Waar zit de OBD-II (16 polig) aansluiting?

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Carthago
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 166
Lid geworden op: 24 jun 2007, 23:56
Locatie: Deventer

Bericht door Carthago »

LeonPG schreef:Ben net ff langs de Mazdadealer gereden en kreeg daar te horen dat Mazda in Nederland pas vanaf 2000 de standaard 16-polige stekker heeft. De officiele Mazda uitleesapparatuur gebruikt de aansluiting onder de motorkap. Ben dus bang dat ik meer eens moet gaan kijken of ik een verloopstekkertje in elkaar kan prutsen. :cry: :cry: :cry:


hmm dat is maf, nouja het houdt je bezig he ;)
1998 mx3 2.5i v6 KLZE
LeonPG
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 nov 2007, 12:41
Locatie: Gelderland

Bericht door LeonPG »

Inderdaad ja. Was er stellig van overtuigd dat alle OBD-2 auto's de standaard 16 polige aansluiting hadden. Nu blijkt dat dat alleen in de VS verplicht was, vandaar dat men op mx-3.com wel over de aansluiting beschikt.

Anyways, ik heb inmiddels de pin-out van de Mazda aansluiting en van de 16 polige aansluiting, dus dat moet wel gaan lukken. Het signaal op de Mazda aansluiting is wel volgens een officieel OBD-2 protocol, dus het ZOU moeten werken.
Raymond
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 130
Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:51

Bericht door Raymond »

Dat met die lambda waardes enzo klinkt overigens erg interessant... is dit ook beschikbaar voor OBD1???

Er zijn wettelijke bepalingen in voorbereiding die de bestuurder verplichten binnen een beperkt aantal kilometers de auto bij een (Mazda)werkplaats aan te bieden, zodra de MIL hem/haar attendeert op een emissie-technische storing.

Voor de klant is het hierbij raadzaam een Mazda werkplaats te bezoeken omdat die beschikt over de speciale apparatuur die nodig is om, bovenop het wettelijk genormeerde deel (EOBD), de gegevens van het motormanagementsysteem uit te lezen / te bekijken.

Voor het uitlezen van EOBD gegevens monteert Mazda een tweede (genormeerde) diagnosestekker waarop elke “Generic Scan Tool” aangesloten kan worden.
Deze 16-polige stekker (bekent uit de 121 ZQ) zit voorin de wagen, meestal onder het instrumentenpaneel of achter het bekledingspaneel van de linker A-stijl.
LeonPG
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 nov 2007, 12:41
Locatie: Gelderland

Bericht door LeonPG »

Volgens mij kan je met OBD weinig, zeker niet realtime data bekijken. Daarvoor heb je OBD-2 nodig.

Dat soort regels zullen alleen voor nieuwe auto's gaan gelden, denk ik. Bij de oude systemen is de boel zo te resetten, dus is er geen controle mogelijkheid. Het zal in de toekomst mogelijk worden om het vermogen van een auto zwaar te beperken in geval van een milieu bedreigende motorstoring, om zo de chauffeur te dwingen naar een garage te gaan.
Gebruikersavatar
evanuijtert
New member
New member
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 nov 2007, 18:03

Bericht door evanuijtert »

LeonPG schreef:Inderdaad ja. Was er stellig van overtuigd dat alle OBD-2 auto's de standaard 16 polige aansluiting hadden. Nu blijkt dat dat alleen in de VS verplicht was, vandaar dat men op mx-3.com wel over de aansluiting beschikt.

Anyways, ik heb inmiddels de pin-out van de Mazda aansluiting en van de 16 polige aansluiting, dus dat moet wel gaan lukken. Het signaal op de Mazda aansluiting is wel volgens een officieel OBD-2 protocol, dus het ZOU moeten werken.


Ben een beetje aan t rondkijken en speel met het idee om een carpc in te bouwen als ik weer eens wat geld overheb vandaar dat ik op dit inmiddels wat oudere topic uitkwam.
Is dit nog wat geworden? Heb je zelf je OBD2 gegevens kunnen uitlezen?
LeonPG
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 nov 2007, 12:41
Locatie: Gelderland

Bericht door LeonPG »

Ik ben er eerlijk gezegd niet meer aan toe gekomen, aangezien het toen meer als hobbyproject bedoeld was. Toevallig heb ik nu wat motorproblemen met de MX5 van m'n vrouw en ben daarom van plan om er begin februari (na m'n tentamens) weer mee verder te gaan. Ik hou je wel op de hoogte.
Gebruikersavatar
evanuijtert
New member
New member
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 nov 2007, 18:03

Bericht door evanuijtert »

LeonPG schreef:Ik ben er eerlijk gezegd niet meer aan toe gekomen, aangezien het toen meer als hobbyproject bedoeld was. Toevallig heb ik nu wat motorproblemen met de MX5 van m'n vrouw en ben daarom van plan om er begin februari (na m'n tentamens) weer mee verder te gaan. Ik hou je wel op de hoogte.


lijkt me leuk om te weten of t gelukt is, suc6 in ieder geval met je tentamens.
Bart Sambeek
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 dec 2010, 17:52
Locatie: Sambeek

Bericht door Bart Sambeek »

evanuijtert schreef:
LeonPG schreef:Ik ben er eerlijk gezegd niet meer aan toe gekomen, aangezien het toen meer als hobbyproject bedoeld was. Toevallig heb ik nu wat motorproblemen met de MX5 van m'n vrouw en ben daarom van plan om er begin februari (na m'n tentamens) weer mee verder te gaan. Ik hou je wel op de hoogte.


lijkt me leuk om te weten of t gelukt is, suc6 in ieder geval met je tentamens.


En is het gelukt?
Bart Sambeek
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 dec 2010, 17:52
Locatie: Sambeek

Bericht door Bart Sambeek »

evanuijtert schreef:
LeonPG schreef:Ik ben er eerlijk gezegd niet meer aan toe gekomen, aangezien het toen meer als hobbyproject bedoeld was. Toevallig heb ik nu wat motorproblemen met de MX5 van m'n vrouw en ben daarom van plan om er begin februari (na m'n tentamens) weer mee verder te gaan. Ik hou je wel op de hoogte.


lijkt me leuk om te weten of t gelukt is, suc6 in ieder geval met je tentamens.


En is het gelukt?
Gebruikersavatar
sjaakk91
Pilot
Pilot
Berichten: 908
Lid geworden op: 14 aug 2010, 18:28
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Baarn

Bericht door sjaakk91 »

Laatste post is van 29-01-2009.
Plaats reactie