Even voorstellen + bekend probleem "inhouden"

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

redalert
New member
New member
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 jul 2007, 22:27

Even voorstellen + bekend probleem "inhouden"

Bericht door redalert »

Hey mede mx-3 liefhebbers

Ik heb sinds 3 jaar een Mx-3 1.8 v6 uit '93.
Ben nog steeds helemaal verliefd op me v6.
Alhoewel ik de laatste tijd helemaal gek word van alle "normale" mx-3 probleempjes.
Het grootste probleem is het inhouden.
Ik word er helemaal gek van en het lijkt maar niet opgelost te kunnen worden.

Ik merk het het best als ik ongeveer 10 min. rondrij en dan probeer normaal op te trekken. In ze 1,2 en 3 rond de 1000 tot 3000 toeren houd de auto enorm in. Als ik goed intrap merk ik het inhouden veel minder.
Het gekke is wel dat als ik bij de 6000 toeren kom hij dan wel weer gaat inhouden.

ik heb inmiddels dit forum al ff goed nagekeken en ben dan ook zelf al een beetje op zoek geweest naar een oplossing.
Het volgende heb ik al gedaan:

-nieuwe bougiekabels (origineel)
-gasklephuis schoongemaakt
-aanzuigslang vervangen
-bougies vervangen
-rotorverdeelkap vervangen
-onsteking vervangen (2ehands)
-kleppendekselpakking vervangen (origineel)
-distributieriem vervangen

nou kan ik natuurlijk gewoon een nieuwe ontsteking kopen...maar die is nogal prijzig.
en dan is het nog niet zeker of het probleem weg is...dus daar wacht ik liever ff mee.
verder lees ik wat over een HEI module...weet alleen niet zeker of dat nou echt nodig is voor me.

Ik hoop dat er iemand is die me hiermee kan helpen...desnoods 1 of andere garage die er heel goed in is dit probleem op te lossen.
Gebruikersavatar
Marcel_mx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3291
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Marcel_mx3 »

Ik ben geen monteur maar ik kom nog op 2 dingen..

Je geeft aan dat de auto het koud wel goed doet, maar na 10 minuten niet meer... Mischien de tempratuur sensor? dat de motor blijft choken en verzuipt (Kan dit clubmonteurs?)

Of de lucht massa meter, wanneer deze verkeerde waardes afgeeft kan het motor management het nood programma draaien waardoor de auto maar in bepaalde toeren gebieden goed loopt omdat de brandstof inspuiting daarbuiten niet optimaal is..

Tempratuur sensor kunnen ze bij de dealer uitlezen tijdens het rijden met obd2 als het goed is.
Luchtmassa meter zou je eens met een lid uit de buurt kunnen wisselen..


Verder... : Welkom bij de club
Gebruikersavatar
crazyarjan
Pilot
Pilot
Berichten: 591
Lid geworden op: 05 jun 2004, 23:59
Locatie: leerdam

Bericht door crazyarjan »

Ik denk dat marcel op de goede lijn zit.. dit zou het allemaal best weleens kunnen zijn..

en anders moet je even bij je mazda dealer langs.. en gewoon een afspraak maken, overleg dan wel eerst even wat je wilt anders wordt je getrakteerd op een gepeperde rekening..

Spreek dan een maximale diagnosetijd af.. en of ze willen bellen als ze iets hebben gevonden..

want van afstand kan ik ook niet zeggen wat het zo is.. monteurs willen graag even proefrijden om te ervaren wat het probleem is..

succes
gr arjan
To finish first, first you have to finish!
redalert
New member
New member
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 jul 2007, 22:27

Bericht door redalert »

Ik heb de auto al eens laten uitlezen bij de dealer, zouden ze dat dan al moeten zien?
of heeft dit weer met iets anders te maken en valt dat normaal niet uit te leze?
Mijn accu was vorig jaar ook al eens leeg....het kan dan toch zijn dat alle gegevens uit de computer verdwijnen?

heb erzelf allemaal geen verstand van...dus bedankt alvast voor alle tips
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Als je accu leeg is geweest worden de storingen wel gewist ja, maar als het probleem zich weer voordoet, dan slaat de computer meteen weer diezelfde storing op. Is de distributiesnaar vervangen wegens het probleem? Deed het probleem zich voor nadat de riem is vervangen? dan zou het kunnen dat de riem niet goed "op tijd" staat.
*Technical service Mazda mx-3.*
redalert
New member
New member
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 jul 2007, 22:27

Bericht door redalert »

de distributie riem stond inderdaad niet op tijd"...maar staat dat nu dus wel en het inhouden is er nog steeds....

het inhouden had ik dus ook al ervoor en nu nog steeds.
de garage zij zelf ook al dat de oude riem niet goed op tijd stond...
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

En hoe staat de ontsteking afgesteld?
*Technical service Mazda mx-3.*
redalert
New member
New member
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 jul 2007, 22:27

Bericht door redalert »

als het goed (wat ik op dit forum lees) regelt de ontsteking zichzelf...??
dat heb ,ik weet ik bijna 100% zeker, hier ergens gelezen...
maar goed, ben geen expert (duidelijk niet) dus kan ernaast zitten.
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

ja dat klopt dat de ontsteking zichzelf regeld. Maar deze wordt wel door de nokkenas aangedreven en als deze nou verkeerd staat? staat de ontsteking ook verkeerd en hij kan maar in een bepaald gebied "bijregelen" Ls hij dus zover verkeerd staat dat hij niet meer kan vervroegen dan dat hij zou moeten dan begrijp je wel..

Maar ik neem aan dat daar verder nooit aan verdraaid is.Tenzij de ontsteking is vervangen terwijl de dist.riem niet goed stond.
*Technical service Mazda mx-3.*
redalert
New member
New member
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 jul 2007, 22:27

Bericht door redalert »

aha....als ik het dus goed begrijp.
is er dus een kans dat de ontsteking zichzelf niet goed regelt omdat de distributie riem niet goed op tijd stond!!

de ontsteking is ook eerder vervangen dan de d.riem...hhmmm
misschien zit ik hiermee wat meer in de richting van het probleem...
de ontsteking word als ik het goed begrijp dus ook niet foutief gelmeld na uitlezen...omdat "hij niet beter weet"...ofzo... ;)
Plaats reactie