klepveer zittingen???

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dikkekobus
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 10 feb 2008, 21:37
Locatie: Sappemeer

klepveer zittingen???

Bericht door Dikkekobus »

weet iemand of de klepveerzittingen na de facelift dikker zijn geworden?
bedoel die schijfjes onder de stoters waar die halvemaantjes inkomen die de klepsteel opsluiten, want bij mij lagen deze allemaal in 2en dus nieuwe besteld kop erweer opgezet, nokkenassen erin en getest of ik me nokkenas rond kon draaien maar dat ging niet, tis net of de kleppen niet verder kunnen.
En nee het is niet de zuiger waar ze tegen aan komen

kusjes!!
Gebruikersavatar
Dikkekobus
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 10 feb 2008, 21:37
Locatie: Sappemeer

Bericht door Dikkekobus »

nobody?
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Lagen je klepspieen in 2 stukken? hoe krijg je dat nou voor elkaar? Heb ik echt nog nooit van gehoord. Ze bestaan al uit 2 delen dat weet je? Als ze dikker zijn geworden dan passen ze niet mooi om je klepsteel. Zouden wel de goeie moeten wezen hoor. Heb je ze bij de mazda dealer gekocht en je kenteken opgegeven? volgens mij is er maar 1 soort voor alle V6 motoren in de K serie. Je kan nu je nokkenas niet draaien zeg je? zitten de nokkenas lagers wel goed om? niet toevallig 1 omgedraait? Zitten merktekens op. Genummerd dacht ik zelfs.
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
Dikkekobus
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 10 feb 2008, 21:37
Locatie: Sappemeer

Bericht door Dikkekobus »

xedos schreef:Lagen je klepspieen in 2 stukken? hoe krijg je dat nou voor elkaar? Heb ik echt nog nooit van gehoord. Ze bestaan al uit 2 delen dat weet je? Als ze dikker zijn geworden dan passen ze niet mooi om je klepsteel. Zouden wel de goeie moeten wezen hoor. Heb je ze bij de mazda dealer gekocht en je kenteken opgegeven? volgens mij is er maar 1 soort voor alle V6 motoren in de K serie. Je kan nu je nokkenas niet draaien zeg je? zitten de nokkenas lagers wel goed om? niet toevallig 1 omgedraait? Zitten merktekens op. Genummerd dacht ik zelfs.


klepspieen liggen in 2enen jah klopt lijkt me ook wel handig anders krijg je ze niet om je klepsteel en het zijn de veerschotels die in 2lagen heb deze auto nog maar 3 week dus het ligt niet aan mij en was al zo.
zitten verder ook geen lagers om de nokkenas maar zijn lager schalen deze zitten niet omgedraait zitten namelijk leters op die je vanaf de bestuurders kant moet kunnen lezen zelfde als je een koppakking besteld vragen ze je de linker of de rechter en niet voor en achter alles zit er goed op weet ik 100% zeker. nokkenas kan ik wel draaien maar als ie dan zeg maar net over ze dode punt heen moet om de klep weer ophoog te laten gaan net voor dat punt kan ik dus niet verder, durf ook niet door te draaien want ben bang dat ik die kleppen krom druk.
mijn enige verklaring die ik ervoor kan geven is dat mazda zelfde de veerschotels heeft verdikt omdat deze nogal al snel breken en dat er daarom ook andere spietjes in moeten verklaard namelijk ook de prijs veerschotels 5,60 pstuk en die spietjes (schrik niet) per 1 dus geen setje 5,30 ofzo en jah voor een heel blok heb je er 48 nodig dus reken maar uit.
Ben bij de erkende mazda dealer geweest en konden mij hier niks over vertellen en heb het bestel nummer dubbel gecheckt en het is gewoon de goede. ik ga zo is ff 10 bar in me cilinder pompen en ff een veerschotel lostrekken om deze te vergelijken met de oude die eruit kwamen anders zit er niks anders op op op 130eu uit te geven voor een paar spietjes.

