toerental springt van 1000 na 2500 op en neer

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

bob velderman
New member
New member
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 feb 2007, 13:08
Locatie: lelystad

toerental springt van 1000 na 2500 op en neer

Bericht door bob velderman »

hierbij heb ik de vraag of iemand een goed advies heeft betreft mijn probleem met mijn mx3 1.8 v6 uit 92.
Bij het starten blijft ie op 2000 toeren steken en zakt niet terug na de 800 of 1000 toeren.Na een stukje rijden en dan weer stil zetten blijft het toerental schommelen van 1000 na 2500 op en neer,dat gaat vrij snel heen en weer.wat kan ik eraan doen en waar moet ik zoeken?
En weet er iemand waar ik nog een boek kan kopen met techinsche informatie over de auto helemaal over de motorruimte?


Allen bedankt voor jullie reacties ,er zat blijkbaar toch een klein scheurtje in een slang,en nu is het probleem verholpen.


Vriendelijke groeten bob
Laatst gewijzigd door bob velderman op 12 feb 2007, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
marcel v6
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3733
Lid geworden op: 14 feb 2005, 15:50
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: Omg.Noord Holland
Contacteer:

Bericht door marcel v6 »

Klinkt als een kapotte luchtslang ;)
Controleer de slang met die ribbels op scheuren.
Als er ook maar een scheurtje in zit trekt ie valse lucht en gaat ie schommelen in de toeren.
2,5L V6 KLZE Curved Neck.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Precies.. kapotte luchtslang of luchtmassameter
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
marcel v6
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3733
Lid geworden op: 14 feb 2005, 15:50
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: Omg.Noord Holland
Contacteer:

Bericht door marcel v6 »

En heb je de luchtslang nagekeken?
2,5L V6 KLZE Curved Neck.
Gebruikersavatar
sunbeam
New member
New member
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 aug 2004, 05:42
Locatie: Barneveld

Bericht door sunbeam »

controleer ook of er geen lucht in je koelsysteem zit en of er geen koelvloeistof bij moet

dit geeft hetzelfde fenomeen.
Gebruikersavatar
Tiga
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 490
Lid geworden op: 09 mar 2004, 03:02
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Tiga »

En als bovenstaande allemaal in orde is, check dan je lambda sensor.
Ik heb precies hetzelfde gehad...niemand die het kon oplossen, toen ben ik er door toeval (vergeten stekkertje) achter gekomen dat het een van mijn lambda's was.
Gebruikersavatar
marcel v6
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3733
Lid geworden op: 14 feb 2005, 15:50
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: Omg.Noord Holland
Contacteer:

Bericht door marcel v6 »

Hoe kan je zien dat je lamba kapot is dan?
2,5L V6 KLZE Curved Neck.
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Kan je niet zien, alleen door meten van het co percentage of de voltmeter erop te zetten.
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Wat moeten lamda's dan aangeven ??

Ik vroeg het me laatst namelijk ook af. Inmiddels zitten die van mij er alweer aardig wat jaartjes in.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

WhiteFinish schreef:Wat moeten lamda's dan aangeven ??

Ik vroeg het me laatst namelijk ook af. Inmiddels zitten die van mij er alweer aardig wat jaartjes in.


de ideale waarde is lambda 1.00
Echter er is een minimum en maximum waarde
minimaal 0.97 en maximaal 1.03

en dat is dan de weerstand in Ohm gemeten
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Plaats reactie