TPS afstellen v6

Uitleg over veel gestelde vragen, en "How to's".
Plaats hier uw bericht in overleg met een Moderator

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

TPS afstellen v6

Bericht door turbulence »

in navolging van het verhaal over hoe je bij de 1.6 de TPS afsteld hier de manier voor de v6 rijders.

Wat doet een TPS?

Throttle Position Sensor

een TPS is eigenlijks niks meer als een sleepcontactje welke aan de hand van de stand van de gasklep een signaaltje uitstuurt naar de ECU, hier wordt de mengverhouding, inspuiting etc op aangepast.

de symptomen van een TPS die niet goed meer staat is vaak het hoog stationair lopen van de motor, niet goed terugvallen in toeren en het soms niet goed reageren van de motor op het indrukken van het gaspedaal. normaal moet het zo zijn dat als je het gas los laat het toerental eventjes normaal blijft, maar daarna terug moet zakken naar een acceptabel stationair toerental

Waar zit de TPS, of hoe ziet hij eruit?

de TPS zit op de zijkant van je gasklephuis en ziet er zo uit:

Afbeelding


De TPS afstellen

er zijn 2 methodes om de TPS af te stellen. 1 dmv het draaien aan de TPS totdat de fan aanslaat ( minder secuur) en 1 dmv het doormeten van de draad naar de TPS toe.

FANMETHODE:
** DEZE METHODE WERKT WEL, MAAR IS WEL EEN STUK MINDER SECUUR ALS DE ANDER DIE EEN STUK HIERONDER WORDT BESPROKEN!

deze methode is te doen dmv het gebruik van een paperclip, een kruiskopschroevendraaier en een steek/ringsleutel 6mm

vind allereerst de TPS sensor. het hoe of wat hierover vind je een stukje lager.
aan de zijkant van de TPS zitten boven en onder 2 6mm schroeven. draai deze voorzichtig een paar slagen los.( **ZIE FOTO 2 onderaan de bladzijde**)
draai bovenop het gasklephuis de stationairschroef helemaal dicht, en dan 1 slag weer los.
( **ZIE FOTO 3 onderaan de bladzijde**)

vind het diagnostickastje. deze zit vaak net boven je accu verstopt. het is een klein kastje met daarop de letters DIAG geschreven.
als je het kastje opent zie je allemaal contactjes zitten en in het dekseltje vind je de betekenis van die contactjes, zoek naar het contactje ''TEN'' en het contactje ''GND'' ( er zijn meerdere ''GND'' maar het maakt niet uit welke je neemt)
neem nu een paperclip of iets in die trand en steek 1 kant van de paperclip in ''TEN'' en 1 kant in ''GND''

nu staat de auto in de diagnostische modus. steek nu de sleutel in je contact en draai hem 1 slag ( niet starten maar alleen op contact zetten)

nu moet je de TPS sensor een stukje verdraaien, als het goed is zal de fan dan na een kleine verdraaing aanslaan. draai de TPS nu een heel klein stukje terug totdat de fan uitslaat.
draai de TPS vast en haal de auto van het contact af. verwijder de paperclip uit de DIAG box en sluit het klepje.

stationair afstellen vind je bij de onderstaande methode

*
*
*
*

DOORMEETMETHODE

deze methode is te doen dmv het gebruik van een multimeter, een kruiskopschroevendraaier en een steek/ringsleutel 6mm

om de TPS af te stellen zul je eerst de stekker uit de TPS moeten halen.

zodra je die stekker eruit hebt moet je goed kijken welke draad je moet hebben, op de foto is het een gele draad, maar bij mij was het weer een andere kleur, dus let op!

je neemt nu een naald welke je voorzichtig in de draad steekt, de naald hoeft niet dwars door, zolang hij maar contact maakt met de kern van de draad.

** ZIE FOTO 1 onderaan de bladzijde **

de naald steek je hierin omdat je daarmee straks dmv een multimeter doormeet hoeveel V er op de draad komt te staan.
maak nu de TPS voorzichtig los door de 2 schroeven aan de zijkant een paar slagen los te draaien.
** ZIE FOTO 2 onderaan de bladzijde **
steek de stekker terug in de TPS en draai de contactsleutel op contact (niet starten!)
zet nu je multimeter op V, maar op de afstelling zodat je 2 decimalen achter de komma op het scherm hebt.
maak met 1 van de contactpennetjes van je multimeter contact met de negatieve pool van de accu, en 1 doe je tegen de naald aan.

evt is het mogelijk om eerst de naald in de TPSdraad vast te maken aan het pennetje zodat je nog een hand overhebt om de TPS te draaien.

als het goed is zal de V meter nu een waarde weergeven ( in de range van MIN 0,20 tot MAX 0,80V)

door nu de TPS een klein stukje te draaien zal het voltage ook mee veranderen. je zult nu zelf moeten uitvinden welke setting het beste werkt bij jou, maar ik zou proberen niet te grote stappen te doen. dus geeft hij 0,50V aan, probeer eerst eens 0,45V en 0,55V en zie dan eens hoe de auto reageert. wordt het beter als het voltage lager wordt, probeer dan eens 0,40V

het is niet zo dat bijv mijn auto goed loopt op 0,50V en die van jou dan dus ook. dit is per geval anders.. speel daarom met de instellingen totdat jij vindt dat hij goed loopt. mij mij was het zo dat ik in iedergeval rond de 0,50-0,60 het beste resultaat had

draai de TPS weer vast zo gauw je de setting gevonden hebt die jou het beste past.

daarna is het nog zaak het stationair toerental af te stellen. breng de auto op bedrijfstemperatuur.

breng de auto in diagnostic modus. ( stappenplan bovenin beschreven bij ''FANMETHODE'')

nu start je de auto wel en verdraai je de stationairschroef bovenop het gasklephuis zodat je toerental mooi rond de 700 toeren blijft hangen
( **ZIE FOTO 3 onderaan de bladzijde**)

zogauw dat gedaan is schakel je de motor uit, haal je de paperclip uit de diagnostic box en ben je klaar!!






FOTO 1
Afbeelding
**
**
**
FOTO 2
Afbeelding
**
**
**
FOTO 3
Afbeelding


Deze FAQ is mogelijk gemaakt dankzij de zeer duidelijk gedocumenteerde info van [b]mvaughn1 van het probeforum..






SEARCH TAGS:

stotteren TPS afstellen gasklephuis stationair toerental
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Plaats reactie