Stationair toerental

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Stationair toerental

Bericht door WhiteFinish »

Vandaag apk keuring gehad... en afgekeurd

Een van de redenen was het stationair toerental. Mijn auto loopt (sinds plaatsing van het nieuwe inlaatspruitstuk) niet normaal stationair.

Als ie koud is, is er niks aan dan hand. Maar zodra de motor warm is schommelt deze heel erg in toerental.
In zijn vrij tenminste. 1500-500 -1500-500 zo op en neer.

Als ik nou via de luchtschroef dit bijstel zodat ie goed loopt, is mijn stationair in de versnelling niet meer goed.
Dus als ik mijn koppeling indruk en ik zet de auto in zijn 1, 2 etc valt ie dan uit.
Als ik die weer goed zet is het probleem weer andersom :(:(

Wie kan me helpen ??
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
BlackSheep
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2109
Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maastricht

Bericht door BlackSheep »

balen kerel, maar is ie afgekeurd omdat ie stationair niet lekker loopt of omdat je je CO waarde niet haalt zo. ??

Wellicht een idee om je ander spruitstuk weer terug te plaatsen ??
Is natuurlijk niet zo 1, 2 gedaan maar daar ligt wel een gedeelte van je problemen toch.
Gebruikersavatar
hyperman
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1088
Lid geworden op: 19 aug 2004, 09:54
Locatie: Roermond

Bericht door hyperman »

probeer maar gewoon wat ik gemaild heb, over een weekje heb je nergens meer last van.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Dat is nu juist het probleem. Ik moet hem uiterlijk vrijdag weer goedgekeurd hebben

Beetje laat met de keuring :oops:

Misschien wel de luchtmassa-meter? Hoe controleer ik die? Meen iets met ohms?
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
hyperman
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1088
Lid geworden op: 19 aug 2004, 09:54
Locatie: Roermond

Bericht door hyperman »

die kun je inderdaad doormeten pagina F2 099 is voor het doormeten van je idle klep al zal daar geen probleem zijn en pagina F2 150 voor de vaf
Ook hier zal hoogstwaarschijnlijk niets aan de hand zijn.
wanneer je stil staat en hij schommelt in toerental dan doet hij dit maar een bepaalde tijd en als je goed op let wordt dit naar verloop van tijd steeds minder omdat de ecu zich aan gaat passen om het schommelen tegen te gaan.
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Heb ook het idee dat het de luchtmassameter is. meet eens de 1e pootje en 2e pootje op de luchtweger vanaf luchtfilterkant. deze moet bij 20 graden tussen 2000 en 3000 ohm zijn. dan meet je de luchttemp sensor van de luchtmassameter. kan het probleem zijn.
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
BlackSheep
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2109
Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maastricht

Bericht door BlackSheep »

veel gaan rijden, wellicht stelt de ecu dan weer goed in, verhaal van hugo, maar daar is tijd of kilometers voor nodig.

misschien een octaan booster in de tank, loopt ie miss wat beter door, schijnt ook goed te zijn voor je CO waarde.
TarmaC
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 sep 2007, 12:17
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Bericht door TarmaC »

Ik heb het zelfde probleem gehad...
Bleek later mijn waterpomp naar de klote te zijn...
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Die is net een maand geleden vervangen dus lijkt me niet het probleem.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
PascalMX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 12 mar 2006, 22:15
Locatie: Musselkanaal

Bericht door PascalMX3 »

Achter de "vuldop" van het koelvloeistof dus die dop op het blok, zitten 2 sensoren in het blok.
Één met een enkelvoudige draad, en één met 2 draden(dikke stekker) Die sensor waarop die kabel zit met 2 draden, dat is de temp sensor, die andere is ook een temp sensor, maar die geeft het signaal af naar de meter in je cockpit.
Als die sensor waarop de 2 draden zit, niet goed functioneerd, dan zal hij bij warme motor net zoveel weerstand afgeven naar de ecu, dan als bij koude motor................ gevolg warme motor blijft hoog in stationair lopen.

Check deze sensor eens bij warme motor. Stekker er af, de multimeter er op, en dan moet de waarde zijn bij WARME motor 0.29 tot 0.35 KOhm zijn.
Plaats reactie