[MX3] standaard maten boxen voor en achter

12volt media / In Car Electronics

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Mazdachris
New member
New member
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mei 2007, 20:41

[MX3] standaard maten boxen voor en achter

Bericht door Mazdachris »

Eeijj Gasten,

Ik heb een vraagje. Ik wil de standaard boxen in de deuren en de achterbak gaan vervangen. Wat is de doorsnede van deze boxen in cm'ters. En zijn er setjes te koop die je zonder aanpassingen meteen kunt plaatsen.

Alvast bedankt.

Greetz
Chris
Afbeelding

jaja m'n signature ga ik aanpassen.
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

voor 16.5cm achter 13cm..

achter zal nooit probleem zijn, voor moet je rekening houden met een lage inbouwdiepte...

ik ben momenteel bezig met mn speakers ( eerst stalen ring op deurpaneel gebout met daar overheen een plaatje met skai ) als ik tijd heb zal ik vanavond wel even plaatje posten...

op deze manier kun je namelijk wel alle compos kwijt
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
Mazdachris
New member
New member
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mei 2007, 20:41

Bericht door Mazdachris »

Eeij bedankt gast, ja plaatje zou super zijn. Ik wil in mijn deuren de boxen met midden en hoge tonen inbouwen en achterin de basboxen. Lijkt me logisch aangzien de basboxen vaak wat groter zijn .
Afbeelding

jaja m'n signature ga ik aanpassen.
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

as promissed...

let wel, de montage met een speakerring is optioneel, als je kijkt naar de laatste fotos dan zie je dat de speaker + plaat op de deur vastzitten ( dat was vorig jaar) echter heb ik nu een dikke metalen ring er tussen waarop de speaker en plaat vastgebout worden om iets meer massa aan de kicks te geven... je kan evt er ook voor kiezen om alleen het plaatje te maken, deze aan het deurpaneel vast te maken en dan op de deur te zetten ( iets meer kans op trillingen en iets minder goeie kickweergave aangezien de compo nu alleen aan het binnenpaneel vastzit maar werkt ook zeer goed hoor..)

hier zie je de ringen gemonteerd in de deuren ( vastgebout even tijdelijk met een slotbout..)

Afbeelding


daarna neem je je oude speakerrooster en trekt de vorm over op een 8mm dik mdf plaatje..

dan teken je de speaker uit op het plaatje en zaagt een gat voor de speaker.

tip: eerst even met spuitbusje overspuiten ivm vochtopname van het MDF ( was ik weer vergeten eerst)


dan neem je een mooi stukje skaileer en trekt dit rond het plaatje. zoals je ziet op de foto aan de achterkant goed vastnieten.. had wat netter gekund maar speaker valt er toch omheen dus zie je niks meer van

Afbeelding

Afbeelding


en dan ziet het er op het einde van het verhaal zo ongeveer uit... evt kun je er dan voor kiezen om een speakergrill erover te plaatsen ( je kunt zo universele kopen voor een 16.5cm compo)

Afbeelding

Afbeelding

kun je daar wat mee???
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
Mazdachris
New member
New member
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mei 2007, 20:41

Bericht door Mazdachris »

helemaal top daar kan ik zeker wat mee. Zeer duidelijk beschreven aangzien ik een noob op audio gebied ben. Gelukkig heb ik een audiofiel in de buurt wonen, die aan de hand van jouw plaatjes het allemaal mooi kan gaan inbouwen.

Ik wil eerst de boxen achterin vervangen aangzien dit het minste werk met zich mee brengt. Heb je nog suggesties voor bepaalde merken compostejes lettend op prijs/kwaliteit verhouding ?? Ik hoorde dat de boxjes van Caliber aardig geluid geven....

Greetz
Afbeelding

jaja m'n signature ga ik aanpassen.
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

Mazdachris schreef:helemaal top daar kan ik zeker wat mee. Zeer duidelijk beschreven aangzien ik een noob op audio gebied ben. Gelukkig heb ik een audiofiel in de buurt wonen, die aan de hand van jouw plaatjes het allemaal mooi kan gaan inbouwen.

Ik wil eerst de boxen achterin vervangen aangzien dit het minste werk met zich mee brengt. Heb je nog suggesties voor bepaalde merken compostejes lettend op prijs/kwaliteit verhouding ?? Ik hoorde dat de boxjes van Caliber aardig geluid geven....

