Pagina 1 van 1

Wie kent deze sensor

Geplaatst: 21 sep 2007, 22:37
door WhiteFinish
Wie weet waar deze sensor voor is ?? Hier zitten 2 slangetjes op waarvan minimaal 1 er naar een vaatje toeloopt waar benzinedampen inkomen.

De sensor zit tegen het schutboard geschroefd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 21 sep 2007, 22:45
door turbulence
VRIS balgje... zitten er als goed is 2 op... 1 links en 1 rechts op je intake manifold..

lopen via paar slangetjes naar 2 VRIS solenoids, niet naar benzine gerelateerd iets volgens mij

Geplaatst: 21 sep 2007, 22:48
door WhiteFinish
wat is een vris balgje??

Wat doet het? Waar kan ik het terugvinden in het handboek etc?

Geplaatst: 21 sep 2007, 22:54
door turbulence
WhiteFinish schreef:wat is een vris balgje??

Wat doet het? Waar kan ik het terugvinden in het handboek etc?


uhmm

vanaf f2-100 kun je er wel meer over vinden...

is gewoon het klepje tussen het VRIS systeem... deze gaan open op het moment als je in de VRIS openrange komt...

RPM...........0-3250......3250-4250......4250-6250...........6250-7500
VRIS#1.....Closed.......Open...............Open....................Closed
VRIS#2.....Closed.......Closed.............Open....................Closed

met deze 2 vris kleppen kun je ook goed zien of je een probleem hebt met het VRIS systeem... zie bovenstaande hoe ze moeten staan bij een bepaald toerental..

lees ook even de FAQ over iets meer inside info over VRIS..

Geplaatst: 22 sep 2007, 00:36
door hyperman
die wat tegen het schutbord zit heeft te maken met recirculatie van uitlaatgassen via je carboncannister naar je intake. heeft met milieueisen te maken.

Geplaatst: 22 sep 2007, 10:20
door xedos
is inderdaad en magneetklep die inpulserend het uitlaatterugvoersysteem regeld. Als deze niet werkt dus bijvoorbeeld open blijft staan krijgt de motor teveel uitlaatgassen toegevoerd en zal de motor stikken als het ware. ook zal het co omhoog gaan door slechte verbranding.

Geplaatst: 22 sep 2007, 10:51
door hyperman
ik heb bij mij het complete systeem losgekoppeld en verwijderd. Gene problemen bij de apk gehad daarmee.

Geplaatst: 22 sep 2007, 22:24
door jeroentje.nl
hugo is de enige die het juist heeft.

De solenoid zoals deze heet (is geen sensor maar een regelklep)
Zorgt dat er bezine dampen worden afgevoert naar het inlaat spuitstuk.
Deze gaat heel af en toe open.. ik dacht bij het aanzetten van het contact.

Bij een nissan S13 wordt deze vaak verwijdert .. ik vind het alleen een beetje link die bezine damp in het motor ruim.

een MX-3 V6 heeft 5 solenoids dacht ik

1 bezine damp (canister)
2 EGR regeling (kunnen er ook 2 zijn)
3 VRIS I
4 VRIS II
5 Bezine druk regelaar (hot start)

RX-7 heeft er 12 :?

Geplaatst: 23 sep 2007, 11:15
door WhiteFinish
Maar hoe moet die dan wel / niet aangesloten zitten?

Heb bijvoorbeeld een vergelijking gemaakt met de intake van JohnMichel en hij heeft vacuumslangen weer heel anders zitten.

Terwijl hij ook is gewisseld van longneck naar curvedneck

Geplaatst: 23 sep 2007, 14:58
door jeroentje.nl
de canister maakt niet uit.
Als die maar ergens na de gas klep zit.
Deze gaat alleen heel even open als je het contact aanzet.
Mag voor het testen ook los liggen.. als je het inlaat spruitstuk maar dicht hebt.