Waterpomp, kopppakking, raar geluid..?

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Chrisx3
New member
New member
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2007, 21:05
Locatie: Heerlen

Waterpomp, kopppakking, raar geluid..?

Bericht door Chrisx3 »

Hoi

Heb een vraagje.

Heb nu sinds kort een andere uitlaat erop, geen dempers meer behalve de katalysator dan.Maar heb sinds kort in de gaten dat de auto meer olie verbruikt als een tijd geleden, kan dat komen door de open uitlaat? ik hoor sommige mensen zeggen dat je tegendruk nodig hebt, ik dacht dat dat alleen met motors was.

En heb ook een probleem met de koelvloeistof, de ene dag is de halve koelvlofstofresevoir leeg na 50 km rijden en de andere dag kan ik gewoon 200 km rijden en is er bijna niks uit, nu heb ik dat na laten kijken in de garage en die zeggen dat de waterpomp kapot is.En ik hoor andere weer zeggen dat de kop waarschijnlijk kapot is, heb zelf niet echt veel verstand van die dingen dus weet eigenlijk niet wat waar is en wat niet :oops:
Laatst gewijzigd door Chrisx3 op 21 feb 2008, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Re: Open uitlaat

Bericht door MarcX3 »

Chrisx3 schreef:Hoi

Heb een vraagje.

Heb nu sinds kort een andere uitlaat erop, geen dempers meer behalve de katalysator dan.Maar heb sinds kort in de gaten dat de auto meer olie verbruikt als een tijd geleden, kan dat komen door de open uitlaat? ik hoor sommige mensen zeggen dat je tegendruk nodig hebt, ik dacht dat dat alleen met motors was.


Waarom denk je dat zon motor ook een motor heet? precies omdat t in feite een motor is met daarom een framepje en daar een paar wieltjes aan gezet. ;)

Dus ook een motor van een auto heeft tegendruk nodig. geen tegendruk kan zelfs erg slecht zijn. dus er zit denk ik wel een kern van waarheid in.

Chrisx3 schreef:En heb ook een probleem met de koelvloeistof, de ene dag is de halve koelvlofstofresevoir leeg na 50 km rijden en de andere dag kan ik gewoon 200 km rijden en is er bijna niks uit, nu heb ik dat na laten kijken in de garage en die zeggen dat de waterpomp kapot is.En ik hoor andere weer zeggen dat de kop waarschijnlijk kapot is, heb zelf niet echt veel verstand van die dingen dus weet eigenlijk niet wat waar is en wat niet :oops:


Wat zijn precies de symptomen?

op t forum kan je via de searchfunctie ff kijken want er zijn regelmatig al topics geweest over kapotte waterpompen.

En kom je dr nog niet uit kun je je koelsysteem laten nakijken door m op druk te laten zetten bij een garage.
Driven by a sixpack
RichMX-3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2281
Lid geworden op: 29 aug 2006, 17:35

Re: Open uitlaat

Bericht door RichMX-3 »

Chrisx3 schreef:Hoi
En heb ook een probleem met de koelvloeistof, de ene dag is de halve koelvlofstofresevoir leeg na 50 km rijden en de andere dag kan ik gewoon 200 km rijden en is er bijna niks uit, nu heb ik dat na laten kijken in de garage en die zeggen dat de waterpomp kapot is.En ik hoor andere weer zeggen dat de kop waarschijnlijk kapot is, heb zelf niet echt veel verstand van die dingen dus weet eigenlijk niet wat waar is en wat niet :oops:


heb hetzelfde probleem gehad.
bij mij is de waterpomp vervangen en het probleem was opgelost :bier:
zie dat je een 1.6 rijd en kan je zeggen........ de kosten vallen zeer mee om dit te laten doen.
v6 wordt een ander verhaal.
weet niet wat je huidige km stand is en of je weet wanneer de distributie riem voor het laatst vervangen is?
anders moet je die gelijk meenemen want die moet er toch af voor je pomp.
en nogmaals de kosten voor dit alles valt echt mee mee.
kan me bon even opzoeken mocht je willen, heb je ongeveer een indicatie van de prijs .
Laatst gewijzigd door RichMX-3 op 20 feb 2008, 20:01, 2 keer totaal gewijzigd.
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>
Chrisx3
New member
New member
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2007, 21:05
Locatie: Heerlen

Bericht door Chrisx3 »

haha ja oke dat snap ik wel, maar omdat je bv bij een harley helemaal geen tegendruk nodig hebt, kan je gewoon zonder uitlaat rijden zeg maar, ik dacht dat bij sommige auto's ook zo is.

