Wat vraagjes

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

erikd
New member
New member
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 apr 2008, 09:52
Locatie: Santpoort-Noord

Wat vraagjes

Bericht door erikd »

Ik heb me net hier ingeschreven, en ben door het forum te lezen alweer een stuk wijzer over allerlei bekende mx3 kwaaltjes :)

Ik heb nog wel een paar vragen:
* Er komt een tikkerig geluid uit de (v6) motor. Een bekend probleem schijnt de schotelveren te zijn, maar ben nog niet echt zeker of dit echt het probleem is.
Om het geluid te omschrijven: het klinkt dieselig/tikkerig/rammelig, voornamelijk als de motor warm is en je hoort het bij stationair maar voornamelijk tussen 2500-3000 toeren. De motor 'voelt' verder goed tijdens het rijden.
Ik ben er wel achter dat de meeste garage's geen verstand hebben van deze motor, dus voordat ik weer naar een garage ga (en onnodig arbeidsloon betaal) ben ik benieuwd of mensen die ervaring met dit probleem hebben deze symptomen bekend voorkomen.

* De auto is de laatste keer dat ik nieuwe banden moest ook meteen uitgelijnd. Nu een paar maanden later zie ik dat de binnenkanten van de banden behoorlijk versleten zijn, maar de buitenkanten nog ruim genoeg profiel hebben. Bij mijn weten is de auto niet verlaagd, en hij stuurt ook niet zoekerig ofzo. Schokbrekers op?
Als ik de auto zou verlagen (hij mag van mij wel wat stugger), is dat dan sowieso vragen naar dit probleem?

* Is er een simpele, goed verkrijgbare, kant-en-klare oplossing voor een cold air intake? Ik wil liever niet alleen een open lucht filter want dat gaat volgens mij niet werken want volgens mij wordt het aardig warm onder de kap.
Zelf dingen gaan knutselen ben ik niet handig genoeg voor ben ik bang :roll:

Alvast bedankt voor reakties!
Gebruikersavatar
Dennis_MX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 413
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:53
Locatie: Enschede

Bericht door Dennis_MX3 »

1. Zijn de veerschotels ja, Heeft bijna elke mx3 van voor de facelift last van! Maar het doet de motor geen kwaad, het is alleen irritant soms.

2. Waarschijnlijk is de auto toch niet goed uitgelijnd de laatste keer.

3. Het is echt niet moeilijk om zelf een Cold Air Intake te maken, en een stuk goedkoper als een kant en klare.
Hier is een topic erover:
http://www.mazdamx-3.nl/forum/viewtopic ... highlight=

Groeten Dennis.
erikd
New member
New member
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 apr 2008, 09:52
Locatie: Santpoort-Noord

Bericht door erikd »

Dennis_MX3 schreef:1. Zijn de veerschotels ja, Heeft bijna elke mx3 van voor de facelift last van! Maar het doet de motor geen kwaad, het is alleen irritant soms.

Oh, gelukkig :). Hij komt idd uit '91, en heeft er inmiddels alweer 210.000 op zitten...
Behalve dit geluidje is de motor volgens mij nog top.

2. Waarschijnlijk is de auto toch niet goed uitgelijnd de laatste keer.

Maar verkeerd uitgelijnd merk je normaal gesproken toch? Zoekerig sturen, naar 1 kant toe trekken, dat soort dingen? Ik kan rustig 120 rijden zonder handen aan t stuur en hij blijft dan netjes rechtdoor gaan (niet dat ik dat doe ;))

3. Het is echt niet moeilijk om zelf een Cold Air Intake te maken, en een stuk goedkoper als een kant en klare.
Hier is een topic erover:
http://www.mazdamx-3.nl/forum/viewtopic ... highlight=

Ziet er inderdaad niet heel ingewikkeld uit, en misschien zelfs voor mij als niet-monteur te doen :).

Bedankt!

Erik
Gebruikersavatar
mikeymx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 okt 2007, 20:52

Bericht door mikeymx3 »

Wat betreft dat tikken, welke olie heb je er in? En hoeveel zit er nog in, pijl het eens.
erikd
New member
New member
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 apr 2008, 09:52
Locatie: Santpoort-Noord

Bericht door erikd »

mikeymx3 schreef:Wat betreft dat tikken, welke olie heb je er in? En hoeveel zit er nog in, pijl het eens.


