Mx3 stuurt naar rechts

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
evanuijtert
New member
New member
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 nov 2007, 18:03

Mx3 stuurt naar rechts

Bericht door evanuijtert »

Vorig weekend dus mijn mx-3 gekocht. Bij de testrit al gemerkt dat hij naar rechts trekt en ik dus constant een beetje moet tegensturen om recht te blijven rijden. Volgens mijn vader was dit omdat de auto uitgelijnd moest worden :roll: kan volgens mij ook niet want als ik het stuur recht houd dan rijd hij ook gewoon rechtdoor, alleen merk ik gewoon dat het stuur naar rechts word getrokken.

Enfin vanmiddag heb ik hem laten uitlijnen, maar dit heeft niks opgeleverd. Toen dacht ik misschien dat de banden verkeerd waren afgesleten, maar dit lijkt mij ook wel mee te vallen.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Anders ga ik er van de week even mee langs een garage, want als je lange afstanden rijd word het vervelend..

Ik zou het eigenlijk eens moeten proberen met de originele velgen die ik er ook bij heb gehad, maar heb geen tijd om die van de week eronder te zetten, laat staan om ze schoon te maken, want ze zijn vreselijk smerig :oops:

Mvg,
Erik
Gebruikersavatar
Yence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1085
Lid geworden op: 21 mei 2004, 23:42
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Bericht door Yence »

Het is bij Mazda's bekend dat het stuur een afwijking tot maar liefst 8% kan hebben. Als die andere velgen geen effect hebben, dan kan je bet best je stuur loshalen (wel eerst de wielen kaarsrecht zetten) en opnieuw monteren, maar dan rechter ;)
Gebruikersavatar
evanuijtert
New member
New member
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 nov 2007, 18:03

Bericht door evanuijtert »

Yence schreef:Het is bij Mazda's bekend dat het stuur een afwijking tot maar liefst 8% kan hebben. Als die andere velgen geen effect hebben, dan kan je bet best je stuur loshalen (wel eerst de wielen kaarsrecht zetten) en opnieuw monteren, maar dan rechter ;)


Als het stuur recht staat dan rijd hij ook recht, echter ik voel dat de auto flink aan t stuur trekt naar rechts. Of is dit wat je bedoelde dat dit vaker bij mazda's voorkomt?
Gebruikersavatar
Yence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1085
Lid geworden op: 21 mei 2004, 23:42
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Bericht door Yence »

Nee dat bedoelde ik idd niet, ik had het verkeerd begrepen. Klinkt idd toch als ongelijk afgesleten banden.
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

lijkt mij dat de auto schade gehad heeft.
Driven by a sixpack
Gebruikersavatar
mikeymx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 okt 2007, 20:52

Bericht door mikeymx3 »

Idd dat is een mogelijkheid, dan kan hij ook scheef trekken. Of een remklauw moet vast zitten, dan trekt ie ook scheef. Spreek uit ervaring!
Dit kan tevens remmen opleveren die verbrand zijn,uitkijken dus
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

remmen had ik nog niet eens aan gedacht maar daar kunnen idd de bussen van vast zitten.

Is een Mazda kwaaltje.

kijk die maar s na en als je vragen hebt weet je waar je t kwijt kunt ;)
Driven by a sixpack
Gebruikersavatar
evanuijtert
New member
New member
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 nov 2007, 18:03

Bericht door evanuijtert »

MarcX3 schreef:remmen had ik nog niet eens aan gedacht maar daar kunnen idd de bussen van vast zitten.

Is een Mazda kwaaltje.

kijk die maar s na en als je vragen hebt weet je waar je t kwijt kunt ;)


Kan ik dit ook zelf nakijken? Ben geen monteur en weet weinig van autotechniek af, maar ben wel handig met mijn handen over t algemeen :)

Overigens acht ik de kans redelijk dat de auto een keer schade heeft gehad. De motorklep sluit niet helemaal mooi aan op de voorkant, al kan ik deze wel in de juiste positie terugduwen zodat hij wel mooi aansluit op de motorkap alleen veert hij dan toch weer terug.
Ook is aan de linkerkant wat gespoten, wat je bijna niet ziet. Verder sluiten alle naden en dergelijke heel mooi aan en merk je verder helemaal niks aan de auto. Dus als er ooit echt schade is geweest is het niet bijzonder veel geweest. Alleen is het dan net genoeg geweest om het stuurmechanisme een beetje te ontzetten.

