(HOW-TO) vervangen airbag stuur voor aftermarket sportstuur

Uitleg over veel gestelde vragen, en "How to's".
Plaats hier uw bericht in overleg met een Moderator

Moderator: Moderators

Gesloten
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

(HOW-TO) vervangen airbag stuur voor aftermarket sportstuur

Bericht door turbulence »

disclaimer:

het vervangen van het stuur en het verwijderen van de airbag is geheel op eigen risico en de schrijver hiervan of mazdamx-3.nl is niet verantwoordelijk voor het evt toebrengen van schade aan de auto of jezelf indien de airbag unit alsnog afgaat. indien je er geen vertrouwen in hebt schakel dan een professional in en ga zelf niet lopen rommelen met alle gevolgen van dien.



Het gaat dus over het volgende stuurwiel
Afbeelding

Voor het inbouwen van een sportstuur in een airbag auto zijn er een aantal opties.

    Optie 1: laat airbag zitten en geniet ervan tijdens een crash
    Optie 2: ik speel op safe, maar wil de airbag eruit hebben...dus ga ik naar de mazda garage en onderteken een verklaring en laat hun de airbag demonteren.
    Optie 3: ik wil gewoon een fijn stuur en die airbag kan me gestolen worden...maar het moet wel zo goedkoop mogelijk.


Nog even terugkomend op optie 2. De mazda dealer heeft een speciale stekker in de handel die het mogelijk maakt je airbag eruit te halen zonder dat het systeem een fout geeft. Echter...er zijn 2 types in omloop. Voor het ene type kost de plug 17 euro ex btw...en andere type maakt je 47 euro ex btw lichter.

Wij gaan dus voor optie 3:

het probleem bij het verwijderen van de airbag is het feit dat de controle unit de airbag zal missen en het waarschuwingslampje laat branden...erg irritant. Daarnaast werkt de bijrijders airbag dan ook niet...en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Nu komt de truc. De airbag heeft een weerstand van 2 Ohm...dit checkt de unit en is dit ok, dan gaat het lampje uit en werkt alles naar behoren. Haal je de airbag dus weg, dan moet je zorgen dat je een weerstand van 2 Ohm (in de winkel zal dat 2,2 Ohm zijn) ervoor in de plek zet. Zo'n weerstand haal je bij de lokale electronica zaak..kost een paar eurocenten.

Tot zover de theorie...nu de praktijk.

Om de airbag te verwijderen haal je eerst de plus-pool van de accu los...Veiligheid boven alles natuurlijk.
Achterop het stuur zitten 4 boutjes..die haal je los met dopje 10. Nu kun je de airbag naar je toe halen. Dan komt er een blauwe stekker tevoorschijn. Op die stekker zitten 2 andere stekkertjes. De blauwe (met 2 polen) is van de airbag. De oranje is van de toeter. Trek beide stekkers los en leg de airbag voorzichtig ergens neer.

Nu kun je de centrale moer loshalen(dop 21) en met wrikken en kracht kun je het stuurwiel los krijgen.

Achter het stuur vind je een soort zwarte cassette. Bij auto's zonder airbag vind je daar een koperen ring. Deze cassette zit met 3 schroefjes vast. Haal hem los en leg hem aan de kant

Nu kan het nieuwe stuur erop.

Omdat je de koperen ring mist moet je wat verzinnen voor de toeter. Je kunt ervoor kiezen hem elders op het dash te plaatsen dmv extra schakelaar of je verzint iets om hem toch op het stuur te kunnen gebruiken.
Wat ik heb gedaan is: een lange draad gemaakt aan de claxon-knop, en deze door de naaf gestoken. Paar keer om de stuurstang wikkelen zodat je zeker bent dat je voldoende draad hebt als je het stuur volledig omdraaid. Het andere einde van de draad heb ik op het oranje gedeelte aangesloten van de blauwe stekker.

En hoe zit het nou met die airbag en dat weerstandje...daar zijn we nu aan toe.
Op die blauwe stekker zitten dus 3 draden...eentje is dus voor de toeter en de andere 2 voor de airbag. van beide draadjes haal je een stukje isolatie weg en maak je mbv het weerstandje een brug tussen beide draden. die tape je mooi in zodat je geen sluiting kunt maken.

de zwarte cassette stop je ergens onder je stuur weg en maakt hem vast met een tiewrap. nu kunnen alles kapjes weer vast en je hebt een mooi sportstuurtje in je wagen.

Deze HOW-TO is mogelijk gemaakt dankzij TIGA. Eric bedankt voor deze handige gegevens!
indien er over deze HOW-TO nog vragen zijn kun je een PB sturen naar de maker van dit stukje:

http://www.mazdamx-3.nl/forum/privmsg.p ... =post&u=73
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gesloten