Help! koppelingprobleem
Moderator: Moderators
Help! koppelingprobleem
beste leden,
vandaag stond ik voor het stoplicht toen ik voor tijdens het afremmen de koppeling indrukte om over te schakelen naar de één om vervolgens weer op te trekken. Ik hoorde een heel schelle knars geluid en voel een enorme trilling in mijn koppelingpedaal. Daarnaast schiet hij in toeren omlaag en slaat ie bijna af.
Met optrekken stoot hij dan ook behoorlijk, mocht ie al niet afslaan.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn en wat de kosten gaan worden.
Het is voor een v6 uit 94.
Mike
vandaag stond ik voor het stoplicht toen ik voor tijdens het afremmen de koppeling indrukte om over te schakelen naar de één om vervolgens weer op te trekken. Ik hoorde een heel schelle knars geluid en voel een enorme trilling in mijn koppelingpedaal. Daarnaast schiet hij in toeren omlaag en slaat ie bijna af.
Met optrekken stoot hij dan ook behoorlijk, mocht ie al niet afslaan.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn en wat de kosten gaan worden.
Het is voor een v6 uit 94.
Mike
- Yence
- Super-Pilot
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: 21 mei 2004, 23:42
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
Weet je zeker dat allemaal in verband staat met elkaar? Als je nog rijdt, dan is terug naar 1 schakelen vaak wat lastiger, mss dat het gewoon een keer niet helemaal lekker ging?
"Daarnaast schiet hij in toeren omlaag en slaat ie bijna af. Met optrekken stoot hij dan ook behoorlijk, mocht ie al niet afslaan."
Dit kan allerlei oorzaken hebben (maar bij mijn weten niet de koppeling).
Zou bv. een vervuilde luchtfilter, benzine filter of ontsteking/bougies/kabels kunnen zijn.
Slipt je koppeling? (bij lagere toeren vol gas geven, als de toerenteller omhoog schiet, maar de snelheid van de auto niet in de juiste verhouding, dan heb je een slippende koppeling)
"Daarnaast schiet hij in toeren omlaag en slaat ie bijna af. Met optrekken stoot hij dan ook behoorlijk, mocht ie al niet afslaan."
Dit kan allerlei oorzaken hebben (maar bij mijn weten niet de koppeling).
Zou bv. een vervuilde luchtfilter, benzine filter of ontsteking/bougies/kabels kunnen zijn.
Slipt je koppeling? (bij lagere toeren vol gas geven, als de toerenteller omhoog schiet, maar de snelheid van de auto niet in de juiste verhouding, dan heb je een slippende koppeling)
Nee dat slippen is niet het geval. Voor dat moment bij het stoplicht had ik alleen al heel lang last van een knarsende koppeling als ik hem indrukte. Volgens monteur destijds was het de drukgroep die wat geluid maakte. Nu als ik hem indruk voel ik de pedaal trillen en trekt hij heel raar op, alsof de banden spinnen (stuiterend gevoel dus).
Op het moment als ik de pedaal indruk schommelt het toerental tot 90 toeren denk ik en gaat dan weer omhoog, omlaag, omhoog, omlaag en soms slaat hij dan af. Wanneer je tijdens het rijden schakelt hoor je echt een hele felle knars/piep geluid met het indrukke van de koppeling.
Ook als de motor stationair draait maar de koppeling niet ingedrukt is hoor je ook een piepend geluidje.
Op het moment als ik de pedaal indruk schommelt het toerental tot 90 toeren denk ik en gaat dan weer omhoog, omlaag, omhoog, omlaag en soms slaat hij dan af. Wanneer je tijdens het rijden schakelt hoor je echt een hele felle knars/piep geluid met het indrukke van de koppeling.
Ook als de motor stationair draait maar de koppeling niet ingedrukt is hoor je ook een piepend geluidje.
Ben weer terug, het is inderdaad het meest erge wat ik me voor kon stellen. Volgens de monteur is de hele drukgroep d'r aan gegaan, en nu moet er in ieder geval een nieuwe koppeling, nieuwe druklager, nieuwe koppelingsplaat en nieuwe drukgroep in!
Hun hadden het over een prijs van 750 euro. Is dit een eerlijke prijs want ik vind het nogal duur.

Hun hadden het over een prijs van 750 euro. Is dit een eerlijke prijs want ik vind het nogal duur.
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer: