Slecht lopende motor

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Speldenknop
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 314
Lid geworden op: 20 sep 2005, 16:00
Locatie: omg. Leiden

Bericht door Speldenknop »

als ik hier even op in mag spelen..
mijn auto loopt vooral onderin zn toeren nog steeds niet lekker, veel stotteren enzo. las in het begin van dit topic dat de langste bougiekabel max 16kohm mag zijn, bij mij is deze 19,1kohm. De rest is allemaal onder de 16. Moet ik voor die langste nu een andere kabel hebben? en is mijn ontsteking nu ook gaar?

heb de foutcodes ook uitgelezen en hij geeft code 17 aan.. wat duidt op "and/or 24 Closed Loop System".
LeonPG
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 nov 2007, 12:41
Locatie: Gelderland

Bericht door LeonPG »

@Speldenknop: Als die weerstand echt te hoog is, kan het zo zijn dat de bougie niet krachtig genoeg meer vonkt en dat de motor dan op 5 cilinders gaat lopen.
Je Closed Loop systeem is de combinatie ECU en Lambdasensor(en). Je ECU bepaalt de inspuittijd en hoeveelheid aan de hand van een aantal gevens (toerental, gasklepstand, enz.). Dit is een benadering. Aan de hand van je Lambdawaarde (arm/rijk mengsel) regelt de ECU de inspuiting vervolgens exact af. Na elke wijziging van het Lambda signaal zal hij de inspuiting weer aanpassen om Lambda in principe op 1 te houden, oftwel de ideale mengselverhouding.
Het kan dus goed zijn dat een probleem met dit systeem tot een onregelmatige loop zorgt.

Misschien is het trouwens makkelijker om dit probleem even een eigen topic te geven.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Heb even je bericht afgesplitst


Om in te gaan op je probleem

Bougiekabel is inderdaad rot. Je moet dus gewoon een nieuw setje kopen van 6 kabels. (eventueel splitfire, magnector, Nelson)

De foutcode 17 heeft inderdaad te maken met je lamda sensor. Deze is op dit moment niet meer goed functioneel en kan je ecu niet goed aansturen betreft inspuiting.
Deze kan je vervangen voor een orginele a 330 euro, of een imitatie ;)

Heb het laatst zelf ook gehad en er toen een Faq over geschreven, misschien handig om dit even na te lezen
http://www.mazdamx-3.nl/?url=/forum/vie ... php?t=7111
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
Speldenknop
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 314
Lid geworden op: 20 sep 2005, 16:00
Locatie: omg. Leiden

Bericht door Speldenknop »

okee bedankt!

zal op zoek gaan naar andere lamba's
denk niet dat het een ander/nieuw bougiekabelsetje gaat worden.. blok heeft (al) 220.000km gelopen en gaat steeds meer kuren vertonen.. zit toch een beetje te denken aan een jongere 1.8 V6 of een KLZE. overigens; kan de 1.8 van na de facelift gewoon overgezet worden in mijn oude model?
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

Speldenknop schreef:okee bedankt!

zal op zoek gaan naar andere lamba's
denk niet dat het een ander/nieuw bougiekabelsetje gaat worden.. blok heeft (al) 220.000km gelopen en gaat steeds meer kuren vertonen.. zit toch een beetje te denken aan een jongere 1.8 V6 of een KLZE. overigens; kan de 1.8 van na de facelift gewoon overgezet worden in mijn oude model?


tsja.. als er toch een andere motor inkomt kun je beter direct al goeie kabels hebben... of je ze nu hebt liggen of straks als je gaat swappen, beide keren ben je ze nodig ;)

obd2 kan ook gewoon KLZE in, zie ook dit topic:

http://www.mazdamx-3.nl/forum/viewtopic.php?t=7206

en lambdas kun je halen bij evt de brezan, en volgens mij ook niet al te duur bij fordprobestore.co.uk
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
Speldenknop
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 314
Lid geworden op: 20 sep 2005, 16:00
Locatie: omg. Leiden

