Stuurbekrachtiging werkt niet goed

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ricoh
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 298
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:43
Locatie: Leeuwarden

Stuurbekrachtiging werkt niet goed

Bericht door Ricoh »

Als ik de auto start, dan werkt de stuurbekrachtiging pas na een paar keer te draaien aan het stuur (of een paar bochten)

Dit is nu sinds 2 dagen het geval.
Het vloeistofpijl is in orde. Het is wel zo dat ik zie dat er in het leidingwerk, dat voor de radiator langs loopt, een lek zit. Hij verliest misschien 10 druppels vloeistof per dag ofzo. Dat moet natuurlijk wel worden aangepakt, maar dat zal volgens mij niet de oorzaak zijn.

Merkwaardig is dus dat de bekrachtiging het na een korte tijd wel weer doet. Dit moment zal natuurlijk veel later gaan komen als ik er mee blijf rondrijden.

Wat zouden de mogelijke oorzaken kunnen zijn ?
Gebruikersavatar
mikeymx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 okt 2007, 20:52

Bericht door mikeymx3 »

Als het die leiding is van de stuurbekrachtiging die lekt, dan zou ik dat eerst maar eens aanpakken. Grote kans dat hij eerst weer wat olie in de stuurbekrachtigingspomp moet pompen en doordat hij verliest het wat langer duurt. ;)
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

aangezien ie lek is kan het best zijn dat er wat lucht in de leidingen zit..

dit gaat er wel weer uit doordat je wat druk op het systeem zet door het stuur te draaien...

dus gewoon die lekkende slang eerst vervangen en dan zien of het probleem verholpen is...
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Inderdaad zit het probleem in de lekkage. Er komt lucht in het systeem. Het systeem onlucht zichzelf maar duurt even. Bedenk wel dat het link is om met lekkage rond te rijden. Er staat bij volle belasting zo'n 70 bar op het systeem!! Al je rechtuit rijd merk je niks totdat je opeens een bocht moet maken of erger.. moet uitwijken en je stuurbekrachtiging doet het niet.... :?
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
Ricoh
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 298
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:43
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Ricoh »

Bedankt voor de tip.
Ik zal hem zo snel mogelijk vervangen, ik rijd op dit moment amper in de mx3 omdat ie schade heeft. En een schadebak hoort stiol te staan vind ik.

PS. de eerste paar keer sturen gaat nu ook gepaard met een geluid wat lijkt op een piepende v-snaar
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Multiesnaar even strakker spannnen ;) pomp kan ook vreemd geluid maken als er lucht inzit.
*Technical service Mazda mx-3.*
Plaats reactie