Help! koppelingprobleem

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
mikeymx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 okt 2007, 20:52

Help! koppelingprobleem

Bericht door mikeymx3 »

beste leden,

vandaag stond ik voor het stoplicht toen ik voor tijdens het afremmen de koppeling indrukte om over te schakelen naar de één om vervolgens weer op te trekken. Ik hoorde een heel schelle knars geluid en voel een enorme trilling in mijn koppelingpedaal. Daarnaast schiet hij in toeren omlaag en slaat ie bijna af.
Met optrekken stoot hij dan ook behoorlijk, mocht ie al niet afslaan.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn en wat de kosten gaan worden.

Het is voor een v6 uit 94.

Mike
Gebruikersavatar
Yence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1085
Lid geworden op: 21 mei 2004, 23:42
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Bericht door Yence »

Weet je zeker dat allemaal in verband staat met elkaar? Als je nog rijdt, dan is terug naar 1 schakelen vaak wat lastiger, mss dat het gewoon een keer niet helemaal lekker ging?

"Daarnaast schiet hij in toeren omlaag en slaat ie bijna af. Met optrekken stoot hij dan ook behoorlijk, mocht ie al niet afslaan."
Dit kan allerlei oorzaken hebben (maar bij mijn weten niet de koppeling).
Zou bv. een vervuilde luchtfilter, benzine filter of ontsteking/bougies/kabels kunnen zijn.

Slipt je koppeling? (bij lagere toeren vol gas geven, als de toerenteller omhoog schiet, maar de snelheid van de auto niet in de juiste verhouding, dan heb je een slippende koppeling)
Gebruikersavatar
mikeymx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 okt 2007, 20:52

Bericht door mikeymx3 »

Nee dat slippen is niet het geval. Voor dat moment bij het stoplicht had ik alleen al heel lang last van een knarsende koppeling als ik hem indrukte. Volgens monteur destijds was het de drukgroep die wat geluid maakte. Nu als ik hem indruk voel ik de pedaal trillen en trekt hij heel raar op, alsof de banden spinnen (stuiterend gevoel dus).
Op het moment als ik de pedaal indruk schommelt het toerental tot 90 toeren denk ik en gaat dan weer omhoog, omlaag, omhoog, omlaag en soms slaat hij dan af. Wanneer je tijdens het rijden schakelt hoor je echt een hele felle knars/piep geluid met het indrukke van de koppeling.
Ook als de motor stationair draait maar de koppeling niet ingedrukt is hoor je ook een piepend geluidje.
ScHuiMpY
New member
New member
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 apr 2008, 19:13
Locatie: haarlem

Bericht door ScHuiMpY »

Kan het zijn dat je koppelling versleten is? Ik heb het zelf ook een keer gehad. Toen moest de drukgroep, druklager en de koppeling vervangen worden.

Hoop niet voor je dat dit het is, duur grapje om dit te laten maken.
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

Het kan zijn dat de dempingsveren in de koppelingsplaat kapot zijn.
Als er 1 geknapt is kan dat veel schade opleveren.
Ik zou zeggen niet meer rijden en je drukgroep vervangen.
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
Gebruikersavatar
mikeymx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 okt 2007, 20:52

Bericht door mikeymx3 »

Hij schakelt ook wel wat moeilijker. Ik ga zo wel even naar de garage, kijken wat hun er van zeggen.
Gebruikersavatar
mikeymx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 okt 2007, 20:52

Bericht door mikeymx3 »

Ben weer terug, het is inderdaad het meest erge wat ik me voor kon stellen. Volgens de monteur is de hele drukgroep d'r aan gegaan, en nu moet er in ieder geval een nieuwe koppeling, nieuwe druklager, nieuwe koppelingsplaat en nieuwe drukgroep in! :evil:

Hun hadden het over een prijs van 750 euro. Is dit een eerlijke prijs want ik vind het nogal duur.
Gebruikersavatar
Yence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1085
Lid geworden op: 21 mei 2004, 23:42
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Bericht door Yence »

Incl. montage neem ik aan? Maar zelfs dan wat aan de prijzige kant.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Dat moet je inderdaad ook wel goedkoper kunnen vinden.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
mikeymx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 okt 2007, 20:52

Bericht door mikeymx3 »

Inderdaad, inclusief montage, arbeidsloon, btw :? en gereedschap.
Vind het zelf wel aan de prijzige kant, via mijngarage kwam ik op ong 500 euro voor het vervangen van de koppeling, weet ik alleen niet of dat de complete set dus inclusief kop.platen, drukgroep, lagers etcetc.
Plaats reactie