(FAQ)verlagingsveren/schokbrekers/schroefsets

Uitleg over veel gestelde vragen, en "How to's".
Plaats hier uw bericht in overleg met een Moderator

Moderator: Moderators

Gesloten
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

(FAQ)verlagingsveren/schokbrekers/schroefsets

Bericht door turbulence »

Afbeelding



allereerst even een klein stukje info over hoe nu precies een schokbreker/veer precies werkt.

De schokdempers zorgen ervoor dat de banden onder alle omstandigheden contact houden met het wegdek. Schokdempers dragen dan ook voor een belangrijk deel bij aan de wegligging en het rijcomfort. Een schokdemper voorkomt het ‘springen’ van een wiel en voorkomt het schudden en overhellen van de carrosserie.

Versleten schokdempers hebben invloed op de remweg en op de wegligging van de auto. De auto vangt oneffenheden in het wegdek zoals schokken en trillingen minder goed op en bovendien gaat de ondersteuning in de bochten verloren.

Versleten schokdempers hebben daarnaast een nadelige invloed op het comfort van de inzittenden en de conditie van andere auto-onderdelen. De onrustige bewegingen van de auto kunnen bijvoorbeeld wagenziekte veroorzaken, terwijl de levensduur van de banden door onregelmatige slijtage aanzienlijk terugloopt

Het grote belang van schokdempers:

Schokdempers zijn een belangrijk onderdeel van de wielophanging. De dempers dienen de wielen het contact te laten houden met de ondergrond.

De werking van een schokdemper is als volgt: Een demper bestaat uit een cilinder die voorzien is van een vloeistof, in deze vloeistof zit een zuiger met een aantal openingen. Aan de zuiger zit een stang bevestigd. Als je nu een kant van de cilinder vasthoudt en het uiteinde van de zuigerstang kun je de zuiger in de cilinder op en neer bewegen. Dit zal met meer of minder weerstand gebeuren. De weerstand is afhankelijk van de dikte van de vloeistof en de openingen in de zuiger.


er bestaan verschillende manieren om je mxje wat lager naar de grond te brengen.

er zijn diverse redenen om dit te doen, ten eerste de looks en ten tweede het vaak verbeterde rijgedrag van de auto.

er bestaat de mogelijkheid om alleen een verlagingsveer te plaatsen ( op de originele schokdemper) de mogelijkheid om een iets strakker afgestelde schokdemper te nemen icm een verlagingsveer of een schroefset.

bij een verlaging groter dan 45mm wordt vaak aangeraden ook andere schokdempers te plaatsen aangezien de veerweg een stuk korter is terwijl de pen van de zuiger van de schokdemper eigenlijks dan in verhouding te lang is met als gevolg de mogelijkheid dat je de schokdemper lek rijdt.

een schroefset is een complete kit bestaande uit een schokdemper en verlagingsveer, echter heb je hierbij de mogelijkheid door middel van een schroefflens de hoogte traploos in te stellen.

bij bepaalde modellen is het ook mogelijk de camber in te stellen ( hoek waaronder de wielen staan)

hieronder vind je een overzicht met diverse shops die verlagingsveren en complete sets aanbieden passend voor de mx3.


SCHROEFSETS


Shop.........................................Set............................................Prijs
www.jeroentje.nl ----------------40-60(K-sport)--------------------1056,26
www.japspeed.de ----------------40-80 (KYB)-----------------------1139,00
www.jeroentje.nl ----------------40-60(AST)------------------------1493,45

In de middelste kolom zie je de verlagingen in mm vooras/achteras


VERLAGINGSVEREN ICM SCHOKBREKERS

Shop.........................................Set............................................Prijs
www.fzsautoteile.de ----------------40/30 -----------------------410,00
www.md-tuning.de ----------------40/30 -----------------------432,00
www.fzsautoteile.de ----------------60/40 -----------------------470,00
www.japspeed.de ----------------40/30 (KYB)-----------------------489,00
www.md-tuning.de ----------------60/40 -----------------------493,00
www.japspeed.de ----------------60/40 (KYB)-----------------------559,00
www.fahrwerke.de ----------------40/30 -----------------------660,00
www.japspeed.de ----------------50/30 (Koni)-----------------------689,00
www.fahrwerke.de ----------------60/45 -----------------------880,00

In de middelste kolom zie je de verlagingen in mm vooras/achteras


VERLAGINGSVEREN

Shop.........................................Set............................................Prijs

www.stroevemotorsport.nl ...........35mm(streetseries)-------------- 90,00
www.verlagings-veren.nl ............. 45mm ---------------98,50
www.fordprobestore.co.uk ...........30mm(Lesjofors) --------------134,36*
www.corksport.com .................... 35/40mm (H&R) -----------------135,55*
www.tuning4car.nl .......................40mm --------------136,00
www.jeroentje.nl ....................... .40mm(AST) --------------149,00
www.powerkings.nl ......................30mm(Apex) --------------149,37
www.corksport.com ......................40/30mm(Eibach) ------------- 155,29*
www.corksport.com ......................45mm (Intrax) ----------------155,97*
www.theautosportcompany.nl .......40mm --------------160,00
www.mccsport.nl .........................40mm(Intrax) ------------- 161,00
www.japspeed.de ....................... 40/30mm --------------189,00
www.japspeed.de ....................... 60/40mm --------------199,00
www.powerkings.nl ......................45mm(H&R) --------------259,00

In de middelste kolom zie je de verlagingen in mm vooras/achteras

* Deze bedrijven zijn bedrijven die werken met een andere munt als de Euro. in dit geval is de prijs omgerekend en is dus op die manier indicatief. voor de exacte prijs op dit moment verwijs ik je graag naar www.google.nl waar je diverse omrekensites kan vinden!


aanvullingen en extra info zijn altijd welkom.

graag in een PB: http://www.mazdamx-3.nl/forum/privmsg.p ... post&u=137
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gesloten