Throttle Position Sensor (TPS) afstellen

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Throttle Position Sensor (TPS) afstellen

Bericht door WhiteFinish »

Even snel gejat van het probeforum
http://forums.probetalk.com/showthread.php?t=1701143892

Ik zal proberen een van deze dagen het te vertalen en in het faq gedeelte te plaatsen.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
Hiwo
Pilot
Pilot
Berichten: 662
Lid geworden op: 07 apr 2006, 22:05
Locatie: Geleen

Bericht door Hiwo »

yoooo thnx man :bier:
Gebruikersavatar
Hiwo
Pilot
Pilot
Berichten: 662
Lid geworden op: 07 apr 2006, 22:05
Locatie: Geleen

Bericht door Hiwo »

Nog wat tips : Bij mij was het geen geel kabeltje , maar blauw
Gebruik een hele fijne naald, het kabeltje is niet echt dik.

Heb mijne al grof gesteld (t werd donker) en ik moet zeggen dat ik het verschil toch best merk: Stationair stabiel , valt (bijna) meteen terug stationair, en hij schokt niet meer zo erg.
Gebruikersavatar
M3nace
Pilot
Pilot
Berichten: 554
Lid geworden op: 25 jun 2007, 21:24

Bericht door M3nace »

is dit bij een 1.6 hetzelfde ongeveer?
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Nee, daar moet je niet vanuit gaan.


1.6 zou je even moeten opzoeken in het werkplaatshandboek.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
M3nace
Pilot
Pilot
Berichten: 554
Lid geworden op: 25 jun 2007, 21:24

Bericht door M3nace »

het is al gelukt....
Gebruikersavatar
cristof19
Pilot
Pilot
Berichten: 616
Lid geworden op: 26 jul 2004, 12:04
Locatie: Belgie

Bericht door cristof19 »

hmm

ik heb mijn tps ook eens doorgemeten en ze stond op 0.45
ze loopt goed bij mijn wete dus laat ik et maar zo

grtz
i live my life for a mx-3
Gebruikersavatar
Xtremer
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 159
Lid geworden op: 08 jan 2007, 20:31
Type Mazda: Anders
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Xtremer »

Ik had problemen met mijn Stationair toerental

Op het moment dat ik mijn gas los liet bleef hij even hangen op 1200 Rpm, Daarna zakte hij terug naar 800 Rpm

Ik kon hem wel wat lager zetten door de stationair schroef, maar dan liep hij onregelmatig.

Dus ik hem ook dit maar even gedaan.
Bij de eerste (Originele) meting kwam ik uit op 0,55 Volt
Toen had ik hem bijgesteld naar 0,65 Volt.

Toen kon ik hem wel rustig stationair laten lopen op 600 rpm.
Maar toen ik ging rijden en onder het rijden me gas los liet (in de versnelling) liep hij niet meer verder terug dan 2500 rpm.
op het moment dat ik de koppeling indrukte zakte hij verder terug naar 600 Rpm.

Dus het probleem was alleen maar erger geworden.
Toen had ik de TPC waarde lager gezet, ditmaal op 0,45 volt.
Weer afgesteld op 600 Rpm. Dit bleef hij rustig en stabiel lopen, ook na een flinke dot gas.
Ben gaan rijden en alles was perfect. Nu val hij ook direct terug naar de Stationair toerental.

Hij loopt nu een stuk rustiger en Stabiel!.

Hartelijk dank voor deze goede tip!!
Rondzwervende ex-lid, zonder mx3, maar nog wel aanwezig op dit gezellige forum.
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

:mrgreen: mooi wat te doen dit weekeind want duurt bij mij vaak ook nog eventjes voordat ie goed terugvalt...
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

super!!

deze manier is stukken beter dan dmv de fanmethode, weet niet waarom maar staat nu op 0,50V en valt direct mooi terug naar stationair toerental, loopt zeer netjes en rustig stationair.
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Plaats reactie