motor check lampje

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

martien76
New member
New member
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 apr 2008, 12:08
Locatie: helmond

motor check lampje

Bericht door martien76 »

Hoi,

Ik heb gisteren voor me vriendin een mx3 1.8 24v v6 gekocht.

Bij het starten brande het motor check lampje, de dealer zij dat het komt omdat ie te lang van spaning is afgeweest.

Nu heeft een kennis met een garage hem uit lezen en de MX-3 gaf 5 signalen, hij zij dat dit de de kop sensor is.

Garage opgebelt die zij kom zaterdag maar, maar hij zij als check lamp aan is komt ie niet boven de 100km.

dat doet ie natuurlijk wel, ik heb heel graag advies van jullie nodig, ben wel is vaker tegen de lamp gelopen met auto koop.

Heb veel verstand van computers maar auto`s een leek.

Men mag mij mailen op: goldeneagle@live.nl

In hoop dat iemand wat tips heeft ps acu heb ik al los gehad om hem een reset te geven.

Mvg Martien
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

allereest welcome 8)

jammer dat we je welkom moeten heten met direct een vervelend probleem.

code 5 is de knocksensor, en die zit bij een v6 op een niet zo fijne plaats ( namelijk precies tussen de 2 koppen in onder het inlaatspruitstuk)

controleer allereerst eens of de stekker goed aansgesloten is. deze zit aan de passagierskant boven de vuldop. hier zitten 2 stekkers, 1 voor de knocksensor en 1 voor de tempsensor. het snoer van de stekker hoort onder het inlaatspruitstuk te verdwijnen dat is de goeie dan.
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
BruteFrits
Pilot
Pilot
Berichten: 764
Lid geworden op: 11 feb 2005, 12:35
Locatie: Geleen

Bericht door BruteFrits »

Ik heb begrepen dat bij een ODBII ecu de knocksensor niet meer wordt gebruikt. Bij mij is die draad ooit gebroken, maar nooit iets van gemerkt.
Enige wat deze sensor doet is 'luisteren' naar vreemde detonaties in je blokkie, toch?!?
Als de mol in Mei begint te stoten is in Juni je tuin naar de kl*ten.
martien76
New member
New member
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 apr 2008, 12:08
Locatie: helmond

Bericht door martien76 »

turbulence schreef:allereest welcome 8)

jammer dat we je welkom moeten heten met direct een vervelend probleem.

code 5 is de knocksensor, en die zit bij een v6 op een niet zo fijne plaats ( namelijk precies tussen de 2 koppen in onder het inlaatspruitstuk)

controleer allereerst eens of de stekker goed aansgesloten is. deze zit aan de passagierskant boven de vuldop. hier zitten 2 stekkers, 1 voor de knocksensor en 1 voor de tempsensor. het snoer van de stekker hoort onder het inlaatspruitstuk te verdwijnen dat is de goeie dan.


Alle eerst bedankt voor je welkom en ja is een mindere binnenkomst, wat jij zegt zegt de dealer ook dat het hem dat is.

Ik zal kijken of de stekkers goed zitten en anders moet ik zaterdag maar weer een ritje gelderland naar het bedrijf waar ik hem gekocht heb.

Ik hou jullie op de hoogte en bedank jullie alvast hartelijk, want hulp in deze tijd is soms ver te zoeken dus bij deze kei bedankt.

Mvg Martien
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

BruteFrits schreef:Ik heb begrepen dat bij een ODBII ecu de knocksensor niet meer wordt gebruikt. Bij mij is die draad ooit gebroken, maar nooit iets van gemerkt.
Enige wat deze sensor doet is 'luisteren' naar vreemde detonaties in je blokkie, toch?!?


klopt.. is een zogenaamde pingelsensor

is een soort ''microfoon'' die luisterd naar afwijkend geluid tijdens de ontbranding. (detonatie of pingelen is vroegtijdig ontbranden van je mengsel) indien dit niet klopt zal hij proberen te compenseren door de ontstekingstiming eerder te zetten met als gevolg dat de motor slechter kan gaan lopen...
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
martien76
New member
New member
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 apr 2008, 12:08
Locatie: helmond

Bericht door martien76 »

turbulence schreef:allereest welcome 8)

jammer dat we je welkom moeten heten met direct een vervelend probleem.

code 5 is de knocksensor, en die zit bij een v6 op een niet zo fijne plaats ( namelijk precies tussen de 2 koppen in onder het inlaatspruitstuk)

controleer allereerst eens of de stekker goed aansgesloten is. deze zit aan de passagierskant boven de vuldop. hier zitten 2 stekkers, 1 voor de knocksensor en 1 voor de tempsensor. het snoer van de stekker hoort onder het inlaatspruitstuk te verdwijnen dat is de goeie dan.