greetz
Gebruikersavatar
Carthago
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 166
Lid geworden op: 24 jun 2007, 23:56
Locatie: Deventer

Bericht door Carthago »

Dikkekobus schreef:
xedos schreef:Lagen je klepspieen in 2 stukken? hoe krijg je dat nou voor elkaar? Heb ik echt nog nooit van gehoord. Ze bestaan al uit 2 delen dat weet je? Als ze dikker zijn geworden dan passen ze niet mooi om je klepsteel. Zouden wel de goeie moeten wezen hoor. Heb je ze bij de mazda dealer gekocht en je kenteken opgegeven? volgens mij is er maar 1 soort voor alle V6 motoren in de K serie. Je kan nu je nokkenas niet draaien zeg je? zitten de nokkenas lagers wel goed om? niet toevallig 1 omgedraait? Zitten merktekens op. Genummerd dacht ik zelfs.


klepspieen liggen in 2enen jah klopt lijkt me ook wel handig anders krijg je ze niet om je klepsteel en het zijn de veerschotels die in 2lagen heb deze auto nog maar 3 week dus het ligt niet aan mij en was al zo.
zitten verder ook geen lagers om de nokkenas maar zijn lager schalen deze zitten niet omgedraait zitten namelijk leters op die je vanaf de bestuurders kant moet kunnen lezen zelfde als je een koppakking besteld vragen ze je de linker of de rechter en niet voor en achter alles zit er goed op weet ik 100% zeker. nokkenas kan ik wel draaien maar als ie dan zeg maar net over ze dode punt heen moet om de klep weer ophoog te laten gaan net voor dat punt kan ik dus niet verder, durf ook niet door te draaien want ben bang dat ik die kleppen krom druk.
mijn enige verklaring die ik ervoor kan geven is dat mazda zelfde de veerschotels heeft verdikt omdat deze nogal al snel breken en dat er daarom ook andere spietjes in moeten verklaard namelijk ook de prijs veerschotels 5,60 pstuk en die spietjes (schrik niet) per 1 dus geen setje 5,30 ofzo en jah voor een heel blok heb je er 48 nodig dus reken maar uit.
Ben bij de erkende mazda dealer geweest en konden mij hier niks over vertellen en heb het bestel nummer dubbel gecheckt en het is gewoon de goede. ik ga zo is ff 10 bar in me cilinder pompen en ff een veerschotel lostrekken om deze te vergelijken met de oude die eruit kwamen anders zit er niks anders op op op 130eu uit te geven voor een paar spietjes.

greetz


Klepspietjes is niks mis mee dus. Dat zijn er 2 per per klep en dat was dus ook zo zoals ik het begrijp. Maar lijkt me niet dat je dus verkeerde spietjes hebt aangezien je het alweer in elkaar hebt zitten met je oude spietjes en je nieuwe veerschotels toch? dus het zit wel goed alleen je nokkenas wil niet draaien. Als eerste dus toch maar even je veerschotels vergelijken, de oude en de nieuwe. Als ze verschillend zouden zijn moeten ze dat bij de mazda dealer trouwens zo in hun pc kunnen zien aan het onderdeelnummer. Dus lijkt me ook niet eigenlijk.

Verder zeg je als je de nokkenas draait dat een klep net naar boven gaat (op tuimelen?) dat hij vast blijft zitten. Er gaat dus ook net een klep naar beneden als het goed is. Doet hij dat bij elke cilinder die op tuimelen staat? Als dit namelijk niet het geval is is misschien van die ene klep je geleider niet meer goed. Of als het wel zo is van meerdere (al lijkt me dat wel heel toevallig.)

Haal het anders nog een keer uit elkaar en zet het weer in elkaar, kijken of het dan wel wil. Je kunt ook even geleidebusjes (hebben ze bij elk motorenrevisiebedrijf wel) door elke klepgeleider laten glijden om te kijken of ze allemaal nog goed zijn.)

