Pagina 1 van 3

Stationair toerental

Geplaatst: 18 sep 2007, 14:51
door WhiteFinish
Vandaag apk keuring gehad... en afgekeurd

Een van de redenen was het stationair toerental. Mijn auto loopt (sinds plaatsing van het nieuwe inlaatspruitstuk) niet normaal stationair.

Als ie koud is, is er niks aan dan hand. Maar zodra de motor warm is schommelt deze heel erg in toerental.
In zijn vrij tenminste. 1500-500 -1500-500 zo op en neer.

Als ik nou via de luchtschroef dit bijstel zodat ie goed loopt, is mijn stationair in de versnelling niet meer goed.
Dus als ik mijn koppeling indruk en ik zet de auto in zijn 1, 2 etc valt ie dan uit.
Als ik die weer goed zet is het probleem weer andersom :(:(

Wie kan me helpen ??

Geplaatst: 18 sep 2007, 15:11
door BlackSheep
balen kerel, maar is ie afgekeurd omdat ie stationair niet lekker loopt of omdat je je CO waarde niet haalt zo. ??

Wellicht een idee om je ander spruitstuk weer terug te plaatsen ??
Is natuurlijk niet zo 1, 2 gedaan maar daar ligt wel een gedeelte van je problemen toch.

Geplaatst: 18 sep 2007, 15:34
door hyperman
probeer maar gewoon wat ik gemaild heb, over een weekje heb je nergens meer last van.

Geplaatst: 18 sep 2007, 16:23
door WhiteFinish
Dat is nu juist het probleem. Ik moet hem uiterlijk vrijdag weer goedgekeurd hebben

Beetje laat met de keuring :oops:

Misschien wel de luchtmassa-meter? Hoe controleer ik die? Meen iets met ohms?

Geplaatst: 18 sep 2007, 17:36
door hyperman
die kun je inderdaad doormeten pagina F2 099 is voor het doormeten van je idle klep al zal daar geen probleem zijn en pagina F2 150 voor de vaf
Ook hier zal hoogstwaarschijnlijk niets aan de hand zijn.
wanneer je stil staat en hij schommelt in toerental dan doet hij dit maar een bepaalde tijd en als je goed op let wordt dit naar verloop van tijd steeds minder omdat de ecu zich aan gaat passen om het schommelen tegen te gaan.

Geplaatst: 18 sep 2007, 17:46
door xedos
Heb ook het idee dat het de luchtmassameter is. meet eens de 1e pootje en 2e pootje op de luchtweger vanaf luchtfilterkant. deze moet bij 20 graden tussen 2000 en 3000 ohm zijn. dan meet je de luchttemp sensor van de luchtmassameter. kan het probleem zijn.

Geplaatst: 18 sep 2007, 18:54
door BlackSheep
veel gaan rijden, wellicht stelt de ecu dan weer goed in, verhaal van hugo, maar daar is tijd of kilometers voor nodig.

misschien een octaan booster in de tank, loopt ie miss wat beter door, schijnt ook goed te zijn voor je CO waarde.

Geplaatst: 19 sep 2007, 14:06
door TarmaC
Ik heb het zelfde probleem gehad...
Bleek later mijn waterpomp naar de klote te zijn...

Geplaatst: 19 sep 2007, 15:06
door WhiteFinish
Die is net een maand geleden vervangen dus lijkt me niet het probleem.

Geplaatst: 19 sep 2007, 20:39
door PascalMX3
Achter de "vuldop" van het koelvloeistof dus die dop op het blok, zitten 2 sensoren in het blok.
Één met een enkelvoudige draad, en één met 2 draden(dikke stekker) Die sensor waarop die kabel zit met 2 draden, dat is de temp sensor, die andere is ook een temp sensor, maar die geeft het signaal af naar de meter in je cockpit.
Als die sensor waarop de 2 draden zit, niet goed functioneerd, dan zal hij bij warme motor net zoveel weerstand afgeven naar de ecu, dan als bij koude motor................ gevolg warme motor blijft hoog in stationair lopen.

Check deze sensor eens bij warme motor. Stekker er af, de multimeter er op, en dan moet de waarde zijn bij WARME motor 0.29 tot 0.35 KOhm zijn.