Accu verplaatsen

Denk hierbij aan bv ophanging, onderstel, remmen enz. enz.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

goed.....

genoeg gezegd...

onderwerp van discussie waren tips voor jens om de accu naar achteren te plaatsen!

dus ontopic maar weer
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
Yence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1085
Lid geworden op: 21 mei 2004, 23:42
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Bericht door Yence »

Gisteren de accu achterin gelegd. 25mm + kabel naar achteren en een 25mm - kabel van de accu naar het chassis. Verder heb ik vlak voor de accu een 80A zekering geplaatst. Alles heeft de hele dag prima gewerkt.

Vanochtend wilde ik echter de auto starten, klapte de zekering eruit.
Bij de garage zeiden ze dat het helemaal niet mogelijk is om de accu achterin te leggen. De + kabel zou voor de startmotor veel te lang zijn?? :shock:
Kan iemand hier meer over vertellen?
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

het is goed mogelijk een accu achterin te zetten .
kan goed zijn dat je start motor meer dan 80 A weg pakt , miss vandaar dat ie doorsloeg ;)
{{{ === MX On Air === }}}

www.downsidetuning.nl
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

Yence schreef:Gisteren de accu achterin gelegd. 25mm + kabel naar achteren en een 25mm - kabel van de accu naar het chassis. Verder heb ik vlak voor de accu een 80A zekering geplaatst. Alles heeft de hele dag prima gewerkt.

Vanochtend wilde ik echter de auto starten, klapte de zekering eruit.
Bij de garage zeiden ze dat het helemaal niet mogelijk is om de accu achterin te leggen. De + kabel zou voor de startmotor veel te lang zijn?? :shock:
Kan iemand hier meer over vertellen?


komt dus doordat je meer amp. trekt als dat ie is afgezekerd... kan best zijn dat ie bij een koude start redelijk veel ampere trekt...

kan ook nergens in bijv de manual vinden hoeveel ampere de startmotor trekt bij starten, misschien toch ff wachten op de ZE guys met een longneck...

ff gauw kabeldikte berekend net, en zia dat je bijv bij 25carre max 2.9meter mag leggen bij 100Ampere...

dus dan zou je al haast 50mm2 moeten plaatsen.. maar ik zou nog ff wachten op oa bram en robert die hebben de accu ook achterin, dus die kunnen beter zeggen op hoeveel zij de boel afgezekerd hebben..
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
hyperman
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1088
Lid geworden op: 19 aug 2004, 09:54
Locatie: Roermond

Bericht door hyperman »

ik heb tussen de startmotor en de accu geen zekering zitten dus ook geen last dat hij eruit klapt ;)
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

hyperman schreef:ik heb tussen de startmotor en de accu geen zekering zitten dus ook geen last dat hij eruit klapt ;)


totdat de kabel ergens een keer per ongeluk doorschuurt, kortsluiting maakt met het chassis, en jij een klap aan amperes trekt op die kabel waarna de boel doorbrandt omdat de kabel zo warm wordt....

zekering zit er niet voor jan boterletter he ;)
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

Doorbranden alleen is nog niet zo erg. Maar wat dat als gevolg kan hebben.

De startmotor zit aan t blok en die is altijd wel iets vettig, en dat icm vonkjes en hitte. Of doorschuurt net boven je tank geeft een mooi vuurwerk, en einde mx

Dus zoals Turbulence al aangeeft gewoon ff een zekering dr tussen zetten.
Driven by a sixpack
Gebruikersavatar
Yence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1085
Lid geworden op: 21 mei 2004, 23:42
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Bericht door Yence »

Ok, allemaal weer bedankt voor de reply's :bier: Met 50mm2 draad en een 100A zekering zou het dus wel goed moeten komen?
Riesh
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 280
Lid geworden op: 06 jan 2007, 12:15

Bericht door Riesh »

turbulence schreef:....ff gauw kabeldikte berekend net, en zia dat je bijv bij 25carre max 2.9meter mag leggen bij 100Ampere...

dus dan zou je al haast 50mm2 moeten plaatsen.. maar ik zou nog ff wachten op oa bram en robert die hebben de accu ook achterin, dus die kunnen beter zeggen op hoeveel zij de boel afgezekerd hebben..



Je bent in de war met het afzekeren van versterkers waar men rekening houdt met een minimale spanningsval, althans bij de oude emma regelementen. Een 25mm2 kabel is sowieso veilig tot 110 Ampere (zie ook tabel 2 op www.12vhifi.nl). Je kan een schatting maken van de ampere's als je het KW vermogen van je startmotor weet.

Persoonlijk lijkt het me dat het prima moet kunnen met 25mm2
Gebruikersavatar
hyperman
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1088
Lid geworden op: 19 aug 2004, 09:54
Locatie: Roermond

Bericht door hyperman »

turbulence schreef:
hyperman schreef:ik heb tussen de startmotor en de accu geen zekering zitten dus ook geen last dat hij eruit klapt ;)


totdat de kabel ergens een keer per ongeluk doorschuurt, kortsluiting maakt met het chassis, en jij een klap aan amperes trekt op die kabel waarna de boel doorbrandt omdat de kabel zo warm wordt....

zekering zit er niet voor jan boterletter he ;)


Doorschuurt :? ik weet niet wat andere mensen met die kabels doen maar ik zou niet weten hoe ik die moet laten doorschuren. Dat gebeurd bij je kabelboom toch ook niet.
Plaats reactie