MX-3 gekocht. alleen 1 probleem

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Choclate Brownie
New member
New member
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 mar 2007, 20:54
Locatie: Zoetermeer

MX-3 gekocht. alleen 1 probleem

Bericht door Choclate Brownie »

Beste mensen,

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Daniel een 23 jarige jonge man en nu ook de trotse eigenaar van een MX-3 uit '92. De auto is optisch zeer mooi getuned alleen motorisch scheeld er nog wat aan. Gelukkig is mijn neef monteur en heb ik bij eventuele reperaties de monteurs kosten niet, dat scheeld. (kratje bier dan ;))

Maar nu ik mij voorgesteld heb zal ik even naar mijn probleem komen. Motorisch loopt de MX goed. daar geen problemen mee maar mijn koelvloeistof komt uit het overdruk ventiel (bij het reservoir) wanneer de motor een tijd gelopen heeft. Genoeg torck, en zover ik weet wordt de motor niet exeptioneel warm.. Nog geen rook gezien. ;) Wel zie ik bij het resevoir dat het slangetje dat het koelvloeistofresevoir afvoert (dump kant) gebroken is voor het rubbertje. De slang van radiator naar het resevoir is goed. Mijn waterpomp is goed. (water stroomt door radiator, en heb verwarming in de auto). Mijn kleur olie donkerkleurig en niet troebel dus ook gewoon goed en geen dikke witte rook uit de uitlaat. alleen miniem beetje condens walm. Auto loopt motorisch goed stationair, alleen soms beetje gevoel dat hij uit kan slaan (soms verspringen naar laag stationair). Maar ik mis wel wat koelvloeistof (ongeveer pink dikte) uit het reservoir na een lange rit, en wat duidelijk zichtbaar uit het dump slangetje is gegooit. Wat kan hiero het probleem nou zijn. Ben helemaal ten einde raad en wordt een beetje gallisch met dat bijvullen ;) als ik niks doe gooit tie al het vloeistof eruit!

Jullie hebben in iedere geval een lid bij. Alleen moet voor mezelf nu dit probleem even oplossen. Hopelijk kunnen jullie mij raad geven hierin.

Groetjes,
Daniel
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

denk dat als ik t zo lees dat je een andere expansietankje moet hebben,

kijk ff naar t verkooptopic, de mensen die hun mx in onderdelen verkopen zullen m nog wel hebben.
Driven by a sixpack
Gebruikersavatar
Choclate Brownie
New member
New member
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 mar 2007, 20:54
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Choclate Brownie »

Thanks, heb even in de verkoop afdeling een post geplaatst voor zo'n vaatje.

Lijkt me een logische oplossing. hoop dat het gaat werken... Maar kan het de koppakking niet zijn die voor een overdruk zorgt? Of is dat uitgesloten?
Btw als je de radiator checked hoe vol moet die zijn? Aangezien ik er niet in kan kijken door het leuke bochtje! Deze vraag is namelijk mijn gedachte over lucht in het koeling systeem. kan ik hem helemaal vullen? of moet het tot een bepaalde hoogte? ;)

Als je gelijk heb dan ben ik je behoorlijk dankbaar! Anders wordt het verder zoeken... Btw een beetje olie op het blok. (bedoel ik niet doordrengt, maar hier een plekje, daar een druppeltje) of een oliedruppel onder de slang van de motor naar radiator mag dat?

::Offtopic:: Btw hoe wordt je nou echt lid van de club? IVM meetings etc. :D ::Ontopic::
Kijk niet te veel naar achter, want dan mis je de toekomst van voren.

Afbeelding
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

zie eerst maar dat je t expansietankje vervangt.

als die kapot is dan kan de stoom (dus koelvloeistof) ontsnappen.

als je koppakking erdoor is kan die teveel druk opbouwen maar eerst t tankje vervangen en dan verder zien.

Je kan voor de gein s de bougies eruit draaien en kijken welke kleur ze hebben, moet de kleur hebben van koffie met een scheutje melk.

en beetje zweten van t blok is niet supererg tenminste als je olie goed op peil blijft.

Als je hier hebt aagemeld en voorsteld(liefst met profiel dus spec van je auto en fotos) ben je al lid.
Driven by a sixpack
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

Het lijkt mij erg vaag dat het door het vaatje komt :blink:
iK ZOU EERST maar eens kijken voordat je dat vaatje vervangt,
of de radiateurdop nog wel goed is !! ;) ;)
Deze willen weleens stuk gaan.
En deze eventueel vervangen lijkt mij beter
dan gelijk een vaatje vervangen!


Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Gebruikersavatar
V6peter
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1551
Lid geworden op: 13 nov 2005, 18:07
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door V6peter »

Gewoon je vuldop vervangen!

Het huis waar je vuldop op zit is nu van kunststof en als je een nieuwe haalt bij de dealer krijg je er een met een aluminium huis.

Dat kunststof gaat op den duur scheuren.

Ga maar gewoon naar je dealer en vraag om het volgende:

Vulpijp - onderdeel nummer: N3C115175 Prijs: 42,10
Ring - onderdeelnummer: N32615174 Prijs 3,85
Radiateurdop - onderdeelnummer: KF0115205 Prijs: 22,41

Prijzen EXCLUSIEF BTW en KORTING.

