Olie peilen

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
marcel v6
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3733
Lid geworden op: 14 feb 2005, 15:50
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: Omg.Noord Holland
Contacteer:

Olie peilen

Bericht door marcel v6 »

Hoe peil je nou het beste je olie?
Was vanmorgen bij de Mazda-Dealer en die zeiden dat ik me MX op een vlakke ondergrond moet neerzetten en dan me motor even moet laten lopen en dan moet ik gaan peilen.
Omdat de olie dan op peil komt te staan.
Maar volgens mij moet je met een koude motor je olie peilen want dan is je olie goed weg gezakt naar je carter?
Want vanochtend had ik gepeilt met koude motor maar toen zat ie onder het min streepje en toen ik hem even had gestart zat ie op het max streepje :blink:
2,5L V6 KLZE Curved Neck.
Gebruikersavatar
woytek
Pilot
Pilot
Berichten: 633
Lid geworden op: 25 jan 2007, 13:31
Locatie: Nieuw Lekkerland

Re: Olie peilen

Bericht door woytek »

marcel v6 schreef:Hoe peil je nou het beste je olie?
Was vanmorgen bij de Mazda-Dealer en die zeiden dat ik me MX op een vlakke ondergrond moet neerzetten en dan me motor even moet laten lopen en dan moet ik gaan peilen.
Omdat de olie dan op peil komt te staan.
Maar volgens mij moet je met een koude motor je olie peilen want dan is je olie goed weg gezakt naar je carter?
Want vanochtend had ik gepeilt met koude motor maar toen zat ie onder het min streepje en toen ik hem even had gestart zat ie op het max streepje :blink:


Sowieso vlakke ondergrond, anders staat je oliepeil bij de peilstok lager of juist hoger. Als je je motor start pompt hij olie in alle smeer en koel kanalen, zou je dan peilen dan krijg je als het goed is een zeer laag oliepeil. Als je dan de motor uitzet is de olie nog koud en duurt het lang voordat alles weer in je carter zit en je goed kunt peilen.

Als je motor echter warm is zal de olie redelijk snel weer in de carter lopen en kan je dus goed peilen.
Afbeelding
RichMX-3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2281
Lid geworden op: 29 aug 2006, 17:35

Bericht door RichMX-3 »

voor zover ik weet idd een warme motor laten afkoelen even. (olie blijft toch wel tijdje warm)
de olie is goed dun en zal snel juist peilbaar zijn.
en idd vlakke ondergrond zoals woytek al noemde.

ook heb ik weleens horen zeggen dat je met olie bijvullen het beste de motor kan laten draaien en de peilstok eruit laten zodat er lucht kan circuleren door het systeem. (circulatie vanaf vulgat naar peilstok gat)
iemand die dit kan bevestigen? of dit ook weleens gehoord heeft.
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Nee daar heb ik nog nooit van gehoord. dat maakt toch niks uit? het mengt zich meteen met de "oude" olie. En probeer eens je dop eraf te draaien bij draaiende motor..slaat ie af dus is bij mx-3 niet eens mogelijk. Zo weet je ook niet of het oliepeil goed is met draaiende motor. Bij porsche 911 is het wel zo dat je moet peilen met draaiende motor. heel apart.
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

zodra je inderdaad de oliedop eraf draait zal de motor door de onderdruk afslaan, dus bijvullen met draaiende motor zal hem niet worden...

maar je moet gewoon altijd van 1 situatie uitgaan waar je meet. dus niet de ene keer met afgekoelde motor en keer erna met compleet koude motor...

dat er meer olie op de peilstok komt nadat de motor eventjes gestart is kan komen door de oliedruk die gemaakt wordt... ik meet gewoon altijd met koude motor, dan weet je altijd dat je hetzelfde verificatiepunt gebruikt...
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
RichMX-3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2281
Lid geworden op: 29 aug 2006, 17:35

Bericht door RichMX-3 »

heb het 1x geprobeerd... bijvullen met de moter draaiend, sloeg bij mij niet af maar vond het toch een beetje vreemd id.
dus doe het zelf ook nooit.
maar het is mij ooit verteld, vandaar dat ik het wilde checke ;)
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>
Gebruikersavatar
Hiwo
Pilot
Pilot
Berichten: 662
Lid geworden op: 07 apr 2006, 22:05
Locatie: Geleen

Bericht door Hiwo »

had ergens gelezen dat het niet zo gezond was om met een draaiende motor de olie dop eraf te draaien, waarom weet ik niet meer..
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

Hiwo schreef:had ergens gelezen dat het niet zo gezond was om met een draaiende motor de olie dop eraf te draaien, waarom weet ik niet meer..


mwah, zal niet enorm slecht zijn, door drukverlies in het carter zal hij ergens vacuum verliezen en afslaan...

maar goed ook, want je wil niet wegrijden zonder oliedop (denk je eens in wat voor troep er evt in kan komen tijdens het rijden)
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
mikeymx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 okt 2007, 20:52

Bericht door mikeymx3 »

Mijn oliepijl zakt de hele tijd... Heb nu een grote 5L can gekocht bij de Lidl, flikker hem daar wel mee vol iedere keer. Anders kost het klauwen geld. :x
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

mikeymx3 schreef:Mijn oliepijl zakt de hele tijd... Heb nu een grote 5L can gekocht bij de Lidl, flikker hem daar wel mee vol iedere keer. Anders kost het klauwen geld. :x


ja nee, dat is de goeie oplossing :?

anders zoek je uit waar het probleem ligt ipv zo te blijven doorklappen met als gevolg dat je straks een keer wat kapot maakt, dan kost het je pas klauwen vol geld...
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Plaats reactie