Bericht door Speldenknop »

turbulence schreef:
Speldenknop schreef:okee bedankt!

zal op zoek gaan naar andere lamba's
denk niet dat het een ander/nieuw bougiekabelsetje gaat worden.. blok heeft (al) 220.000km gelopen en gaat steeds meer kuren vertonen.. zit toch een beetje te denken aan een jongere 1.8 V6 of een KLZE. overigens; kan de 1.8 van na de facelift gewoon overgezet worden in mijn oude model?


tsja.. als er toch een andere motor inkomt kun je beter direct al goeie kabels hebben... of je ze nu hebt liggen of straks als je gaat swappen, beide keren ben je ze nodig ;)

obd2 kan ook gewoon KLZE in, zie ook dit topic:

http://www.mazdamx-3.nl/forum/viewtopic.php?t=7206

en lambdas kun je halen bij evt de brezan, en volgens mij ook niet al te duur bij fordprobestore.co.uk


ja dat begrijp ik dat voor een KLZE nieuwe kabels ook handig zijn :P maar ik heb nog geen briefgeld in mn kerstboom zien groeien :P neem aan dat de kabels die bij een 60.000 km KLZE blok zitten niet gelijk afgeschreven zijn..

bedoelde btw niet van een obd2 naar KLZE maar van obd1 naar 2. is dit mogelijk?
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

Speldenknop schreef:
turbulence schreef:
Speldenknop schreef:okee bedankt!

zal op zoek gaan naar andere lamba's
denk niet dat het een ander/nieuw bougiekabelsetje gaat worden.. blok heeft (al) 220.000km gelopen en gaat steeds meer kuren vertonen.. zit toch een beetje te denken aan een jongere 1.8 V6 of een KLZE. overigens; kan de 1.8 van na de facelift gewoon overgezet worden in mijn oude model?


tsja.. als er toch een andere motor inkomt kun je beter direct al goeie kabels hebben... of je ze nu hebt liggen of straks als je gaat swappen, beide keren ben je ze nodig ;)

obd2 kan ook gewoon KLZE in, zie ook dit topic:

http://www.mazdamx-3.nl/forum/viewtopic.php?t=7206

en lambdas kun je halen bij evt de brezan, en volgens mij ook niet al te duur bij fordprobestore.co.uk


ja dat begrijp ik dat voor een KLZE nieuwe kabels ook handig zijn :P maar ik heb nog geen briefgeld in mn kerstboom zien groeien :P neem aan dat de kabels die bij een 60.000 km KLZE blok zitten niet gelijk afgeschreven zijn..

bedoelde btw niet van een obd2 naar KLZE maar van obd1 naar 2. is dit mogelijk?


OBD2 K8 bedoel je...

spaar dan gewoon nog eventjes door en doe het direct goed met een KLZE... wordt het direct een heel andere auto van!!

en of de kabels dan af zijn of niet, ik zou liever met een freshstart willen beginnen en weten dat alles wat je vernieuwd is gericht is op performance..

kabels die er bij mij bijv opxaten waren gewone stock kabeltjes, als je de magnecor kabels neemt dan zijn dat gewoon veel betere dingen, minder weerstand, dus goeie vonk en mooie stevige dikke kabel
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
Speldenknop
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 314
Lid geworden op: 20 sep 2005, 16:00
Locatie: omg. Leiden

Bericht door Speldenknop »

sorry K8 idd, is dat mogelijk? want dat is wel een stuk goedkoper dan een KLZE swap. ben een arme student he :bier:

edit: lees nu het andere topic :bla:
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

en je word nog armer als je die kabels niet vervangt en ieder half jaar een nieuwe ontsteking nodig hebt ;)

en de kabels van een klze gebruiken is ook niet zon goed idee, ze hebben misschien wel niet zoveel gelopen maar ze hebben wel een tijd op de op de boot hiernaartoe op zoute zee doorgebracht dus aangetast zijn ze wel
Driven by a sixpack
Plaats reactie