Heb de stekkers gecontroleerd keer los gehad en weer vast geklikt.

Heel effe brande de check lampje niet zo`n 300meter niet aangesprongen naderhand weer als vanouds. Dus weer aan ,
Denk dat het nu wachte is op de dealer waar ik hem gekocht heb denk niet dat ik meer kan doen.

En dat ie slechter loopt zeker hij loopt niet stabiel kwa trekken en maakt wat meer toeren.

Mochten er nog meer tips zijn hoor ik het graag, het is trouwens een amerikaan dus een ingevoerde mx3.

Gr Martien
martien76
New member
New member
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 apr 2008, 12:08
Locatie: helmond

motro check lampje dealer geweest

Bericht door martien76 »

Nou ik ben terug gegaan naar het bedrijf, wat info hier uitgedraaid over het knock sensor/ pingelsensor enz.

Na weer 160 km gereden te hebben scheept ie ons weer af.

met dat ie niet weet hoe ie het moet vervangen hij zij de hele week dat ie een sensor hadt besteld, bleek na navragen niet zo te zijn.

kwam daar afgelopen zaterdag weer dus 20 april 2008 met de belofte ik maak het nee hoor hij draaide ergens een sensor uit in 3 min een tweedehandese erin storing blijft natuurlijk.

Hij zij informeer maar wat het gaat kosten bij jouw in de buurt kosten met maken is zeker 400 euro, hij zij dan kom ik je wel tegen moet.

maar jullie begrijpen natuurlijk wel als ie de sensor al te duur vindt dat er weining tegen moet koming komt.

Gargae waar ik contact mee hadt dus een mazda dealer sprak er schande over.

Heb hem nu wederom gewezen op het probleem em hem een redelijke oplossinfg geven.

maar ben der bang voor, ik snap niet dat zulke auto bedrijven een bovag certificaat mogen dragen.

ik was van plan goed nieuws te melden maar helaas zit dus met een grote onkoste pot, en waarschijnlijk is de homoconeet aan linker voorwiel ook kapot.

Ja baal er echt van dat zulke praktijken gewoon kunnen.

Wacht deze week nog af wat ie doet lost ie het als nog netjes op,

dan onderneem ik geen stappen, maar wel mooi baale zo laat ie je al 2 keer 160 km voor niks komen.

Gr Martien
LeonPG
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 nov 2007, 12:41
Locatie: Gelderland

Bericht door LeonPG »

Da's inderdaad zwaar kl@te. Bel anders de BOVAG eens wat zij ervan zeggen. Dan weet je meteen wat je rechten zijn.
martien76
New member
New member
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 apr 2008, 12:08
Locatie: helmond

Bericht door martien76 »

LeonPG schreef:Da's inderdaad zwaar kl@te. Bel anders de BOVAG eens wat zij ervan zeggen. Dan weet je meteen wat je rechten zijn.


is zeker kloote mindere is heb een mondeling afspraak gemaakt.

wel met getuigen.

maar bovag komt meer op voor de dealer zeggen ze dat ze daar voor zijn ,

hun zeggen zolang ie zich aan bepaalde voorwaarden voldoet, kan ik niet veel iemand tips??

gr martien
Gebruikersavatar
Hiwo
Pilot
Pilot
Berichten: 662
Lid geworden op: 07 apr 2006, 22:05
Locatie: Geleen

Bericht door Hiwo »

hetzelfde heb ik laatst op tv gezien, weet niet meer precies hoe het zat, maar het was ongeveer :
Dat de verkoper aansprakelijk/ verantwoordelijk is dat hij de auto naar behoren verkoopt , doet hij dat niet kan je de kosten verhalen op de verkoper of de overeenkomst verbreken , want de auto voldoet niet aan de voorwaarden...want je gaat er immers van uit dat je een goede auto aanschaft , vooral bij een bovag garage.
Plaats reactie