toerental probleem Gasklephuis reinigen / bougies controlere

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
gcw
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 nov 2006, 11:59
Locatie: Ammerstol=Zuid-Holland & Amstenrade=Limburg

toerental probleem Gasklephuis reinigen / bougies controlere

Bericht door gcw »

Hallo iedereen

Allereerst even mijn mx voorstellen.
- mx-3 uit 1993
- 1.6i sohc
- openluchtfilter
- Sinds kort freeflow einddemper.

Sinds een paar dagen blijft hij in een bepaald toerental even hangen en gaat hij vervolgens weer gewoon normaal verder in zijn toeren.

In zijn 1e en 2e versnelling heb ik geen problemen.
Maar zodra ik naar zijn 3de versnelling ga en aardig het gaspendaal intrap blijft hij bij ongeveer 4000toeren even hangen. Zon 1 a 2 seconden en vervolgens gaat het verder met toeren maken. Daarna door naar zijn 4de versnelling en daar gebeurt het zelfde alleen bij de 3500toeren.

Ik zelf heb weinig/geen verstand van motorisch etc.
Maar gaat een gedachte door mijn hoofd dat dit misschien iets met de hete lucht die mn openluchtfilter aanzuigt te maken kan hebben(heb namelijk nog geen coldairtake). De temperatuur van de motor is niet hoger dan normaal.
Of is er iets met de koppeling? Dat die versleten is en aan vervanging toe is.

Hopelijk is mijn uitleg duidelijk.
Heeft iemand een idee waar dit toerenprobleem aan kan liggen?

Alvast bedankt!
:bier:
Laatst gewijzigd door gcw op 04 mei 2007, 08:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Blijven je toeren hangen zodat hij ook echt niet meer toeren maakt of voel je dat ie op dat bereik geen kracht heeft.

Vindt het nogal een vaag probleem. Probeer zoveel mogelijk aan te geven wanneer dat het probleem zich voordoet (koude- warme motor)
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
gcw
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 nov 2006, 11:59
Locatie: Ammerstol=Zuid-Holland & Amstenrade=Limburg

Bericht door gcw »

Ik bedoel dat hij op een bepaald toerental blijft hangen en even geen kracht geeft. Toerenteller reageerd beetje het zelfde als datje aan het burnen ben.
Na 1 a 2 seconde pakt hij het weer op en rijd hij weer als normaal.

Het gebeurt als de motor warm is.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Ik weet het niet zeker maar je kan eens kijken naar je bougies en je bougiekabels.

Misschien zitten deze niet goed vast en zorgen voor storingen. Misschien ook wel verouderd.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
gcw
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 nov 2006, 11:59
Locatie: Ammerstol=Zuid-Holland & Amstenrade=Limburg

Bericht door gcw »

Ok bedankt Ik zal vanmiddag even kijken.
Of langs de garage om even te laten nakijken.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Je kan weerstand op je kabels meten of je kan bougies losdraaien om te zien of ze nog goed vonken.

Maak ze dan gelijk schoon als je ze eruit hebt gehaald.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

WhiteFinish schreef:Je kan weerstand op je kabels meten of je kan bougies losdraaien om te zien of ze nog goed vonken.

Maak ze dan gelijk schoon als je ze eruit hebt gehaald.


altijd weer die bougies he

die zijn t iig niet en de kabels ook niet, anders liep die gewoon erg beroerd.

stinkt je auto nadat die dat hangen gedaan heeft?
Driven by a sixpack
Gebruikersavatar
woytek
Pilot
Pilot
Berichten: 633
Lid geworden op: 25 jan 2007, 13:31
Locatie: Nieuw Lekkerland

Bericht door woytek »

WhiteFinish schreef:Je kan weerstand op je kabels meten of je kan bougies losdraaien om te zien of ze nog goed vonken.

Maak ze dan gelijk schoon als je ze eruit hebt gehaald.


waar kan je zien welke weerstands waarde de kabels moeten hebben? Staat dat erop?
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

woytek schreef:waar kan je zien welke weerstands waarde de kabels moeten hebben? Staat dat erop?


16kohm op de langste kabel... hoger en er is teveel weerstand...

ontopic, als je meer vragen hierover hebt graag even een eigen topic aanmaken :)

controleer eens je gasklephuis, misschien vervuild waardoor de vlinderklep blijft hangen?
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
gcw
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 nov 2006, 11:59
Locatie: Ammerstol=Zuid-Holland & Amstenrade=Limburg

Bericht door gcw »

Nee het stinkt niet in de auto als het toerenprobleem gebeurt is.

Hopelijk is er iemand die een mogelijke oorzaak weet van het probleem.

MarcX3 schreef:
WhiteFinish schreef:Je kan weerstand op je kabels meten of je kan bougies losdraaien om te zien of ze nog goed vonken.

Maak ze dan gelijk schoon als je ze eruit hebt gehaald.


altijd weer die bougies he

die zijn t iig niet en de kabels ook niet, anders liep die gewoon erg beroerd.

stinkt je auto nadat die dat hangen gedaan heeft?
Plaats reactie