andere chip?? ander luchfilter??

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Dikkekobus
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 10 feb 2008, 21:37
Locatie: Sappemeer

andere chip?? ander luchfilter??

Bericht door Dikkekobus »

FF Voorstellen ben jeroen 20 jaar woon in groningen, heb nu net 6 maanden me rijbewijs en inmiddels me 2de (3dagen) auto namelijk de mx3 1.8 v6 bj 1991 heerlijke auto,
heb zelf heel veel ervaring uit de scooterwereld 2takt tuning e.d deed namelijk wedstrijden.

Dus weinig ervaring kwa 4takt nu las ik hier ergens op het forum dat de chip van tiga je karretje toch redelijk wat meer pit geeft voor een niet al te duurde prijs (student) leek mij een goede optie maar nu is mijn vraag, is deze chip makkelijk te vervangen waar moet ik opletten e.d en heeft iemand hier toevallig een how2 van.

2de vraag heb nog een std luchtfilter en wou hier dus een openluchtfilter opzetten, mijn theorie hoe kouder de lucht hoe meer zuurstof per cm3 dus betere/meer verbranding=> hoger vermogen maar nu zitten er allerlei stekkers aan dat "ding" die naar mijn mening voor de ecu dienen met name met de afstelling en als ik hier dus zoon mooi filtertje opzet waar laat ik die dingen dan?? zitten er niet voor niets lijkt me
hopelijk weet hiet iemand het juiste antwoord op.

greetz jeroen
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Re: andere chip?? ander luchfilter??

Bericht door turbulence »

Dikkekobus schreef:FF Voorstellen ben jeroen 20 jaar woon in groningen, heb nu net 6 maanden me rijbewijs en inmiddels me 2de (3dagen) auto namelijk de mx3 1.8 v6 bj 1991 heerlijke auto,
heb zelf heel veel ervaring uit de scooterwereld 2takt tuning e.d deed namelijk wedstrijden.

Dus weinig ervaring kwa 4takt nu las ik hier ergens op het forum dat de chip van tiga je karretje toch redelijk wat meer pit geeft voor een niet al te duurde prijs (student) leek mij een goede optie maar nu is mijn vraag, is deze chip makkelijk te vervangen waar moet ik opletten e.d en heeft iemand hier toevallig een how2 van.

2de vraag heb nog een std luchtfilter en wou hier dus een openluchtfilter opzetten, mijn theorie hoe kouder de lucht hoe meer zuurstof per cm3 dus betere/meer verbranding=> hoger vermogen maar nu zitten er allerlei stekkers aan dat "ding" die naar mijn mening voor de ecu dienen met name met de afstelling en als ik hier dus zoon mooi filtertje opzet waar laat ik die dingen dan?? zitten er niet voor niets lijkt me
hopelijk weet hiet iemand het juiste antwoord op.

greetz jeroen


allereerst welcome (naamgenoot)!!! :mrgreen:

de chip kan tiga vast wel helemaal voor je verzorgen... laatste keer dat ik keek woonde hij ook nog steeds in grunn dus erg dicht bij!! :)

in praktijk is een openluchtfilter niet altijd beter als die stock in een filterbak zit...

want als hij open in je motorruim hangt heb je meer kans om warme lucht van de motor aan te zuigen.

een goed alternatief is dan een coldair intake te maken waar het filter mooi laag komt te hangen.

zo zit het bij mij bijvoorbeeld:

Afbeelding

Afbeelding

filter hangt mooi naar beneden en vangt zo mooi boel frisse wind ( niet te ver naar beneden hangen anders pak je naast koude lucht ook water etc en dat wil je NIET in je motortje hebben..

de VAF ( dat ding met die stekkertjes) blijft gewoon zitten, zonder dat ding zal de mx het zowieso niet fijn doen...

voor de rest veel plezier hier bij de gezelligste tuningclub van nederland..

maak ook even een frontpage profiel aan en update eens wat foto's van je mooie ride!! 8)

http://www.mazdamx-3.nl/members/loging/login.php

inlog is zelfde als hier op het forum (pass en username)
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
Carthago
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 166
Lid geworden op: 24 jun 2007, 23:56
Locatie: Deventer

Bericht door Carthago »

Let er inderdaad op dat je luchtfilter wel goed koude lucht pakt. Anders krijg je ook te snel dat als je bijvoorbeeld stil staat en je motor uitzet en hem 2 min later weer start dat ie moeilijk gaat lopen vanwege de hoeveelheid warme lucht die er dan rond het luchtfilter zit.

