afslaan bij warme motor bij loslaten gas

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
woytek
Pilot
Pilot
Berichten: 633
Lid geworden op: 25 jan 2007, 13:31
Locatie: Nieuw Lekkerland

afslaan bij warme motor bij loslaten gas

Bericht door woytek »

Nu reed hij afgelopen weekend dus perfect. Door het slechte weer niet gereden sinds vandaag en nu slaat hij dus spontaan af op het moment dat je je gas loslaat. Niks stotteren of wat dan ook, de toeren zakken gewoon net zo lang tot ze de nul bereiken.

Ik heb op het forum al gezocht, en zat zelf te denken aan de stappenmotor (dus stationair schroef om het maar zo te zeggen) en de ontsteking.

Het rare is alleen dat het zo plotseling is gebeurt, dus het lijkt me sterk dat ineens de stationair vanzelf omlaag is geschroeft, of dat de ontsteking kuren heeft gekregen. Hij rijd verder ook prima.

Wat ik wel heb gedaan is een paar avonden geleden de auto gestart om even het geluid te laten horen aan een maat, heb dus niet gereden. Toen startte hij wel wat moeilijk, maar bleef gewoon netjes stationair draaien. (het was ook best koud)

Heeft misschien iemand een idee? :?


edit:

Ik heb een Mx-3 V6 uit het jaar 98
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

je kan kijken of de stationair schroef helemaal dichtstaat... door trillingen ed kan het zijn dat de schroef telkens iets verder ingaat..

draai hem maar eens stukje open, en kijk dan of ie weer afslaat...

controleer ook eens de TPS ( throttle position sensor)

deze zit aan de linker zijkant, (als je voor de auto staat) van je gasklephuis geschroefd ( is een rond ding met daaraan een stekker) niet die cilinder rechts, dat is je stappenmotor volgens mij

controleer eens of deze nog wel goed contact maakt en dat de stekker goed aangesloten is...
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Ik vind het erg klinken als een ontsteking nabij dood
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
woytek
Pilot
Pilot
Berichten: 633
Lid geworden op: 25 jan 2007, 13:31
Locatie: Nieuw Lekkerland

Bericht door woytek »

Maar hoe kan dit als hij vorige week nog perfect reed, en ik er tijdens het rijden zelf ook geen last van heb.

Ik zal dan maar wat extra informatie geven.

Als ik de motor koud start, gaat hij niet gelijk aan, maar wel binnen een paar seconden. De motor loopt dan vaak 1500 toeren. Ik heb wel gehad dat toen ik zachtjes in zijn twee wilde keren, dat hij snel afsloeg maar waarschijnlijk had ik hem gewoon in zijn 1 moeten zetten. Ook is het zo dat hij best snel afslaat als je weinig gas geeft in zijn achteruit. Toen ik laatst de motor een tijdje s'avonds stationair had draaien met motorkap open, klonk alles perfect. Zacht getik van de kleppen maar hij liep heel erg soepel en regelmatig.

Ik heb wel last van het feit dat de motor gigantisch afremt wanneer je schakelt. Dus als je schakelt zonder gas bij te geven, dan remt ie heel even enorm af als je de koppeling laat opkomen. Ik dacht dat dit lag aan de V6 die zo fel is. Misschien ook iets waar jullie wat aan hebben?

Ik zal eens kijken naar het gasklephuis en zijn er misschien andere dingen die ik kan controleren?

Woytek
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Ook de luchtslang controleren... (ribbelding)

Als je een gat hebt na je luchtmassameter kan je mx zo uitvallen omdat ie veel te veel lucht krijgt.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
woytek
Pilot
Pilot
Berichten: 633
Lid geworden op: 25 jan 2007, 13:31
Locatie: Nieuw Lekkerland

Bericht door woytek »

Als het goed is binnenkort cold air intake dus dat is mooi, ik ga morgen even met mijn pa het gasklephuis even schoonmaken en alle kabeltjes goed schoonmaken. Dan kijk ik gelijk even naar dat ding wat aan je gasklephuis zit. En ik zal de slang even bekijken. Dankjewel alvast.
Gebruikersavatar
woytek
Pilot
Pilot
Berichten: 633
Lid geworden op: 25 jan 2007, 13:31
Locatie: Nieuw Lekkerland

Bericht door woytek »

Ok ik heb net even een heel end gereden, en nergens last van! :?

Wel ga ik nog steeds alles even nakijken, want toch raar dat het gebeurt. Ik heb overigens wel last van slecht starten, het duurde vanmiddag wel 3/4 seconden voordat hij met moeite aanging. Ik zal het forum nog eens doorzoeken voor dat probleem.
Gebruikersavatar
crazyarjan
Pilot
Pilot
Berichten: 591
Lid geworden op: 05 jun 2004, 23:59
Locatie: leerdam

Bericht door crazyarjan »

slaat die altijd slecht aan? of heb je nog verschil met warm en koud?
To finish first, first you have to finish!
Gebruikersavatar
woytek
Pilot
Pilot
Berichten: 633
Lid geworden op: 25 jan 2007, 13:31
Locatie: Nieuw Lekkerland

Bericht door woytek »

Het verschilt. Hij doet het zowieso altijd een beetje met moeite. Maar s'avonds als het heel koud is doet hij het niet slechter dan s'middags. Zelfs durf ik te zeggen dat toen ik vanochtend om 8 uur wegging, hij beter startte dan toen ik vanmiddag om 1 uur weer vertrok.

De startmotor loopt gewoon goed voor een paar seconden, hij slaat dan af en klinkt alsof hij zo weer uit kan vallen. Dan na 1/2 seconden pakt hij hem op en gaat hij gewoon stationair lopen.
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

als ie verder wel goed start, maar na de startprocedure vlak daarna afslaat zou ik toch eens kijken naar ook je luchtinlaat en VAF...

als er een lek in je luchtinlaat zit, of een vacuumlek dan heb je kans dat de motor zomaar na het starten uitslaat...
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Plaats reactie