Suc6 ermee!
1998 mx3 2.5i v6 KLZE
Gebruikersavatar
Dikkekobus
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 10 feb 2008, 21:37
Locatie: Sappemeer

Bericht door Dikkekobus »

Ik ben vandaag bij de mazda dealer geweest en heb alles uitgezocht het lijkt me handig als dit topic ergens word geplaatst zodat anderen er ook wat aan hebben en het niet uit hoeven te zoeken

Bij het model van voor de facelift zijn de veerschotels DUNNER en daarom breken deze gewoon, heb het nu niet over de SPIETJES. Daarom heeft mazda besloten om de oude VEERSCHOTELS van voor de facelift niet meer te maken en heeft dus nieuwe ontworpen, deze zijn een stukje dikker en het gat is 1MM KLEINER gemaakt om deze meer body te geven.
Daarom is het NOODZAKELIJK om ook ander spietjes te kopen die bij het nieuwe type veerschotels hoort. Anders past het simpelweg niet. Deze spietjes zijn asociaal duur, ik heb er 24 nodig dus dat is dus voor maar 1cilinderblok en deze kosten 180 eu excl btw dikke 6 eu per stuk dus als je het hele blok doet heb je er dus 48 nodig, vrij prijzig dus.

maarja je hebt ze nodig dus voor mij is er geen andere keuze, dus mensen met een mx3 v6 van voor 93 hebben waarschijnlijk netzo als mij gebroken veerschotels. als je genoeg compressie hebt zou ik het gewoon zo laten zitten anders weet je iniedergevaal wat het allemaal kost, bij elkaar koprevisie 1 kop ongv 550 eu incl uitlaat pakkingen en inlaatspruitstuk pakkingen

greetz
Gebruikersavatar
Carthago
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 166
Lid geworden op: 24 jun 2007, 23:56
Locatie: Deventer

Bericht door Carthago »

Hmmm wel mooi dat je er achter bent wat het is. Maar ik snap alleen nog niet waarom je er pas achter kwam toen je de nokkenas ging draaien. Dan had je het daarvoor met het monteren van de kleppen al moeten zien dat het niet past toch?
1998 mx3 2.5i v6 KLZE
Gebruikersavatar
Dikkekobus
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 10 feb 2008, 21:37
Locatie: Sappemeer

Bericht door Dikkekobus »

zou je denken jah maar toen ik de oude klepspietjes in de nieuwe schotels had gemonteerd paste het perfect en zat ook goed klem viel niets aan te zien dus alleen dat de klep steel best ver boven de schotel uitstak 4 a 5 mm maarja bij de mazda dealer besteld dus d8 zal wel goed zijn
zelfs de mazda dealer wist niet dat dit veranderd was na de facelift

maar als het goed is doet mijn stalen ros het weer in het weekend dus dat word dan ook ruig gevierd met de nodige liters :bier:
Gebruikersavatar
Carthago
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 166
Lid geworden op: 24 jun 2007, 23:56
Locatie: Deventer

Bericht door Carthago »

Dikkekobus schreef:zou je denken jah maar toen ik de oude klepspietjes in de nieuwe schotels had gemonteerd paste het perfect en zat ook goed klem viel niets aan te zien dus alleen dat de klep steel best ver boven de schotel uitstak 4 a 5 mm maarja bij de mazda dealer besteld dus d8 zal wel goed zijn
zelfs de mazda dealer wist niet dat dit veranderd was na de facelift

maar als het goed is doet mijn stalen ros het weer in het weekend dus dat word dan ook ruig gevierd met de nodige liters :bier:


Zo hoort het! :mrgreen: laat nog maar even weten oft strax helemaal gelukt is!
1998 mx3 2.5i v6 KLZE
Gebruikersavatar
Dikkekobus
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 10 feb 2008, 21:37
Locatie: Sappemeer

Bericht door Dikkekobus »

Mijn stalen ros rijd weer gister middag met een brak hoofd dat ding weer gestart en hij rijd als een zonnetje lekker fel op het gas trekt goed door voor zo ver ik hem heb kunnen testen aangezien ik de eerste paar 100km toch ff rustig aan wil doen. nu eerst :bier: drinken
Plaats reactie