uitlaat spruitstuk

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

joosie86 schreef:Ik heb ander spruitstuk op mijn k8 gehad,moet eerlijk zeggen dat ik niks geen winst merkte..Zal vast wel op de testbank wat zien maar ik merkte er weinig of niks van...
Het geluid daarin tegen word wel een stuk bruter!!


je zult er in principe ook weinig vermogen mee winnen...

met aftermarket headers krijg je gewoon een verschuiving in je powercurve...

je wint bijvoorbeeld in het lage/middengebied ( lagere toeren) ten koste van vermogen in het bovengebied (hogere toeren)

neem de 1.8V6 als voorbeeld.

deze heeft zijn maximale koppel van 160NM @ 6200RPM.

neem nu onderstaande grafiek als voorbeeld...

Afbeelding

zwarte lijn is de standaard powercurve in de opbouw van het koppel, en de stippellijn in het midden is dus die 160NM @ 6200 RPM zoals eerder opgegeven.

de blauwe en rode lijn zijn 2 varianten aftermarket headers.

bij de blauwe lijn zie je dat deze in het begin BOVEN de zwarte lijn zit, of te wel hier wordt meer koppel gemaakt VOORDAT het maximale koppel @ 6200 toeren behaald wordt.

ECHTER... je ziet ook dat deze NA het bereiken van het maximale koppel sneller naar beneden valt, of te wel je haalt MEER koppel voordat het max punt bereikt is maar haalt MINDER koppel nadat het maximale koppel/toerental getal is behaald.

hier heb je dus meer koppel voorhanden TOT 6200 RPM tov een stock uitlaatspruitstuk maar NA die 6200 toeren valt het koppel sneller in

de rode is het tegenovergestelde, onderin de toeren minder koppel voorhanden, curve loopt in het midden en peak gebied gelijk op t.o.v stock waarna de afval minder is tov standaard waardoor je meer koppel behoudt in de hogere toeren

lomp gezegd;

* met de rode curve heb je in principe meer koppel voorhanden in de hogere toeren (meer topend snelheid)

* met de blauwe curve heb je meer koppel voorhanden in de lagere toeren ( meer trekkracht)

nu weet ik niet welk design nagestreefd is met de probe headers, zowieso zullen ze anders/beter flowen als de originele headers maar dit valt alleen uit te vinden door een k8 stock op een dyno te zetten
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Plaats reactie