Handrem lampje gaat branden

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
mikeymx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 okt 2007, 20:52

Handrem lampje gaat branden

Bericht door mikeymx3 »

Bij snel optrekken in de 1 (vooral) en in de 2 gaat het lampje branden van mijn handrem. (rode lampje met het ( ) logootje erin)
Ik heb de remolie nagekeken deze zit iets boven de min..
Kent iemand dit probl?
Ik meende dat er destijds een topic stond hier met hetzelfde probl ben hem alleen kwijt.

Er zit dot 5 olie in.
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

zowieso is dot5 erg overdreven, want dat gebruik je toch niet naar zijn volledige capaciteit maar dat dan terzijde.

kan zijn dat de sensor contact maakt als je hard optrekt, de vloeistof in je tankje wordt dan naar achter getrokken met als gevolg dat de remvloeistofsensor aan slaat en het lampje gaat branden..

evt andere mogelijkheid is ook dat de sensor op je handrem contact maakt door de abrubte beweging....
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
Hiwo
Pilot
Pilot
Berichten: 662
Lid geworden op: 07 apr 2006, 22:05
Locatie: Geleen

Bericht door Hiwo »

kan zijn dat je remmmen mischien aan vervanging toe zijn, dat daardoor de rem olie ook lager staat.
Gebruikersavatar
mikeymx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 okt 2007, 20:52

Bericht door mikeymx3 »

Hiwo schreef:kan zijn dat je remmmen mischien aan vervanging toe zijn, dat daardoor de rem olie ook lager staat.

Die zijn al vervangen en het potje van de olie (zit trouwens dot 4 (!!) olie in) is al vanaf het begin tegen de Min aan. Misschien bijvullen dan maar.....
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

mikeymx3 schreef:
Hiwo schreef:kan zijn dat je remmmen mischien aan vervanging toe zijn, dat daardoor de rem olie ook lager staat.

Die zijn al vervangen en het potje van de olie (zit trouwens dot 4 (!!) olie in) is al vanaf het begin tegen de Min aan. Misschien bijvullen dan maar.....


wel goed ontluchten als je gaat bijvullen he!!

evt gewoon helemaal leeg laten bloeden en een keer opnieuw vullen met verse remvloeistof kan ook geen kwaad
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
RichMX-3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2281
Lid geworden op: 29 aug 2006, 17:35

Bericht door RichMX-3 »

als je vloeistofpeil tegen de min aanstaat is het vrijwel zeker dat het daar door komt.
idd met hard optrekken (je zegt het zelf al) komt de vloeistof in beweging en slaat de sensor aan omdat er bijna niks inzit.
normaliter gaat er naar mijn weten altijd dot4 in. (soms ook weleens dot3 geloof ik, maar zou gewoon bij 4 houden)
en het ontluchten hoeft niet als er geen lucht in je remsysteem is gekomen voor zover ik weet.
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>
Gebruikersavatar
mikeymx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 okt 2007, 20:52

Bericht door mikeymx3 »

Hoe komt er lucht in het remsysteem dan. Dus ik kan gewoon bij gaan vullen zonder te ontluchten
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Als je remmen doet ontluchten wordt er bij de remklauw gezogen. Als je dan teweinig remvloeistof in je systeem hebt zitten wordt er dus lucht aangezogen.

Zo krijg je lucht in je systeem.

Als je alleen wilt bijvullen kan je dat gewoon doen zonder te ontluchten. Al is het wel goed om toch 1x per jaar je remvloeistof te verversen.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
JapSpeedv6
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 jun 2007, 14:52
Locatie: Vriezenveen

Bericht door JapSpeedv6 »

RichMX-3 schreef:als je vloeistofpeil tegen de min aanstaat is het vrijwel zeker dat het daar door komt.
idd met hard optrekken (je zegt het zelf al) komt de vloeistof in beweging en slaat de sensor aan omdat er bijna niks inzit.
normaliter gaat er naar mijn weten altijd dot4 in. (soms ook weleens dot3 geloof ik, maar zou gewoon bij 4 houden)
en het ontluchten hoeft niet als er geen lucht in je remsysteem is gekomen voor zover ik weet.


ik heb sinds een aantal weken precies hetzelfde probleem..bij snel optrekken uit (bijna) stilstand dus..vanuit versnelling 1 of 2 brand circa 5 seconden het lampje van mijn handrem. aan de handrem kan het niet liggen want daar is pas geleden een nieuwe orginele mazda handrem opgezet (met uurloon erbij 160 euri's :cry: ) maar dat terzijde.

ik zal eens kijken naar het vloeistof peil ;) thanks.
Japanese cars...is what i prefer!
RichMX-3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2281
Lid geworden op: 29 aug 2006, 17:35

Bericht door RichMX-3 »

mocht het niet een te laag remvloeistof peil zijn dan kan het zijn dat je remsysteem zelf niet lekker werkt (bijv remblokjes of iets versleten).
maar ook jij hebt het met optrekken dus denk dat het het zelfde verhaal is ;)
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>
Plaats reactie