Pagina 1 van 1

Vervangen distributieriem

Geplaatst: 26 aug 2008, 12:43
door Condance
Wilde voor de vakantie de distributieriem van mijn auto vervangen, alles los tot op de bout van de krukas na, die is zelfs niet met kruipolie en een luchttol los te krijgen...
Dus ik alles weer teruggebouwd en zo op vakantie gegaan. Ben nu terug maar er staat nu ruim 2 ton op de teller en ik dacht dat de riem om de 100.000 km vervangen moet worden?

Heeft iemand tips op deze laatste bout los te krijgen? Ik vind het namelijk een beetje onzin om een paar honderd euro uit te geven voor het vervangen van de riem in een garagebedrijf omdat ik 1 bout niet los krijg, terwijl ik alles zelf ook zou kunnen.

Het is trouwens de riem van een 1.6

Geplaatst: 26 aug 2008, 16:54
door turbulence
die bout zit inderdaad GRUWELIJK vast gedraaid ja... is echt een bitch om los te krijgen..

ik had het geluk dat de motor naast de auto lag dus kon er met een lange pijp op een ratel met dop veel meer kracht op zetten.

denk toch echt dat je met goeie moersleutel op luchtdruk eind moet komen hoor

Geplaatst: 26 aug 2008, 17:19
door bramx3
weet niet of het erg kwaad kan
maar als je je start motor los haalt , en dan de koppeling of vliegwiel blokkeerd ?
moet je wel oppassen dat je niets krom trekt
en met 2 man is wel zo verstandig.

maar weet niet of dit echt dé methode is om te doen.

Geplaatst: 26 aug 2008, 18:11
door cristof19
k heb in mijn 1.6 tijd een ijzeren plaat aan een buis vastgelast en die ijzeren plaat dan met 2 vijsjes op die poelie vastgezet van de krukas en deze zo gedraait dat de buis tegen de caroserie komt waardoor die vaststaat.

en dan gewoon die kutbout losdraaien met een ratel :p

poepsimpel dan

grtz

Geplaatst: 26 aug 2008, 19:36
door Fullsize
cristof19 schreef:k heb in mijn 1.6 tijd een ijzeren plaat aan een buis vastgelast en die ijzeren plaat dan met 2 vijsjes op die poelie vastgezet van de krukas en deze zo gedraait dat de buis tegen de caroserie komt waardoor die vaststaat.

en dan gewoon die kutbout losdraaien met een ratel :p

poepsimpel dan

grtz

Charmant taalgebruik.......

Geplaatst: 26 aug 2008, 20:06
door xedos
al een paar klappen met een hamer erop gegeven?. Hoeveel bar zet je op de tol? Ik heb al bijna 20 van deze bouten losgekregen. Maar mijn compressor gaat tot 12 bar. :) de meeste tot 8 bar. dan lukt het meestal niet. van een V6 dan. En zo vast hoeft deze niet vast. ongeveer 160nm

Geplaatst: 27 aug 2008, 15:27
door Condance
xedos schreef:al een paar klappen met een hamer erop gegeven?. Hoeveel bar zet je op de tol? Ik heb al bijna 20 van deze bouten losgekregen. Maar mijn compressor gaat tot 12 bar. :) de meeste tot 8 bar. dan lukt het meestal niet. van een V6 dan. En zo vast hoeft deze niet vast. ongeveer 160nm


Inderdaad een compressor van 8 bar (max :cry: )
Misschien dat ik bij een maatje van me terecht kan die in een garage werkt maar ik vraag me af of ze daar wel 12 bar hebben...
Mijn motorblok demonteren gaat me iets te ver, maar andere tips zijn nog steeds van harte welkom! :bier:

Geplaatst: 27 aug 2008, 21:07
door xedos
Met 10 bar red je het ookwel. garages hebben meestal 10 bar max. Maar mijne heb ik ff opgevoerd.. Anders een dikke schroevendraaier steken tussen het vliegwiel/koppeling. als je de startmotor gedemonteerd heb, kan dat. En dan met een grote momentsleutel de bout losdraaien.

Succes. ;)

Geplaatst: 29 aug 2008, 20:44
door mx3-power
kan je wel een extreme manier vertellen dan gaat hij echt wel los.
Zet er een dop op met ratel zorg er voor dat de ratel tegen de de balk vast legt.
Dan even de startmotor laten starten.( buigen of barsten)


Of manier twee
moet je wel met twee man zijn.
de ene trapt (even goed pompen)op de rem de andere maak de bout los.
Zet even een spanband aan je ratel vast kunt je veel meer kracht zetten.
Bij deze manier heeft nog geen bout gewonnen al zitten ze vaak erg vast.