Enfin het is niet echt erg, maar had het liever niet gehad, nu moet ik het stuur gewoon niet loslaten en das absoluut geen straf met zo'n auto :mrgreen:
Gebruikersavatar
mikeymx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 okt 2007, 20:52

Bericht door mikeymx3 »

evanuijtert schreef:
MarcX3 schreef:remmen had ik nog niet eens aan gedacht maar daar kunnen idd de bussen van vast zitten.

Is een Mazda kwaaltje.

kijk die maar s na en als je vragen hebt weet je waar je t kwijt kunt ;)


Kan ik dit ook zelf nakijken? Ben geen monteur en weet weinig van autotechniek af, maar ben wel handig met mijn handen over t algemeen :)

Overigens acht ik de kans redelijk dat de auto een keer schade heeft gehad. De motorklep sluit niet helemaal mooi aan op de voorkant, al kan ik deze wel in de juiste positie terugduwen zodat hij wel mooi aansluit op de motorkap alleen veert hij dan toch weer terug.
Ook is aan de linkerkant wat gespoten, wat je bijna niet ziet. Verder sluiten alle naden en dergelijke heel mooi aan en merk je verder helemaal niks aan de auto. Dus als er ooit echt schade is geweest is het niet bijzonder veel geweest. Alleen is het dan net genoeg geweest om het stuurmechanisme een beetje te ontzetten.

Enfin het is niet echt erg, maar had het liever niet gehad, nu moet ik het stuur gewoon niet loslaten en das absoluut geen straf met zo'n auto :mrgreen:

Ik had ook speling in mijn motorkap, bij mij heb ik het zelf simpel teruggebogen zodat het nu weer goed past en aan allebei evenveel ruimte is. Dat hoeft nog niet perse te betekenen dat je schade hebt gehad.
Remmen kun je controleren. Ik zelf heb ik het opgelost door met een 'zware' rubbere hamer op de remklauwen te tikken.
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

mikeymx3 schreef:
evanuijtert schreef:
MarcX3 schreef:remmen had ik nog niet eens aan gedacht maar daar kunnen idd de bussen van vast zitten.

Is een Mazda kwaaltje.

kijk die maar s na en als je vragen hebt weet je waar je t kwijt kunt ;)


Kan ik dit ook zelf nakijken? Ben geen monteur en weet weinig van autotechniek af, maar ben wel handig met mijn handen over t algemeen :)

Overigens acht ik de kans redelijk dat de auto een keer schade heeft gehad. De motorklep sluit niet helemaal mooi aan op de voorkant, al kan ik deze wel in de juiste positie terugduwen zodat hij wel mooi aansluit op de motorkap alleen veert hij dan toch weer terug.
Ook is aan de linkerkant wat gespoten, wat je bijna niet ziet. Verder sluiten alle naden en dergelijke heel mooi aan en merk je verder helemaal niks aan de auto. Dus als er ooit echt schade is geweest is het niet bijzonder veel geweest. Alleen is het dan net genoeg geweest om het stuurmechanisme een beetje te ontzetten.

Enfin het is niet echt erg, maar had het liever niet gehad, nu moet ik het stuur gewoon niet loslaten en das absoluut geen straf met zo'n auto :mrgreen:

Ik had ook speling in mijn motorkap, bij mij heb ik het zelf simpel teruggebogen zodat het nu weer goed past en aan allebei evenveel ruimte is. Dat hoeft nog niet perse te betekenen dat je schade hebt gehad.
Remmen kun je controleren. Ik zelf heb ik het opgelost door met een 'zware' rubbere hamer op de remklauwen te tikken.


NOOIT maar dan ook NOOIT met een hamer op je remklauwen slaan!!!!

als je pech hebt sla je je abs sensor naar de klote.

en zoals jij t gedaan hebt kun je ervan uit gaan dat het euvel snel weer terug is.

http://www.mazdamx-3.nl/techntips/howto ... /index.php

Hier staat genoeg info en voor de geleidebussen staat er een extra linkje om die gangbaar te maken.
Driven by a sixpack
Plaats reactie