4 keer totaal gewijzigd.

- Stylo Kicking
- Co-Pilot
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 29 okt 2007, 16:15
- turbulence
- Super-Pilot
- Berichten: 5868
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
- Locatie: Wolvega (fryslan)
- Contacteer:
veel van dit soort dingen zijn ''universeel'' en gelden voor elke auto miz.
echt v6 problem is toch de schotelveer, deze zul je ook wel horen denk ik.
zie ook de faq: http://www.mazdamx-3.nl/forum/viewtopic.php?t=798
inderdaad de ontsteking is een zorgenkindje, zorg voor goeie bougiekabels ( maximaal 16Kohm weerstand op de langste kabel)
voor de rest, tsja moeilijk te zeggen kun je beter vragen naar mx3 specifiek want de k-motoren zijn verder goeie motoren waar normaal niet veel mis mee is en agressief misbruik is altijd moeilijk aan te geven
echt v6 problem is toch de schotelveer, deze zul je ook wel horen denk ik.
zie ook de faq: http://www.mazdamx-3.nl/forum/viewtopic.php?t=798
inderdaad de ontsteking is een zorgenkindje, zorg voor goeie bougiekabels ( maximaal 16Kohm weerstand op de langste kabel)
voor de rest, tsja moeilijk te zeggen kun je beter vragen naar mx3 specifiek want de k-motoren zijn verder goeie motoren waar normaal niet veel mis mee is en agressief misbruik is altijd moeilijk aan te geven
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
- Stylo Kicking
- Co-Pilot
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 29 okt 2007, 16:15
- turbulence
- Super-Pilot
- Berichten: 5868
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
- Locatie: Wolvega (fryslan)
- Contacteer:
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer: