Mazda MX-3 KLZE start helemaal niet meer

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Franky D.
New member
New member

Mazda MX-3 KLZE start helemaal niet meer

Bericht door Franky D. »

Mazda MX-3 met een KLZE. Al een geruime tijd heb ik diverse problemen. Je kent het wel; het ene probleem opgelost en de volgende maand is er weer iets anders aan de hand. Typisch geval van pech, maar ik geef het niet zomaar op. Er is veel gebeurd en het is teveel om op te noemen dus laat ik het nu maar even bij het probleem houden wat nu speelt. Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen!

Op een dag kon ik met moeite de motor starten. Ik moest vrij lang starten en ondertussen hoorde je de startmotor in ieder geval wél en rook je ook benzine lucht. Maar goed, uiteindelijk startte de auto wel, maar het probleem werd eigenlijk met de dag erger tot op het punt dat zelfs de startmotor bij het starten geen geluid meer gaf. Alleen aanduwen helpt dan nog.

Een vriend van mij ook een MX-3 met KLZE en we hebben zijn boegie kabels en ontsteking in mijn auto gezet. Vreemd genoeg liep alles weer prima en met zijn onderdelen erin heb ik er zeker een hele maand geen last meer van gehad.

Nu een paar weken terug wilde ik starten en... hetzelfde probleem. Geen geluid van de startmotor meer en voor de rest gebeurd er niets. Om gek van te worden.

Mijn vragen:
1. Heeft iemand zoiets meegemaakt en opgelost? Zo ja, wat was de oplossing? :)
2. Zelf dacht ik er aan om mijn startmotor te vervangen. Weet iemand welk type dit moet zijn?

Alle hulp en tips zijn welkom. Alvast bedankt!
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

Heb je exact dezelfde ontsteking gemonteerd als er eerst op zat?
Als je lang door blijft starten dan klopt het wel dat de startmotor op den duur niets meer doet. Je accu is dan leeg. Of is dat te kort door de bocht?
Welk bouwjaar is het?
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
Franky D.
New member
New member

Bericht door Franky D. »

Fullsize schreef:Heb je exact dezelfde ontsteking gemonteerd als er eerst op zat?
Als je lang door blijft starten dan klopt het wel dat de startmotor op den duur niets meer doet. Je accu is dan leeg. Of is dat te kort door de bocht?
Welk bouwjaar is het?

De onsteking van die vriend is dezelfde onsteking als die van mij. Nu hebben we de oude onsteking maar weer terug gedaan want ook met zijn onsteking kwam het probleem weer terug. De accu is in ieder geval niet leeg - dit hebben we toen al nagekeken. Bouwjaar van de auto is 1992.
mx3-power
Test-Pilot
Test-Pilot

Bericht door mx3-power »

Als ik het goed begrijp doet de startmotor helemaal niks.
Probeer eens met twee nensen hem aan de praat te krijgen.
De ene probeert te starten tewijl de andere met een hamer tikken op de startmotor geeft.
Als hij het dan wel doet is het tijd om de startmotor te vervangen.
Denk erom dat de startmotor niet doldraad geeft veel rook en stress :)
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Heb je een longneck of curvedneck klze?

Het kan ook zo zijn dat je voedingsdraad slecht contact maakt (als deze direct op de startmotor zit aangesloten) bij de longneck dan.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Franky D.
New member
New member

Bericht door Franky D. »

mx3-power schreef:Probeer eens met twee nensen hem aan de praat te krijgen. De ene probeert te starten tewijl de andere met een hamer tikken op de startmotor geeft.

Ok, gaan we proberen. Hard, zacht of normaal tikken op de startmotor? :)

WhiteFinish schreef:Heb je een longneck of curvedneck klze?

Ik heb een curvedneck klze.
Franky D.
New member
New member

Bericht door Franky D. »

Het tikken op de startmotor tijdens het starten doet helaas niets.

Wat kan het nog meer zijn?
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Contacteer:

Bericht door turbulence »

zoals robert aangeeft, check eens goed of de massa bekabeling wel goed is, evt even extra massakabel trekken..

was bij mij bij de ZE swap ook kritiek puntje
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Franky D.
New member
New member

Bericht door Franky D. »

Ok, ik ga zeker nog even naar de massa bekabeling kijken. Hoe kan ik zien of een massa bekabeling goed of niet goed is? En als ik een extra massakabel aanleg, van waar tot waar raden jullie mij aan dit te doen?
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Gewoon van je blok naar je chassis. Aan bedie kanten van het blok wordt al een goed chassis punt gebruikt. Maakt dit nog een keer schoon. Gebruik verder een goede dikte kabel.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Plaats reactie