Mjah, zijn eigenlijk geen symptonen van kapotte kop, zie geen olie in koelvloeistof reservoir en ook op de peilstok zie ik geen sporen van koelvloeistof en ook geen witte rook, geen hoge temperaturen etc, auto rijdt gewoon prima.

maar wou nog iets weten, misschien iets stoms maar als ik bijv de verwarming aan heb of de ventilator gebruikt de auto dan ook iets van koelvloeistof?? want soms lijkt erop dat er veel koelvloeistof mist nadat ik smorgens naar het werk rij met de verwarming en achterruit verwarming aan, en als ik smiddags weer naar huis rij heb ik nooit verwarming ofzo aan en dan mist er bijna geen koelvloeistof..
Gebruikersavatar
mikeymx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 okt 2007, 20:52

Bericht door mikeymx3 »

In principe mag hij niks verliezen. Het kan zijn dat je in het systeem een lek hebt zitten... Je kunt proberen bij de garage de motor onder druk te zetten. Je kunt ook proberen om je auto een lange tijd stationair te laten lopen en af en toe flink gas te geven zodat je fan aanslaat. Als hij dan koelvloeistof verliest weet je gelijk wat het probleem is!

Olieverbruik.. Mijn auto verbruikt ook aardig wat olie, ik ben zelf nog niet tot de oplossing gekomen. Een 'open' uitlaat hoort normaal gesproken niet meer olie te verbruiken.

succes.
Gebruikersavatar
M3nace
Pilot
Pilot
Berichten: 554
Lid geworden op: 25 jun 2007, 21:24

Bericht door M3nace »

dat je dempers er uit zijn heeft niks met dat olie verbruik te maken...hoe minder dempers hoe makkelijker je auto de gassen kwijt kunt hoe beter het is...
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

M3nace schreef:dat je dempers er uit zijn heeft niks met dat olie verbruik te maken...hoe minder dempers hoe makkelijker je auto de gassen kwijt kunt hoe beter het is...


bij een N/A motor zeker niet....

je moet altijd wat tegendruk hebben in het uitlaatsysteem.. heeft te maken met de afvoersnelheid van de gassen, doordat je tegendruk geeft aan de cilinder worden de uitlaatgassen gelijkmatig de cilinder uiteperst en is deze dus schoon voor de volgende inlaatslag.

bij een turbo heb je vaak het liefst zo min mogelijk tegendruk zodat de turbo sneller kan opspoelen.

@ chris:

laat inderdaad even je koelsysteem afpersen bij de garage, een lekje vindt je dan heel snel terug. en ik vraag me af of de waterpomp zelf kapot is of de pakking daar rondom. als de pomp zelf kapot is dan zul je veel grotere problemen tegenkomen...

en over je oliegebruik, zet de auto eens een nacht op 1 plek en leg er een plaat karton onder. indien hij ergens lekt kun je dan vaak het probleem gauw terugvinden. en wat is veel olie gebruiken? hoeveel moet je bijvullen bij hoeveel km??
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

http://www.mx-3.com/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=41096

Lees dit maar eens over de uitlaat

Geen dempers (of 1) is goed, maar het hangt wel weer af van je diameter

Dus je moet ergens de beste combi vinden
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
M3nace
Pilot
Pilot
Berichten: 554
Lid geworden op: 25 jun 2007, 21:24

Bericht door M3nace »

dat bedoelde ik dus eigenlijk...zolang je met oem diameter rijd moet het toch goed zijn....
Chrisx3
New member
New member
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2007, 21:05
Locatie: Heerlen

Bericht door Chrisx3 »

en dan heb ik nog een vraagje, over iets heel anders maar weer, weet niet of ik hiervoor een nieuw topic moet aanmaken maar oke.

Als de motor warm is staat de temperatuurmeter altijd precies tussen H en C in, maar als ik de auto van contact afhaal zakt de meter tot ongeveer een centimeter onder C, betekend dat dus ook dat als hij precies tussen H en C instaat dat hij eigenlijk ook een centimeter hoger moet staan?, dat de meter dus eigenlijk niet goed is en ik dus altijd met een te hoge temperatuur aan het rijden ben??

En ook nog iets anders, toen ik vanmiddag de auto startte kwam er heel even wat witte rook uit de uitlaat en na ongeveer een minuutje niet meer, kan dat toch een probleem zijn met de kop??

En ik hoorde toen ik een tijdje had gereden een raar geluid aan de bijrijderskant, net alsof de aandrijfriemen ergens tegenaan kwamen maar ik kon niets zien, is een soort van suizend geluid, beetje moeilijk uit te leggen.
Plaats reactie