Zo zit ie bij mij, achter de vroegere mistlamp:

Afbeelding
1998 mx3 2.5i v6 KLZE
Gebruikersavatar
Dikkekobus
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 10 feb 2008, 21:37
Locatie: Sappemeer

Bericht door Dikkekobus »

Zo me frontpage heb ik ff geregeld, mooie schone blokjes trouwens gelukkig heb ik een parelstraal cabine dus denk dat ik dat ook wel voor elkaar krijg, en wat het luchtfilter betreft BEDANKT het is me nu duidelijk ga morgen op stage ff wat buizen draaien en buigen en dan moet dat helemaal goed komen :bier: nu nog ff tiga lastig vallen :roll:

ps licht het nu aan mij of zit het gasklephuis anders van die co-piloot
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

hij heeft een ander type inlaat op zijn 2.5L v6 KLZE zitten als mij...

die van mij is de curved neck, die van hem de longneck....

paar kleine verschillen tussen deze motoren maar voor de rest nagenoeg gelijk...

gebruik gewoon 76mm diameter buizen, dan heb je voldoende airflow...
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
Dikkekobus
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 10 feb 2008, 21:37
Locatie: Sappemeer

Bericht door Dikkekobus »

ik dank u vriendelijk en ga dit proberen te verwezelijken :lol:
Gebruikersavatar
Carthago
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 166
Lid geworden op: 24 jun 2007, 23:56
Locatie: Deventer

Bericht door Carthago »

ghehe idd curved neck tegen longneck.

Maar die chip van tiga zou ik zeker nemen als ik jou was!! tis dat Tiga ze niet voor mijn blok op OBD2 levert anders wist ik het wel!
1998 mx3 2.5i v6 KLZE
Gebruikersavatar
Dikkekobus
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 10 feb 2008, 21:37
Locatie: Sappemeer

Bericht door Dikkekobus »

Carthago schreef:ghehe idd curved neck tegen longneck.

Maar die chip van tiga zou ik zeker nemen als ik jou was!! tis dat Tiga ze niet voor mijn blok op OBD2 levert anders wist ik het wel!


excuse me voor mijn ontwetendheid maar wat is een OBD2
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

Dikkekobus schreef:
Carthago schreef:ghehe idd curved neck tegen longneck.

Maar die chip van tiga zou ik zeker nemen als ik jou was!! tis dat Tiga ze niet voor mijn blok op OBD2 levert anders wist ik het wel!


excuse me voor mijn ontwetendheid maar wat is een OBD2


OnBoard Diagnostics....

OBD-II staat voor On-Board Diagnostics, II generatie. Het is een reeks van documenten uitgegeven door SAE en ISO, welke de uitwisseling van digitale informatie tussen on-board emissie gerelateerde controle units (ECU) van wegvoertuigen en uitleesapparatuur beschrijven. Alle fabrikanten van deze voertuigen dienen te voldoen aan de vastgestelde standaarden van SAE en ISO.
OBD-II verwijst ook regelmatig naar het fysieke on-board diagnose systeem, welke bestaat uit een ECU (of meerdere ECU’s), Storingsindicator, Diagnosestekker, en de bedrading welke de verschillende elementen verbindt.


jij hebt btw OBD1, dus iets makkelijker zelf uit te lezen dmv een ledje.. zo kun je makkelijk en gauw foutmeldingen opsporen en uitlezen ( zie de FAQ voor de how to)
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
Tiga
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 490
Lid geworden op: 09 mar 2004, 03:02
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Tiga »

Voor die chip kom je maar keertje buurten. Kan hem er zo voor je inhangen, dan kun je zelf voelen wat het verschil is.

gr. Tiga
Plaats reactie