Greetz


1 tip...

maak niet de fout die veel mensen maken die ook geen audiofiel zijn of die zich verkeerd laten voorlichten door een audioshop die alleen maar geeft om de centjes..

veelal hebben mensen de veronderstelling dat men achterin of op de hoedeplank dikke zware speakers moeten hebben en verwaarlozen ze de front...

ik zou achterin een niet al te duur en speciaal setje steken, meestal steek je achter een setje om het geluid mooi vol te maken... en dat is ook meer als genoeg, het ''echte'' geluid moet van voren komen immers ( je oorschelpen zijn zo gevormd dat ze geluid van voren opvangen) dus waarom dan achterin veel geluid en voorin niks??? ;) ( je staat toch ook niet met je rug naar het podium bij een concert)

tsja.. en wat je moet kiezen is heel persoonlijk...

caliber is wel aardig spul maar er is vaak net wel even iets beters te krijgen voor zelfde geld of iets meer ( audiosystem, ground zero, hertz)

bijv voor achter in 1e instantie:

http://www.rondevries.nl/catalog/produc ... ts_id=1431
http://caradio.nl/artikel.php?page=details&id=1220
http://caradio.nl/artikel.php?page=details&id=644

wat wil je er aan uitgeven, houd je ook rekening met een evt 4 kanaler waar je bijv je voorcompo op kan versterker als mede een subje..

of neem je een monoblock/gebrugde 2kaneler en een 2 kanaler voor je frontspeakers
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
Mazdachris
New member
New member
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mei 2007, 20:41

Bericht door Mazdachris »

Haha nee je hebt helemaal gelijk, maar een verkoper moet je zowieso nooit vertrouwen. Ik laat me latijd eerst goed voorlichten voordat ik to aankoop overga. Beetje op kieskeurig.nl kijken eno.

De basis is idd het belangrijkst maar is het echt altijd noodzakelijke om een dikke amp aan te schaffen. 4 kanaals of 2 kanaals of kun je ook simpelweg de speakers en speakerdraad vervangen en klaar is klara.
Ik heb een redelijk goede dvd/mp3/cd speler van JVC dus die heeft ook wel aardige specs. Ik snap dat je dan niet het maximale uit je speakers haalt maar hoe vaak zet je hem voluit..
Afbeelding

jaja m'n signature ga ik aanpassen.
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

Mazdachris schreef:Haha nee je hebt helemaal gelijk, maar een verkoper moet je zowieso nooit vertrouwen. Ik laat me latijd eerst goed voorlichten voordat ik to aankoop overga. Beetje op kieskeurig.nl kijken eno.

De basis is idd het belangrijkst maar is het echt altijd noodzakelijke om een dikke amp aan te schaffen. 4 kanaals of 2 kanaals of kun je ook simpelweg de speakers en speakerdraad vervangen en klaar is klara.
Ik heb een redelijk goede dvd/mp3/cd speler van JVC dus die heeft ook wel aardige specs. Ik snap dat je dan niet het maximale uit je speakers haalt maar hoe vaak zet je hem voluit..


trust me... setje speakers op bijv de autoradio of op een standaard ampje is al een wereld van verschil..

doorsnee autoradio levert rond de 15-20W rms... iets meer vermogen en je speakers spelen echt een stuk fijner...

maar goed, niks MOET... ;)

zowieso heb je gewoon meer controle over je speakers als je er voldoende vermogen op zet.. ( helderder en strakker geluid) op de radio heb je sneller dat ze over hun nek gaan ivm het tekort aan input vermogen...

zelfs een niet al te dure versterker kan echt al een boel verschil maken... zolang je maar beetje wegblijft bij die remco carstereo meuk
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
woytek
Pilot
Pilot
Berichten: 633
Lid geworden op: 25 jan 2007, 13:31
Locatie: Nieuw Lekkerland

Bericht door woytek »

Hey, turb kan je misschien even wat uitleg geven over versterkers.

Moet je versterker nu meer of minder vermogen kunnen leveren dan je boxen. Dus stel ik ga binnenkort een setje kopen met een versterker van 75 watt rms. (hier staat de set)

Ik kan kiezen uit vier typen speakertjes, moet ik nu speakers nemen met een vermogen lager dan 75 watt of juist hoger?

Alvast bedankt voor je hulp, ik hoop ook binnenkort mijn deurpanelen onder handen te kunnen nemen! :bier:
Afbeelding
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

minder is ook geen groot probleem hoor.. alleen bij een sub heb je liever net zo veel of iets meer oververmogen, anders is afstellen heel belangrijk om de boel niet te slopen..

persoonlijk ging ik voor deze:

http://www.pimtensen.nl/shop_details.ph ... ur_id=1592

kick in je deurpaneel en tweeter op je dash/astijl... andere zijn zowieso te klein of een coaxiaal... inbouwdiepte iets opvangen door bijv de methode die ik hierboven ook vermeld heb..

voor de rest heel leuk setje voor weinig geld... kopen zou ik zeggen!! 8)

EDIT:

zag al dat je deurpanelen zocht... wat ben je van plan??? ik ben eerst van mn poly project afgestapt toch iets teveel werk.. in de winter maar mee verder...
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Plaats reactie