Olie en benzine verbruik

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
mikeymx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 okt 2007, 20:52

Olie en benzine verbruik

Bericht door mikeymx3 »

Ik heb een vraag over mijn v6'je. Hij verbruikt behoorlijk olie en benzine. Op 10 liter benzine kan hij hooguit 50-65 kilometer rijden. En ook als ik een dot gas geef bij stationair zie je de onverbrande benzine uit de uitlaat spuiten. Ook het olie verbruik is behoorlijk, een maandje geleden nog 2 liter bijgevuld, nu alweer in de min terwijl hij 2 weken na het vullen precies goed stond. Er zit iets niet goed.

Iemand tips?? Olie filters??? Afstelling van de motor???
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Misschien je wagen eens uitlezen op foutcodes
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
D-PAC
Pilot
Pilot
Berichten: 738
Lid geworden op: 24 jun 2004, 22:40
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Schiedam

Bericht door D-PAC »

check de bougies
Afbeelding
私は私の"遠隔開始" ボタンを愛する
Gebruikersavatar
mikeymx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 okt 2007, 20:52

Bericht door mikeymx3 »

Bougies is inderdaad een goed idee.. Maar daar heeft het olieverbruik niet mee te maken denk ik.
Hij verbruikt echt ongelovelijk veel, alsof hij alles er gewoon uit laat lopen (zo lijkt het).
Vanmorgen nog gepijld na een kilometer of 4 gereden te hebben. Hij staat VER onder de min, ongeveer nog 2 milimeter zichtbaar op het pijl stokje, dus niet goed, want ik heb een paar weken geleden nog 3/4 liter bijgevuld.
LeonPG
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 nov 2007, 12:41
Locatie: Gelderland

Bericht door LeonPG »

Heb je al goed gecontorleerd op oliesporen/lekkage, ook onder het blok?
En zijn beide problemen tegelijk ontstaan? En hoe, langzaam erger geworden of helemaal vanuit het niets?

Wat betreft het benzineverbruik, dit kan misschien aan je luchtmassameter of je lambdasensor liggen. De computer gebruikt deze twee signalen om de inspuithoeveelheid te bepalen.
Gebruikersavatar
mikeymx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 okt 2007, 20:52

Bericht door mikeymx3 »

LeonPG schreef:Heb je al goed gecontorleerd op oliesporen/lekkage, ook onder het blok?
En zijn beide problemen tegelijk ontstaan? En hoe, langzaam erger geworden of helemaal vanuit het niets?

Wat betreft het benzineverbruik, dit kan misschien aan je luchtmassameter of je lambdasensor liggen. De computer gebruikt deze twee signalen om de inspuithoeveelheid te bepalen.

Hij is een maand of 3 geleden al eens gecontroleerd op koppakking lekkage, was het overigens niet, maar toen zagen ze ook dat hij 'wat' verbruikte.. Niet erg veel, maar het schijnt normaal te zijn voor zijn bouwjaar (94) en een V6 schijnt zowiezo iets meer te gebruiken.
Als hij een paar dagen heeft stil gestaan zie ik géén vlekken onder de auto op mijn parkeerplaats. Hij heeft het al sinds ik hem kocht (een maand of 6 geleden).
LeonPG
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 nov 2007, 12:41
Locatie: Gelderland

Bericht door LeonPG »

Het peilen moet je wel doen als de auto stil heeft gestaan. Als je na 4 km rijden gaat peilen, dan is alle olie verdeeld door het blok en komt hij inderdaad lager bij het peilen dan wanneer hij een tijdje heeft stilgestaan.
Gebruikersavatar
mikeymx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 okt 2007, 20:52

Bericht door mikeymx3 »

LeonPG schreef:Het peilen moet je wel doen als de auto stil heeft gestaan. Als je na 4 km rijden gaat peilen, dan is alle olie verdeeld door het blok en komt hij inderdaad lager bij het peilen dan wanneer hij een tijdje heeft stilgestaan.

Heb het vorige week ook al gedaan, toen hij een tijdje stil heeft gestaan en toen stond hij ook ver onder de min dus in principe het zelfde resultaat ;)
Weet niet wanneer de bougies zijn vervangen, maar kan het liggen aan versleten bougies??
LeonPG
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 nov 2007, 12:41
Locatie: Gelderland

Bericht door LeonPG »

Het olieverbruik kan niet aan de bougies liggen. Als je nergens lekkagesporen ziet, dan moet de olie wel verbranden in de cilinder(s). Kan bijv. door een lekke (kop)pakking komen, of ergens langs de kleppen of zuigerveren. Vaak zie je dan bij het optrekken een beetje blauwige rook uit de uitlaat komen als je er achter rijdt. Je kan eens een compressietest laten doen om te kijken of je cilinders nog goed afgesloten zijn door de kleppen en zuigerveren. Als er een of meer cilinders te lage compressie hebben, kan het daar aan liggen.
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Re: Olie en benzine verbruik

Bericht door turbulence »

mikeymx3 schreef:Ik heb een vraag over mijn v6'je. Hij verbruikt behoorlijk olie en benzine. Op 10 liter benzine kan hij hooguit 50-65 kilometer rijden.


dus je haalt geen eens 300km met volle tank? zou eens de lamdasondes nameten.

En ook als ik een dot gas geef bij stationair zie je de onverbrande benzine uit de uitlaat spuiten.


weet je zeker dat het benzine is want dit komt wel vaker voor maar dan is het gewoon condenswater

Ook het olie verbruik is behoorlijk, een maandje geleden nog 2 liter bijgevuld, nu alweer in de min terwijl hij 2 weken na het vullen precies goed stond. Er zit iets niet goed.

Iemand tips?? Olie filters??? Afstelling van de motor???


controleer eens goed rondom het blok of er ergens niet enorm veel olie zit... kan meerdere dingen zijn, kleprubbers willen wel eens minder worden bij de k8....
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Plaats reactie