[FAQ] Bougiekabels

Uitleg over veel gestelde vragen, en "How to's".
Plaats hier uw bericht in overleg met een Moderator

Moderator: Moderators

Gesloten
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

[FAQ] Bougiekabels

Bericht door WhiteFinish »

Bougiekabels zijn vaak de stiefkindjes van een auto, terwijl
zij juist de kracht van de vonk bepalen, die een bougie geeft
en hoeveel verlies er optreedt, tussen de bobine(s) en de bougies.

Hoe een motor presteert, is sterk afhankelijk van de kracht
van de bougievonk.Dat geldt voor alle motoren, getuned of
ongetuned. Bij getunede motoren is het in feite een "must"
om een zo sterk mogelijke vonk te hebben, om het
maximale rendement uit de gedane tuning te kunnen halen.

Slecht starten ( vooral in de winter ), stationair onregelmatig
lopen, meer brandstof verbruik, minder sterk optrekken,
lagere topsnelheid worden meestal veroorzaakt door
"versleten" bougiekabels.

Bougiekabels verouderen op 2 manieren:
1. De geleidingskern (vaak koolstof) slijt door de opeenvolging
van de ontstekingsvonken, waardoor de weerstand oploopt.

2. Door de omstandigheden onder de motorkap, waarvan de hitte
de hoofdoorzaak is, wordt de kabelmantel aangetast, uitdrogen
en krakeleren, waardoor op een gegeven moment
spanningsverlies optreedt. Het gevolg is, dat de bougie niet
alleen een zwakkere vonk geeft, maar ook een vonk van
steeds verschillende spanning, waardoor de motor onregelmatig
gaat lopen en in zijn geheel slechter gaat presteren.

Bij een sportieve auto, die snel accelereert, dus snel naar de
hogere toeren klimt, zijn bougiekabels vaak al na 4 tot 5 jaar
aan vervanging toe. Andere type auto’s na 6 tot 8 jaar.
Tenminste, dit ging in het verleden op. Tegenwoordig zijn ze
vaak eerder aan vervanging toe, doordat de fabrikanten
sterk bezuinigen op de kwaliteit van deze kabels, Dit geldt
vooral bij japanse auto's.


Lumenition


Zowel de RLS ( rood ) als de BLS series ( transpanrant blauw )
zijn 8 mm dik en geschikt voor Street Performance en competitiedoeleinden.
Door hun speciale constructie kunnen
beide types 60.000 volt verwerken.

Afbeelding

RLS Series
De geleidingskern bestaat uit aramide vezels, hier om
heen een siliconen isolatielaag, vervolgens, ter versterking,
een glasfiber matje en een volsiliconen buitenmantel.
Door deze constructie zijn ze nagenoeg ongevoelig
voor invloeden van buitenaf, waardoor ze soepel blijven
en niet gaan krakeleren. Ze zijn bestand tegen extreme
temperaturen (-50ºc tot +270ºc), olie, benzine en andere
chemicaliën. Door deze opbouw geven deze kabels niet
alleen een veel krachtigere vonk door, maar kunnen ze
ook een voltage van 60.000 volt aan, zodat men
krachtbobines kan gebruiken.

Afbeelding


Lumenition BLS Series
Afbeelding

Deze kabels zijn niet alleen uit hoogwaardig materiaal,
maar ook volgens de nieuwste technologie vervaardigd.
De geleidingskern bestaat ook uit aramidevezels, echter
versterkt met kevlar en omwonden met ferro-magnetic draad.
Dit geheel is omsloten met een laag pure, blauw-transparante,
siliconen mantel. Door deze technologie is het mogelijk
de geleidingskern een zeer lage weerstand te geven,
daar het ferromagnetic materiaal een magnetisch veld
creëert, die inductie voorkomt. Hierdoor krijgt de bougie
in alle toerentallen, de volle kracht van de bobine.
De kabels zijn bestand tegen chemicaliën en temperaturen
van -40oC tot +280oC.

Afbeelding

Magnecor blauw / rood


De Magnecor bougiekabels zijn in uitvoering bijna exact
hetzelfde als de originele sets van betreffende auto's.
Ze zijn echter uit hoogwaardiger materialen vervaardigd en
hebben een veel lagere weerstand. De blauwe kabels
zijn 8 mm dik en kunnen 40.000 volt verwerken, zodat
ze uitstekend geschikt zijn voor Street Performance.

De rode kabels ( KV85 ) zijn 8,5 mm dik, hebben een
nog lagere weerstand en kunnen ook een hogere
voltage aan. Daar de KV85 speciaal voor competitiedoeleinden
wordt gemaakt, zijn de bougie- en bobinekappen van een
zwaardere kwaliteit siliconen gemaakt. De KV85 is
gemiddeld 25% duurder dan de blauwe 8 mm uitvoering.


Koperen kern kabel Rood


Dit type kabel is voornamelijk bedoeld voor
Classic Cars / Oldtimers, die nog met contactpuntjes
of vroeg electrische ontstekingen rijden.
Deze type ontstekingen hebben n.l. een minder sterke
bobine of een voorweerstand en moeten daarom kabels
gebruiken, die weerstandloos zijn, daar anders de
bougievonk te zwak wordt.
Deze auto's hebben vaak bougiekappen en doppen,
waaruit de oude kabels gemakkelijk te verwijderen zijn
en deze kabels te monteren zijn.

Deze kabel kan 40.000 volt verwerken, waardoor er
sterkere bobines gemonteerd kunnen worden.
Ook kan deze kabel voor de racerij gebruikt worden,
als men onder de 40.000 volt blijft.

Hoe zit het dan met de mx-3?
De weerstand op je langste bougiekabel mag maximaal 16kOhm zijn.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gesloten