Knoppen mistlicht voor/achterruitverwarming

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DDDDDaaf
New member
New member
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 mei 2007, 20:32
Locatie: Limburg

Knoppen mistlicht voor/achterruitverwarming

Bericht door DDDDDaaf »

Sinds eergisteren doet de verlichting van de bedieningsknop van mijn mistlicht voor het niet meer, het gaat dan om de (lichtgroene) dashboardverlichting van een model van ná de facelift. Het (donkergroene) verklikkerlampje in de knop van het mistlicht voor doet het wel nog gewoon.
Bij de bedieningsknop van de achterruitverwarming is juist het tegenovergestelde het geval; de dashboardverlichting doet het wél, maar het oranje verklikkerlampje (meestal) niet. Zal hopelijk wel gewoon een slecht contact zijn, dus hoop ik dat een beetje opschuren en contactspray wonderen doen.

Nu is mijn vraag hoe deze knoppen in elkaar zitten in het model van vóór de facelift, aangezien hier nl. meer slooponderdelen voor te krijgen zijn. Zijn ze allebei gewoon (lichtgroen) verlicht en zit er in de "mistlicht voor-knop" ook zo'n donkergroen verklikkerlampje? Van de achterruitverwarming weet ik dat het model van vóór de facelift wel gewoon een oranje verklikkerlampje heeft. En last but not least; zijn de stekkers er aan hetzelfde als ná de facelift? Een heel verhaal, maar ik hoop dat mijn vra(a)g(en) duidelijk zijn...

(Ik zal straks wel een foto er bij zetten voor de duidelijkheid)
In a mad world only the mad are sane
Gebruikersavatar
woytek
Pilot
Pilot
Berichten: 633
Lid geworden op: 25 jan 2007, 13:31
Locatie: Nieuw Lekkerland

Bericht door woytek »

Heb hier ook wel oor naar want bij mij doet mistlicht knopje vóór het niet meer!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dennis_MX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 413
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:53
Locatie: Enschede

Bericht door Dennis_MX3 »

Ja zijn hetzelfde.

Ik had mijn schakelaar voor de achteruitverwarming kapot en heb er 1 ingezet van "na de facelift" en mijn mx3 is van voor de facelift.

Groeten Dennis.
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

Er zit gewoon een lampje in de schakelaar, en deze gaan wel
eens een keer stuk....
Dus gewoon het lampje vervangen..

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Gebruikersavatar
DDDDDaaf
New member
New member
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 mei 2007, 20:32
Locatie: Limburg

Bericht door DDDDDaaf »

Zijn die lampjes van onderuit te vervangen? Ik heb nl. afgelopen zaterdag het dashboard er eens uitgedraaid, de stekkers/contacten van de schakelaars schoongemaakt en met contactspray ingespoten. Helaas heeft dat geen resultaat gehad; de verlichting en het verklikkerlampje doen het nog steeds niet...

Toen ik de schakelaars er uit gedraaid had, viel me op dat er aan de onderkant (onder iedere schakelaar) iets van een rond zwart dopje of iets dergelijks zat. Is dit het dopje achter die lampjes die je kunt vervangen of moet je daarvoor de hele schakelaarunit openen? Aangezien deze nl. met "clickfingers" vast zit, ben ik bang dat ik die afbreek...

@ martinenijenhuis: ik zag in het koop/verkoop-forum dat je twee nieuwe dashboards (van na de facelift) te koop hebt staan, zitten daar deze schakelaars nog in? Ik heb nl. wel interesse in die schakelaars.
In a mad world only the mad are sane
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

Die lampje zitten in de schakelaar, en dat zwarte rare dopje zoals jij
dat noemt is de onderkant van het lampje ;)

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Gebruikersavatar
DDDDDaaf
New member
New member
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 mei 2007, 20:32
Locatie: Limburg

Bericht door DDDDDaaf »

Ik blijf met vervelende vragen komen; welk type lampje hoort er in die schakelaar(s)? Dan kan ik die nl. alvast halen en ze in het weekend vervangen...
In a mad world only the mad are sane
Gebruikersavatar
Dennis_MX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 413
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:53
Locatie: Enschede

Bericht door Dennis_MX3 »

Als jij het weet hoor ik het graag!

Ik ben een keer met zo'n lampje naar de mazda dealer geweest hier in Enschede, ze keken me aan alsof ik het uit een ufo had gehaald.
Bij andere bedrijven kon ik ze ook niet kopen.

Dus heb ik maar wat uit sloop auto's gehaald, mischien ook een tip voor jouw! :roll:

Groeten Dennis.
Gebruikersavatar
Carthago
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 166
Lid geworden op: 24 jun 2007, 23:56
Locatie: Deventer

Bericht door Carthago »

Kheb hetzelfde probleem met me achteruitverwarming daar doet het verklikker lampje in het knopje het ook niet van, ik heb het facelift dashbord, lampje hoort dus oranje te zijn? Zal ook eens rond kijken.
1998 mx3 2.5i v6 KLZE
Gebruikersavatar
DDDDDaaf
New member
New member
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 mei 2007, 20:32
Locatie: Limburg

Bericht door DDDDDaaf »

Ik zal komend weekend eens kijken om het dashboard er weer eens uit te draaien en iets van een typenummer te vinden van die lampjes, als ik iets vind post ik het hier ook wel.

Hopelijk hebben sloperijen hier in de buurt nog wat MX3's of een ouwe 323 staan, ik ga er van uit dat Mazda in zo'n beetje ieder type uit de jaren negentig dezelfde lampjes toegepast heeft...
In a mad world only the mad are sane
Plaats reactie