Accu verplaatsen

Denk hierbij aan bv ophanging, onderstel, remmen enz. enz.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Yence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1085
Lid geworden op: 21 mei 2004, 23:42
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Accu verplaatsen

Bericht door Yence »

Binnenkort wil ik de accu naar de kofferbak verplaatsen, in de bak van het reservewiel om precies te zijn.
Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden? Hoe kan ik het het beste aanpakken met de bekabeling? Alle tips zijn welkom...
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

Zorg dat de accu goed vast zit! (eigen veiligheid en apk punt)

Plaats liever een gel accu in plaats van een accu met zuur, stel
dat je ooit een aanrijding krijgt. ( dus ook weer eigen veiligheid)

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Gebruikersavatar
Yence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1085
Lid geworden op: 21 mei 2004, 23:42
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Bericht door Yence »

Dat zijn iig 2 goede punten, bedankt! Heeft iemand die hetzelfde gedaan heeft misschien foto's daarvan? Ik zat te denken om uit hard schuim de vorm van de reservewiel bak uit te snijden, en dan daaruit weer de vorm van de accu. Maar ik besef nu dat íe dan helemaal niet goed genoeg vast zit.

Wat voor bedrading kan ik het beste gebruiken om de boel te verlengen?
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

Yence schreef:Dat zijn iig 2 goede punten, bedankt! Heeft iemand die hetzelfde gedaan heeft misschien foto's daarvan? Ik zat te denken om uit hard schuim de vorm van de reservewiel bak uit te snijden, en dan daaruit weer de vorm van de accu. Maar ik besef nu dat íe dan helemaal niet goed genoeg vast zit.

Wat voor bedrading kan ik het beste gebruiken om de boel te verlengen?


gewoon rond de 15mm2-20mm2 bekabeling nemen..

startmotor trekt nog wel wat amperes dus liever niet te dun...

bekabeling kun je heel makkelijk doorvoeren onder de mat door bijvoorbeeld en dan links of rechts in de dorpel leggen, ik heb hier een 50mm2 kabel doorliggen en dat gaat ook zonder problemen.

accu helemaal in foam zou ik niet doen. zou eerder gewoon een bak oid maken en deze vastbouten aan de reservewielbak en hier dan mooi deksel op..

niet helemaal luchtdicht wegstoppen, weet niet of een gelaccu ook moet ademen???

ps; just curious, maar waarom de accu naar de kofferbak? voor betere gewichtsverdeling ofzo :)
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
Yence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1085
Lid geworden op: 21 mei 2004, 23:42
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Bericht door Yence »

ok, thx Jeroen :)
De vleugeldeur scharnieren zijn best zwaar en achterin heb ik al een hoop gewicht weggehaald. Dus om te voorkomen dat de gewichtsverdeling te ongunstig wordt, wil ik iig de accu achterin hebben. Verder heb ik dan ook iets meer ruimte voor het maken van een aluminium aanzuigbuis, maar das minder belangrijk.
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

Yence schreef:ok, thx Jeroen :)
De vleugeldeur scharnieren zijn best zwaar en achterin heb ik al een hoop gewicht weggehaald. Dus om te voorkomen dat de gewichtsverdeling te ongunstig wordt, wil ik iig de accu achterin hebben. Verder heb ik dan ook iets meer ruimte voor het maken van een aluminium aanzuigbuis, maar das minder belangrijk.


duidelijk...

even de kabel voor de veiligheid in de ribbelslang ( zodat ie niet kan beschadigen bij het langsschuren bij metaal langs) evt afzekeren is een optie aangezien je paar meter kabel legt in de auto wat de kans op kortsluiting wel vergroot. maar ja dan moet je eigenlijk met een amperetang eerst weten wat de startmotor trekt aan amperes en dat is ook nog al wat..

voor de rest, kijk eens naar bijvoorbeeld een redtop optima accu. ( rond de 180 voor een 44Ah)

of bijvoorbeeld bij www.aubu.de voor een Banner running bull.. prijstechnisch nog veel meer waar voor je geld, en verder hele goeie accus ( wordt ook mijn volgende accu) en kan zo geleverd worden vanuit duitsland..
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Ik heb een 25mm2 kabel getrokken en de accu op mijn houten verhoging geplaatst.

Het is ook een optie om de hele bak over te zetten. Dan heb je een houder plus vastklempunten.

Kijk anders eens in het Faq gedeelte bij de klze. Daar staat hoe ik mijn accu heb verplaatst.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

ik heb het orriginele accu bakje gebruikt gehad ( nu niet meer omdat ik een grotere accu hebt )
deze stond ook op de bodem van de reserve wiel bak
en met een paar boutjes en moertjes vast op de bodem gemonteerd.
ik zelf heb ook een 50mm draad na achteren liggen , en geen problemen met starten enz.
{{{ === MX On Air === }}}

www.downsidetuning.nl
Gebruikersavatar
Marcel_mx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3291
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Marcel_mx3 »

Ik vind juist dat schuim idee een goed idee... maar goed dat is mijn mening...

1: Zorg voor zeer goede bevestiging..
2: Zeker weten een gel accu nemen !!!!! (ook ivm evt. ontwikkeling van knalgas)
3: Gel accu heeft inderdaad geen ventilatie nodig.
4: Voer alleen de + kabel door naar voren
5: - via een DIK stuk carroserie niet op de slape bodem bij het reserve wiel
6: Zeker de accu zo dicht mogelijk bij de accu in de plus pool !
7: Leg de + kabel aan de andere zijde als de audio kabels (links is het slimst natuurlijk)
8: Drink na het klusje een biertje (niet vergeten)
Gebruikersavatar
Yence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1085
Lid geworden op: 21 mei 2004, 23:42
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Bericht door Yence »

haha, komt goed Marcel :bier:
Bedankt voor de tips allemaal. Na de BP swap schaf ik een gel accu aan, da's wel zo veilig zoals Marcel in het begin al aangaf. Als het zover is gaat' ie naar achteren.
Plaats reactie