Ik heb INCLUSIEF BTW en KORTING 73,21 euro betaald.Korting dus van 10% op het bedrag EX BTW.
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

ja, maar als de vuldop kapot is komt het daar uit, kortste weg immers, als het uit het vaatje komt lijkt me niet dat de dop kapot is ( want als het peil in het tankje op vol staat dan vliegt het er niet zomaar uit)

lekkage aan de vuldop zie je gauw genoeg, vaak zit er dan opgedroogde witte smurrie rond de vuldop. als het bij het blok is dan zou je ook wel witte smurrie moeten zien van lekkage op bijv de kappen rond de distributie ( zelf ook gehad namelijk, en zo kwam ik daar achter)

zit er niet soms veel teveel koelvloeistof in? aangezien het uitzet en er druk op het systeem komt te staan als het warm wordt heb je kans dat het dan door dat pijpje komt..

en kijk ook eens of die slangetjes wel goed zitten... het overloop slangetje wat rechtsvoor van de radiateur komt moet op de aansluiting zitten welke recht boven die hele lange pijp zit die in je tankje uitkomt en het losse stukje slang moet op de andere komen..

als je dit om zou draaien ( overloopslang die naar buiten gaat op de lange buis dan kan het idd gebeuren dat er vloeistof uitvliegt)

dit lijkt mij persoonlijk eerder een goeie optie, zou niet direct vuldoppen en tankjes gaan vervangen
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Re: MX-3 gekocht. alleen 1 probleem

Bericht door MarcX3 »

Choclate Brownie schreef:Beste mensen,

. daar geen problemen mee maar mijn koelvloeistof komt uit het overdruk ventiel (bij het reservoir) wanneer de motor een tijd gelopen heeft.

Wel zie ik bij het resevoir dat het slangetje dat het koelvloeistofresevoir afvoert (dump kant) gebroken is voor het rubbertje. De slang van radiator naar het resevoir is goed.

Maar ik mis wel wat koelvloeistof (ongeveer pink dikte) uit het reservoir na een lange rit, en wat duidelijk zichtbaar uit het dump slangetje is gegooit. Daniel


simpel gezegd

bij t afvoerslangetje van t reservoir is t plastiek kapot

daar is ook zichtbaar dat daar de vloeistof eruit komt.

dus of ik heb t verkeerd of t reservoir is kapot (of alleen t dopje ervan)

en NIET die dop van t koelsysteem want die zit ergens anders.

Een foto zou denk ik makkelijk zijn
Driven by a sixpack
Gebruikersavatar
Choclate Brownie
New member
New member
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 mar 2007, 20:54
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Choclate Brownie »

Hmmmmz ik denk dat ik het probleem gevonden heb... Vanuit je overdruk ventiel loopt het slangetje naar je expansievat. Het andere slangetje is voor de dump van koelvloeistof. maar nu de vraag moet het slangetje van mijn overdruk ventiel op het " lange rietje" of op het andere waar helemaal geen rietje op zit wat lochisch is. Ik heb een beetje zitten denken. Als je een cola beker bij de mac pak en je doet er een rietje in en zou er aan de zijkant in blaasen dan zou je een bezoekje aan de dichtbij zijnde wasmachine moeten plegen :D. Mijn overdruk ventielslang stond aangesloten op de aansluiting die geen rietje heeft. en mijn koelwater dump op het "lange rietje" (niet zelf gedaan, vorige eigenaar :P).

Hoort dit niet andersom? Maar is mijn denkwijze juist? Dan zou dit een goedkope oplossing zijn ipv nieuw expansievat. ;) Maar waar hoort de overdruk op te staan? Lang of kort? :P
P.S. Heb de gebroken aansluiting gelijmt. en werkt/ ziet er weer uit naar behoren!

Excusses voor mijn NL. ben vet brak! :D :D
Kijk niet te veel naar achter, want dan mis je de toekomst van voren.

Afbeelding
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

Choclate Brownie schreef:Hmmmmz ik denk dat ik het probleem gevonden heb... Vanuit je overdruk ventiel loopt het slangetje naar je expansievat. Het andere slangetje is voor de dump van koelvloeistof. maar nu de vraag moet het slangetje van mijn overdruk ventiel op het " lange rietje" of op het andere waar helemaal geen rietje op zit wat lochisch is. Ik heb een beetje zitten denken. Als je een cola beker bij de mac pak en je doet er een rietje in en zou er aan de zijkant in blaasen dan zou je een bezoekje aan de dichtbij zijnde wasmachine moeten plegen :D. Mijn overdruk ventielslang stond aangesloten op de aansluiting die geen rietje heeft. en mijn koelwater dump op het "lange rietje" (niet zelf gedaan, vorige eigenaar :P).

Hoort dit niet andersom? Maar is mijn denkwijze juist? Dan zou dit een goedkope oplossing zijn ipv nieuw expansievat. ;) Maar waar hoort de overdruk op te staan? Lang of kort? :P
P.S. Heb de gebroken aansluiting gelijmt. en werkt/ ziet er weer uit naar behoren!

Excusses voor mijn NL. ben vet brak! :D :D


anders lees je mijn post stukje naar boven nog een x door :?
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Plaats reactie