nut doodlopende luchtbuis

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

Plaats reactie
erikd
New member
New member
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 apr 2008, 09:52
Locatie: Santpoort-Noord

nut doodlopende luchtbuis

Bericht door erikd »

Bij de luchtinlaat zit een doodlopende buis. Ik heb begrepen dat je deze er zonder problemen kunt afhalen en afdoppen.
Wat ik me afvroeg is wat het nut van deze buis is; is het voor demping van het geluid ofzo? Of iets anders?
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

normaal zorgt het volgens mij voor een soort werveling in de luchtstroom die door de aanzuigbuis gaat en dat het daardoor makkelijker doorstroomt.

je kunt hem zowieso zonder problemen verwijderen en afdoppen, gebeurt niks ernstigs ;)
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
erikd
New member
New member
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 apr 2008, 09:52
Locatie: Santpoort-Noord

Bericht door erikd »

bedankt, maar ondanks dat het niet schadelijk is, heeft het verwijderen dan geen nadelige gevolgen voor de doorstroming van de lucht?

De reden dat ik het vraag is dat ik een open luchtfilter heb gemonteerd, en die buis hangt er nu een beetje vervelend los aan omdat het originele luchtfilterhuis is verwijdert (anders paste het allemaal niet).
En ik wil natuurlijk niet dat de positieve effecten van het nieuwe luchtfilter weer verloren gaan door die doodlopende buis te verwijderen :)

Misschien moet ik t gewoon es proberen...
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

de buis is er door de mazda engineers gewoon geplaatst om een zo optimaal mogelijke airflow te krijgen, echter valt die afstelling al weg op het moment als je er een ander filter in plaatst en de oude airbox verwijdert.

daarom kun je verder zonder enige side effects de buis verwijderen, denk dat 90% van de mensen met een openluchtfilter deze buis verwijderd hebben
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
erikd
New member
New member
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 apr 2008, 09:52
Locatie: Santpoort-Noord

Bericht door erikd »

bedankt turbulence, dat klinkt inderdaad aannemelijk.
Plaats reactie