Thermostaat kapot of niet?

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

ap1983
New member
New member
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 okt 2006, 17:14

Thermostaat kapot of niet?

Bericht door ap1983 »

Vorige week werd mijn auto ineens te warm en kwam de temperatuurmeter in het rood te staan. Ik heb toen later mijn koelvloeistof gecheckt maar deze was nog vol. Nu heb ik vandaag mijn thermostaat eruit gehaald en getest in kokend water alleen nu vraag ik mij af of deze ver genoeg open gaat. Hij gaat namelijk maar een klein stukje open.

Foto (thermostaat open):
Afbeelding

Weet iemand of deze thermostaat defect is of dat ik het ergens anders moet zoeken? (waterpomp?)

Bedankt!!

Alfred
Afbeelding
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

Afbeelding

komt er max 8.5mm uitzetten, dus niet enorm veel...

als dat het probleem niet is dan zou ik idd eens kijken naar de waterpomp bijv.
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
jeroentje.nl
MazdaMx-3 Sponsor
MazdaMx-3 Sponsor
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 apr 2005, 14:40

Bericht door jeroentje.nl »

waar zit er nog genoeg vloeistof in ?

en het reservoir aan de rechterkant als je ervoor staat ?
altijd ook in de motor checken.
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Als hij maar een klein kiertje open gaat, dan is die defect. Je moet hem best wel een eindje open zien gaan. rond de 85 graden meen ik. Voel is aan je slangen, als de temp. oploopt zijn de slangen aan je radiateur nog koud/lauw?
*Technical service Mazda mx-3.*
ap1983
New member
New member
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 okt 2006, 17:14

Thermostaat vervangen

Bericht door ap1983 »

Ik heb inmiddels de thermostaat vervangen en alles leek goed te zijn tot 2 dagen geleden. NU begint de temperatuur weer op te lopen zodra ik van de snelweg afkom enmoet wachten voor het stoplicht. Soms loopt ie dan op en soms blijft ie gewoon net iets over de helft.

- misschien luchtbel in systeem?
- afdichting van de vulopeningen niet goed meer?

zou het bovenstaande kunnen zijn of heeft iemand een idee wat het anders kan zijn. Hij heeft het een week goed gedaan zonder problemen.

(koelvloeistof zit voldoende in het hele systeem)
Afbeelding
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Als hij tijdens rijden netjes op temp. blijft, maar bij stilstaan voor het stoplicht loopt de temp. op, dan zou het een defecte koelvin kunnen zijn. heb je gecontroleerd na het vervangen van de thermostaat of deze aanslaat? Kan dan ook nog de sensor zijn die je koelvin aanstuurt. Luchtbel zou ook eventueel kunnen maar denk eerder aan de vin. Verstopte of gedeeltelijk verstopte radiateur heb ik ook eens meegemaakt, krijg je ook van die rare dingen.
*Technical service Mazda mx-3.*
jeroentje.nl
MazdaMx-3 Sponsor
MazdaMx-3 Sponsor
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 apr 2005, 14:40

Bericht door jeroentje.nl »

als je na een dag rijden.. en dan compleet afkoelen.... de dop als je ervoor staat links.. los haalt . zit die dan daar nog goed op pijl ?
nokkie vol zeg maar.

Zo niet heb je waarschijnlijk een kleine water lekkage.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Precies, zou bovenstaande even proberen.

Je kan trouwens heel makkelijk nakijken of je koelvin het nog doet. Op je blok zit een groen stekkertje (tussen de 2 cilinderbanken). Als je deze lostrekt moet de ecu automatisch in het noodprogramma springen.
De koelvin blijft dan draaien (als niks draaid is ie kapot)

Handig foefje wat ik van Xedos heb geleerd :mrgreen:
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
ap1983
New member
New member
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 okt 2006, 17:14

Bericht door ap1983 »

WhiteFinish schreef:Precies, zou bovenstaande even proberen.

Je kan trouwens heel makkelijk nakijken of je koelvin het nog doet. Op je blok zit een groen stekkertje (tussen de 2 cilinderbanken). Als je deze lostrekt moet de ecu automatisch in het noodprogramma springen.
De koelvin blijft dan draaien (als niks draaid is ie kapot)

Handig foefje wat ik van Xedos heb geleerd :mrgreen:


Sorry voor de late reactie.. maar was even druk afgelopen week. Bedankt voor de reacties, maar nadat ie na een week ineens weer warm werd heb ik sinds die tijd nergens meer last van. Hij is dus nog 1 keer (te)warm geworden en sindsien doet ie het perfect. Alleen hou ik nu tijdens het rijden wel meer mijn meter in de gaten.

De fan doet het trouwens gewoon want deze slaat aan zodra het meterje net iets over de helft is.
Afbeelding
johnmichel
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1957
Lid geworden op: 09 jan 2006, 23:27
Locatie: Hamont(B)

Bericht door johnmichel »

Je kunt hem nog eens proberen te ontluchten, Dop van de radiuter op en en op de bovenste slang knijpen. daarna eventjes de motor laten lopen.
Dan weer hetzelfde doen.
Afbeelding
Plaats reactie