Hij komt net terug van onderhoud (afgelopen zaterdag), dus olie + filter zijn net vervangen en zal nog wel op peil zijn. Als ik het me goed herinner is het 10w40.
Gebruikersavatar
mikeymx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 okt 2007, 20:52

Bericht door mikeymx3 »

erikd schreef:
mikeymx3 schreef:Wat betreft dat tikken, welke olie heb je er in? En hoeveel zit er nog in, pijl het eens.


Hij komt net terug van onderhoud (afgelopen zaterdag), dus olie + filter zijn net vervangen en zal nog wel op peil zijn. Als ik het me goed herinner is het 10w40.

Je kunt er beter 5w40 of 5w30 ingooien. Dit is iets dunnere olie waardoor de smering tussen de kleppen wat beter doorloopt en dat het tikken kan verminderen, probeer het eens zou ik zeggen!!!
erikd
New member
New member
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 apr 2008, 09:52
Locatie: Santpoort-Noord

Bericht door erikd »

mikeymx3 schreef:
erikd schreef:
mikeymx3 schreef:Wat betreft dat tikken, welke olie heb je er in? En hoeveel zit er nog in, pijl het eens.


Hij komt net terug van onderhoud (afgelopen zaterdag), dus olie + filter zijn net vervangen en zal nog wel op peil zijn. Als ik het me goed herinner is het 10w40.

Je kunt er beter 5w40 of 5w30 ingooien. Dit is iets dunnere olie waardoor de smering tussen de kleppen wat beter doorloopt en dat het tikken kan verminderen, probeer het eens zou ik zeggen!!!


Goeie tip, bedankt! Ik ga het proberen.

Overigens, het getik/gerammel is er sinds enige tijd bij het geratel gekomen wat altijd al een beetje in de motor zat (en waarvan monteurs zeiden dat het normaal was voor deze motor), en het is ook een wat onregelmatiger geluid.
Gebruikersavatar
mikeymx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 okt 2007, 20:52

Bericht door mikeymx3 »

Let wel op dat je nooit van full synthetisch naar half synthetisch mag overstappen, andersom wel.

En dat onregelmatige geluid is dat een soort van gezoem dat hard/zacht/hard/zacht klinkt en met het toerental van de motor mee gaat? Dat is namelijk redelijk normaal voor deze motor, tenminste als je de standaard K8 motor heb.
erikd
New member
New member
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 apr 2008, 09:52
Locatie: Santpoort-Noord

Bericht door erikd »

mikeymx3 schreef:Let wel op dat je nooit van full synthetisch naar half synthetisch mag overstappen, andersom wel.

En dat onregelmatige geluid is dat een soort van gezoem dat hard/zacht/hard/zacht klinkt en met het toerental van de motor mee gaat? Dat is namelijk redelijk normaal voor deze motor, tenminste als je de standaard K8 motor heb.


Het gaat idd met het toerental mee, maar 'gezoem' zou ik het niet willen noemen. Het klinkt een beetje als dieselachtig getik, en onregelmatig alsof er iets een beetje los zit/speling in zit ofzo.
Je hoort het alleen als de motor warm is, en boven +/- 3000 toeren hoor je het niet meer.
Het is geen onheilspellend hard geluid ofzo en je moet echt boven de motor hangen om het te horen, maar klinkt gewoon niet echt lekker.
De verklaring 'schotelveren' klinkt opzich aannemelijk, en als dat zo is kan ik even wachten met het op te lossen (er moeten nog allerlei dure dingen gebeuren, zoals remschijven/blokken, 4 banden, misschien een homokineet, misschien nieuwe veren :cry:)

Misschien een enorme newbie vraag hoor, maar wat is een standaard K8 motor? Bij mij ligt de originele 1.8 v6 uit '91 er in.
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

voor de V6 motoren ze schrijven 5W30 voor
{{{ === MX On Air === }}}

www.downsidetuning.nl
Plaats reactie