wind geruis

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

klootviool87
New member
New member
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jan 2008, 19:27
Locatie: Maarssen

wind geruis

Bericht door klootviool87 »

hallo mede mazda rijders ik heb sinds kort een mx3 v6 1.8 uit 1992. En ik vin et een geweldig wagentje.
Meteen een openair filter gemonteert en een dempertje opt einde ene de katvervanger en de altezza black units staan in de bestelling.Een ik heb al heel wat tips gebruikt die ik hier gevonden heb om vragen van mij te beantwoorden mar ik had nog 1 vraag en at is

hebben jullie ook zoveel last van windgeruis en zo jah weten jullie hoe ik dit moet voorkomen.
Misschien zijn et men deur rubbers wel of het schuifdak ma verder staan alle portieren goed afgesteld?

alvast bedankt

riendelijke groet
Klootviool :P
Gebruikersavatar
raymondmx-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 nov 2005, 22:50
Locatie: vaals

Bericht door raymondmx-3 »

als eerste maar eens welkom hier bij de club, en maak meteen even een profiel aan.

nou op jou vraag terug te komen: het kan het dak raam zijn daar is de rubber bij sommige kleiner geworden met de jaren heen en dan krijg je die wind ruis,

ik heb er zelf ook last van, ik moet nog steedts een nieuwe rubber kopen gaan bij de dealer
Gebruikersavatar
mikeymx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 okt 2007, 20:52

Bericht door mikeymx3 »

Ik heb er ook last van maar heb het idee dat het komt door de passagiersdeur. Volgens mij is dat rubber aan zijn einde, aan mijn eigen kant overigens ook maar goed. Mazda staat niet zo hoog aangeschreven met de rubbers. :roll:
BruteFrits
Pilot
Pilot
Berichten: 764
Lid geworden op: 11 feb 2005, 12:35
Locatie: Geleen

Bericht door BruteFrits »

De Mx-3 is een goed gestroomlijne auto, waarbij nagedacht is over de aerodynamica. dus bijna alle wind wordt langs de auto getransporteerd en daarom hoor je dus ook dat gesuis.
Maar goed een versleten rubber maakt het alleen maar erger.
Als de mol in Mei begint te stoten is in Juni je tuin naar de kl*ten.
Gebruikersavatar
woytek
Pilot
Pilot
Berichten: 633
Lid geworden op: 25 jan 2007, 13:31
Locatie: Nieuw Lekkerland

Bericht door woytek »

BruteFrits schreef:De Mx-3 is een goed gestroomlijne auto, waarbij nagedacht is over de aerodynamica. dus bijna alle wind wordt langs de auto getransporteerd en daarom hoor je dus ook dat gesuis.
Maar goed een versleten rubber maakt het alleen maar erger.


Het spijt me maar dit is niet helemaal waar. Lucht dat langs een profiel beweegt, laminair of turbulent, maakt géén geluid. Pas als er echt iets de stroming verstoort dan zou je iets kunnen horen. Een spiegel zou dit ook al kunnen. Zelf heb ik ook wel last van een ruis bij de bestuurders kant.
Afbeelding
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Zoals raymond al zegt: het kan goed de rubber zijn van je dakraam (LET OP: dat ding kost bijna 100 euro bij de dealer!!)

Het kan ook goed zijn dat de rubbers van je zijramen zijn verschoven (komt nogal eens voor)
Kijk eens of het rubber bij je spiegel en je raam netjes aansluit, als dit niet het geval is moet je deze even lostrekken en weer op zijn plaats duwen.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
Hiwo
Pilot
Pilot
Berichten: 662
Lid geworden op: 07 apr 2006, 22:05
Locatie: Geleen

Bericht door Hiwo »

Pas als er echt iets de stroming verstoort dan zou je iets kunnen horen. Een spiegel zou dit ook al kunnen.


dat is turbulent ;)
maar goed , heb er zelf ook n beetje last van aan de bestuurders kant , vind het verder niet echt storend , heb toch altijd de muziek aan :mrgreen:
Gebruikersavatar
woytek
Pilot
Pilot
Berichten: 633
Lid geworden op: 25 jan 2007, 13:31
Locatie: Nieuw Lekkerland

Bericht door woytek »

Hiwo schreef:
Pas als er echt iets de stroming verstoort dan zou je iets kunnen horen. Een spiegel zou dit ook al kunnen.


dat is turbulent ;)
maar goed , heb er zelf ook n beetje last van aan de bestuurders kant , vind het verder niet echt storend , heb toch altijd de muziek aan :mrgreen:


Turbulente stroming over een plat vlak (zijkant auto) hoor je niet. Pas als er een vortex ontstaat door de spiegel bijvoorbeeld dan zul je wat horen. Is nog stapje verder dan turbulent. :mrgreen: Ik weet echter niet 100% zeker wat het geluid doet ontstaan... :roll:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hiwo
Pilot
Pilot
Berichten: 662
Lid geworden op: 07 apr 2006, 22:05
Locatie: Geleen

Bericht door Hiwo »

woytek schreef:
Hiwo schreef:
Pas als er echt iets de stroming verstoort dan zou je iets kunnen horen. Een spiegel zou dit ook al kunnen.


dat is turbulent ;)
maar goed , heb er zelf ook n beetje last van aan de bestuurders kant , vind het verder niet echt storend , heb toch altijd de muziek aan :mrgreen:


Turbulente stroming over een plat vlak (zijkant auto) hoor je niet. Pas als er een vortex ontstaat door de spiegel bijvoorbeeld dan zul je wat horen. Is nog stapje verder dan turbulent. :mrgreen: Ik weet echter niet 100% zeker wat het geluid doet ontstaan... :roll:


hahaha ja vortex is weer een stapje verder, maar niet van toepassing bij een een auto lijkt me , en het geluid zou ik ook niet weten , dat heb ik nooit in de les gehad :lol:
PascalMX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 12 mar 2006, 22:15
Locatie: Musselkanaal

Bericht door PascalMX3 »

En dan is er ook nog statische luchtdruk :) Dus kijk uit, want als je rubbers geen goede aansluiting meer hebben, dan wordt je tot de auto uitgezogen. (of is dit alleen van toepassing boven de 400 km/u? :lol: )

(sorry, kon het niet laten :oops: )
Plaats reactie