1.6 -> 1.6 Turbo swap

Plaats hier jouw projecten...

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
BlackSheep
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2109
Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maastricht

Bericht door BlackSheep »

Dat klopt bij het blok van de mx-3 zit er (zoals het laatste plaatje laat zien) een afdichting. Maar bij de plaat die bij het 323 blok hoort zit die afdichting niet en is het zoals het 2e plaatje laat zien open.


Ik heb nog niet geprobeerd om de plaat van de mx-3 op het lok van de 323 te plaatsten. Maar 1 ding is denk ik wel zeker, een opening hoort er niet te zitten lijkt me.


Is er dan ook nog verschil in versnellingsbakken van de SOHC en de DOHC blokken?
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Ik heb wel respect voor je werk dennis.

Inmiddels is er al veel bekend over de k blokken maar bp blokken een stuk minder. Je bent goed bezig in ieder geval :bier:
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
MX3V6_DH
Moderator
Moderator
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 jul 2006, 20:30
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Bericht door MX3V6_DH »

Hoe staat het met je project Dennis? Ben je er nog uitgekomen met de versnellingsbak?
Afbeelding
Hard rijden is genieten van het potentieel van je auto.
Gebruikersavatar
BlackSheep
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2109
Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maastricht

Bericht door BlackSheep »

Project ligt een beetje stil vanwege ziekte en drukte op me werk, maar de carnaval komt er weer aan dus weer wat tijd om er aan te werken.

Mijn eigen versnellingsbak paste er gewoon op, momenteel de 323 koppelingsplaten erin zitten maar deze zagen er niet zo heel goed meer uit, dus ik zet mijn eigen koppeling er weer in, die is nog niet zo oud.

Verder moet het inlaatspruitstuk nog in orde gemaakt worden en dan kan deze en het uitlaat gedeelte weer gemonteerd worden. Binnenkort maar eens aan het elektra werken, dan kunnen we eens kijken of ie wil brullen :D


nog genoeg te doen dus :mrgreen:
Gebruikersavatar
BlackSheep
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2109
Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maastricht

Bericht door BlackSheep »

Goed nieuws, ik ben weer eens op de werkplaats geweest, al moet ik zeggen dat het er fuc.... koud was, het enige wat mij en de buitenwerled scheidt is een afdekzeiltje, brrrrr.

Maar goed we hebben weer eens wat kunnen doen. Allereerst weer de versnellingsbak eraf en me eigen (mx-3) vliegwiel en koppeling gemonteerd. De koppeling va de 323 zag er redelijk op uit, vandaar dat we de mx-3 koppeling weer terug geplaatst hebben. Denk niet dat het verschil van 40 pk veel problemen gaat opleveren voor de koppeling.

Verder hebben we het inlaatspruitstuk weer inelkaar geschroeft en gemonteerd. Nu alleen nog even wat nieuwe slangklemmen regelen en dan kan deze geheel afgemaakt worden. Naast het inlaatspruitstuk hebben we teven al de ontsteking gemonteerd. Na een nadere inspectie ga ik toch maar even de rotor en de verdelerkap vernieuwen.


Helaas kwamen we bij het monteren van de ontsteking gelijk op het volgende probleem. De mx-3 ('98 ) heeft een elektronische ontsteking, die naar mijn weten wordt aangestuurd door de ecu (correct me if I'm wong ;) ), de ontsteking van de 323 heeft echter een bobine nodig :?
Dus de volgende uitdaging is om een bobine te monteren en kijken of alle aansluitingen op de kabelboom aanwezig zijn.


To be continued !!
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Kan je niet werken met een externe coil ?? Doen veel amerikanen en het schijnt de gevoeligheid van de ontsteking wat tegen te gaan.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
BlackSheep
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2109
Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maastricht

Bericht door BlackSheep »

Lekker met de carnaval ff een paar daagjes vrij geweest dus heb weer een dagje kunnen werken aan de swap.

Het nieuwe blok is op de kleppendeksel na helemaal klaar om erin gelegd te worden. Ik heb het kleppendeksel laten coaten dus die komt er pas op als het blok in de wagen ligt, dit ivm beschadigingen. Ik weet dat jullie gek zijn op foto's dus bij deze.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De versnellingsbak en nog een paar onderdelen moeten nog gespoten worden maar daarvoor moet het eerst wat warmer worden.


Ook zijn we ondertussen aan de kabelboom begonnen. Hier zitten toch duidelijk verschil met die van de '98 mx-3 dat wordt dus nog een mooi klusje om alles uit te zoeken
Gebruikersavatar
DJ_MIKE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1852
Lid geworden op: 19 okt 2005, 16:05
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: amersfoort

Bericht door DJ_MIKE »

ziet er goed uit hoor dennis
ben erg benieuwt hoe het gaat lopen
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Mooi dat je versnellingsbak er eindelijk aanzit !!

Hoe ga je het nog doen met je intakebuis? Laat je deze van rubber of komt er wat alu voor in de plaats :mrgreen:
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
BlackSheep
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2109
Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maastricht

Bericht door BlackSheep »

In 1e instantie maak ik alles zo cheap mogelijk, wanneer ik zeker weet dat alles werkt en naar behoren draait dan komen de looks.

Mijn motorkap moet toch nog worden aangepast dus dan kan ik kijken hoe ik de leidingen laat lopen, maar wordt wel rvs of aluminium buizen.


Belangrijkste is lopend en gekeurd krijgen, dan komt de rest wel.
Plaats reactie