Schakelbak probleem?!

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Laibo
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 62
Lid geworden op: 08 mar 2007, 19:28

Schakelbak probleem?!

Bericht door Laibo »

Heb denk ik een probleempje met mijn schakelbak, maar wil graag even jullie mening. Zo nu en dan als ik wil schakelen, dan gaat het zo stroef dat ik echt veel kracht moet zetten. Op andere momenten gaat het lekker soepel.
Is dit een bekend probleem, hoort dit, tips?

Ben zelf niet handig met autotechniek, dus als jullie tips hebben, probeer het dan ajb in begrijpelijk Nederlands neer te zetten! :blink:

Dank jullie wel alvast!
johnmichel
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1957
Lid geworden op: 09 jan 2006, 23:27
Locatie: Hamont(B)

Bericht door johnmichel »

Hey,

Ff ten eerste:

Als je flink kracht moet zetten, duw dan niet door!! Probeer hem dan eerst even in een andere versnelling te zetten en dan in de versnelling die je wil!

Maar ik zou eens je bakolie controleren, en op lekkages rond je versnellingsbak!
Afbeelding
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

ik heb hetzelfde probleem.

dat de mx stroef schakeld in de 1 en/of 2 is een Mazda kwaal (Mikee zei t tegen mij) dus kan geen kwaad zo lang je m er niet in wil rammen, dus gewoon rustig schakelen.

de 3 weet ik niet heb ik ook last van maar ik heb speciale bushings en een shortshifter besteld en mocht t nu over zijn laat ik t je weten.

ik moet t ook nog proberen hoe en wat. Olie van mijn bak is erg goed ruikt ook erg vers en is aan peil dus t ligt niet aan de olie. dus of de synchromeshringen zijn gaar, of je bussen van de ophanging zijn niet goed/uitgedroogd oid, die hebben namelijk geen levenslange duur dus daar kan t ook aan liggen.
Driven by a sixpack
Gebruikersavatar
prutser
New member
New member
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 mar 2006, 18:04
Locatie: leerdam

Bericht door prutser »

ik heb het met die van mij ook, vooral in de eerst en 2e versnelling. volgens mij komt het doordat de koppeling niet goed vrij komt ofzo want als ik m dr echt in beuk als ik bij t stoplicht sta ofzo kruipt die ook heel zachjes naar voren dus denk gewoon dat t iets met de koppeling is..
gr ed
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

prutser schreef:ik heb het met die van mij ook, vooral in de eerst en 2e versnelling. volgens mij komt het doordat de koppeling niet goed vrij komt ofzo want als ik m dr echt in beuk als ik bij t stoplicht sta ofzo kruipt die ook heel zachjes naar voren dus denk gewoon dat t iets met de koppeling is..
gr ed


mn koppeling is 1 jaar geleden vervangen. en voor die tijd en tot nu doet die t. Maar t zou bij een ander goed kunnen
Driven by a sixpack
Gebruikersavatar
prutser
New member
New member
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 mar 2006, 18:04
Locatie: leerdam

Bericht door prutser »

jah ik heb bij mij de koppeling ook pas vervangen en dit is ook al de 3e bak die eronder zit zolang dat ik hem heb en heb t bij alle bakken al gehad dus ik zou t zo ook effe niet meer weten :?
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

prutser schreef:jah ik heb bij mij de koppeling ook pas vervangen en dit is ook al de 3e bak die eronder zit zolang dat ik hem heb en heb t bij alle bakken al gehad dus ik zou t zo ook effe niet meer weten :?


je rijstijl? ;)

3 versnellingsbakken verslijten lijkt me ook niet echt normaal.... je zou eens de shifter links na kunnen kijken, daar zitten diverse rubbers tussen, indien die niet goed meer zijn kan het ook zijn dat ie minder schakeld
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
prutser
New member
New member
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 mar 2006, 18:04
Locatie: leerdam

Bericht door prutser »

jah dat licht aan mn rijstijl jah maar dat moeilijke schakelen niet ;) want bij elke bak die kapot ging lag het differentieel eruit en dat heeft dus niks met t schakelen te maken..
Laibo
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 62
Lid geworden op: 08 mar 2007, 19:28

Bericht door Laibo »

Ok, dus ik hoef me niet echt zorgen te maken als ik het zo lees.
Heb 3 april een afspraak staan bij de Mazda dealer die het dan gaat bekijken en onderzoeken (onderzoekskosten zijn al €40, dus hopelijk vind hij niets schokkends, kan anders leuk grapje worden bij de dealer!).
MarcX3, als het probleem bij jou dan opgelost hoor ik het graag.
Het probleem is er bij mij alleen bij de 1 en 2, verder eigenlijk niet.
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

het kan ook zo zijn dat als de motor / bak koud is , ie wat stroever schakeld
en zodra ie warm is , schakeld ie weer lekker soepel
{{{ === MX On Air === }}}

www.downsidetuning.nl
Plaats reactie