Tips bij het kopen van een mx-3

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
woytek
Pilot
Pilot
Berichten: 633
Lid geworden op: 25 jan 2007, 13:31
Locatie: Nieuw Lekkerland

Tips bij het kopen van een mx-3

Bericht door woytek »

Hallo mensen, ik ben nieuw hier en heb helaas nog geen mx-3. Ik studeer en daarom is er geen enorme storting op mijn rekening elke maand ;) . Maar gelukkig dankzij Pappa Financieringen (vraag naar de voorwaarden) misschien toch een mx-3'tje kopen. Hij vind het zelf namenlijk ook hele gave auto's :mrgreen: Ik ben net achttien geworden, en heb ook pas mijn rijbewijs gehaalt.

Ik heb redelijk rondgekeken en informatie verzameld. Helaas mis ik nog wat stukjes, en heb ik daarom dit topic gemaakt.

Ik heb op dit moment drie auto's op het oog: twee 1.6'jes en een 1.8V6, alledrie XTREME versie.

Een 1.6 Xtreme met ong 90.000 op de klok, rood en ziet er netjes uit
prijs: 5500 euro
extra: Remus sportdemper (weet geen type oid)

Een 1.8V6 Xtreme met ong 100.000 op de klok, metallic zilver ziet er ook netjes uit.
prijs: 6000 euro

Een 1.6 Xtreme met ong 150.000 op de klok, metallic zilver en ziet er voor zijn kilometers nog hetzelfde uit als de andere twee.
prijs: 4500 euro

Wat is precies het verschil tussen een normale mx-3 en een Xtreme versie?

Nu is zo'n V6 wel heel mooi, maar misschien niet al te handig als eerste auto. Verder is deze ook 500 euro duurder dan de vergelijkbare 1.6. Ik heb begrepen dat de V6 1:10 makkelijk haalt als je rustig rijdt, en ik vraag me af hoeveel de 1.6 presteerd qua verbruik bij de mensen hier.

Het verschil tussen rood en zilver maakt me niet veel uit, behalve dat metallic lak toch iets beter is. Qua uiterlijk zijn alle auto's redelijk gelijk, behalve dan de Remus demper die de rode 1.6 van 5500 euro heeft.

Nu zou ik graag willen weten van jullie of dit nette prijzen zijn, en of het lage aantal gereden kilometers 1000 euro waard is, en of een V6 een 500 extra waard is.

Verder zou ik graag willen vragen aan de mensen hier wat de zwakke punten zijn aan deze auto, met andere woorden: Waar moet ik op letten bij het kopen van een mx-3? Ik heb begrepen dat er bij de achterwielkasten roest kan voorkomen, en onderaan (in?) de deuren.

Zijn er nog andere specefieke mankementen waar je op kan letten?

Veel dank, en misschien in de toekomst kan ik wat foto's maken van mij nieuwe auto (hoop aub met mij mee ;) )
Gebruikersavatar
Luckies
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 148
Lid geworden op: 23 okt 2005, 03:17
Locatie: Duiven

Bericht door Luckies »

Welkom hier op het forum :)

Heb hier een link met nuttige informatie:
http://www.mazdamx-3.nl/forum/viewtopic.php?t=693

Wat de kilometerstand waard is durf ik niet te zeggen. Hangt van allerlei factoren af.

Een auto met veel snelwegkilometers is beter dan weinig stadskilometers.

Helaas kun je dit nooit controleren.

Zelf moet je maar bepalen of je de V6 wilt of 1.6. V6 is wat vlotter maar verbruikt ook meer.

V6 maakt ook een mooier geluid 8)
RichMX-3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2281
Lid geworden op: 29 aug 2006, 17:35

Bericht door RichMX-3 »

uhm persoonlijk moet ik zeggen ga voor de 1.8 v6.
heb toen zelf niet gedaan ivm reden tot brandstof verbruik...
maar geloof me de 1.6 en v6 schelen in verbruik nagenoeg niets (theoretisch wel maar in praktijk echt niet)
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>
master peanut
Pilot
Pilot
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2005, 18:22
Locatie: almere

Bericht door master peanut »

RichMX-3 schreef:uhm persoonlijk moet ik zeggen ga voor de 1.8 v6.
heb toen zelf niet gedaan ivm reden tot brandstof verbruik...
maar geloof me de 1.6 en v6 schelen in verbruik nagenoeg niets (theoretisch wel maar in praktijk echt niet)

Dat was mijn reden dus ook en bij mij scheelt het ook weinig.
Gebruikersavatar
Luckies
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 148
Lid geworden op: 23 okt 2005, 03:17
Locatie: Duiven

Bericht door Luckies »

Nou dan is de keuze makkelijk: V6 :)

Vind 6000 alleen een beetje veel...
Gebruikersavatar
woytek
Pilot
Pilot
Berichten: 633
Lid geworden op: 25 jan 2007, 13:31
Locatie: Nieuw Lekkerland

Bericht door woytek »

Luckies schreef:Nou dan is de keuze makkelijk: V6 :)

Vind 6000 alleen een beetje veel...


Mja als ik voor 4500 al een goede 1.6 kan kopen met welliswaar wat meer kilometers. Voorderest zijn de auto's nagenoeg hetzelfde. Vergeet trouwens ook niet dat je V6 een schaal hoger zit in de wegenbelasting.

Weet iemand trouwens de meerwaarde van het woordje Xtreme achter de naam?
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Je kan ook de zoekfunctie gebruiken.. Daar kan je heel veel info vinden.

Xtreme betekent een speciaal pakket aan spoilertjes etc erop. Voor de 1.6 betekent het dat er een paar skirts aan de zijkanten zitten, de v6 vleugel op de achterkant en nog een paar kleine details.

Voor de V6 weet ik het niet
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

ik quote mezelf even uit een ander topic;

goeie zet die je in iedergeval maakt om naar de mx3 te gaan kijken.

allereerst moet je gewoon weten dat bij ''normaal'' gebruik de motortjes erg sterk zijn.

als je hem gewoon altijd netjes goed warm rijd en dan gaat knallen is er niks aan de hand. het is altijd de vraag of de vorige eigenaar dit ook gedaan heeft, maar ja dat blijft altijd een beetje een gok.

wat je kan doen is de verkoopsectie hier ook een beetje in de gaten houden, de autos van de leden zijn vaak goed onderhouden en worden altijd netjes bereden...

verder moet je natuurlijk niet denken dat de k8 motor onverwoestbaar is ( duidend op jouw vraag omdat je zegt dat je dingen lees over lekke koppakkingen, tikjes etc) want ik weet zeker als je naar bijv een honda civic of peugeot 206 forum gaat je deze vragen ook zult vinden..

het is een onderhoudsonderdeel van je auto, en dan kan het eens gebeuren dat er vervelende dingen gebeuren, maarja dan kun je beter blijven fietsen ipv een auto kopen ;)

kijk er zijn ook leden bij die al meer als 200.000 gereden hebben; zelfs iemand al met 300.000 km, dus wees maar niet bang dat het motortje niks kan hebben!!

lees ook eens deze topics goed door;

http://www.mazdamx-3.nl/forum/viewtopic.php?t=4718
http://www.mazdamx-3.nl/forum/viewtopic.php?t=4583
http://www.mazdamx-3.nl/forum/viewtopic.php?t=4389

mocht je dan nog vragen hebben, stel ze gewoon, daar is dit forum ook voor bedoeld immers!!

normaal kun je je niet gauw miskopen bij een mxje, let gewoon goed op deze punten bij de aankoop:"

http://www.mazdamx-3.nl/forum/viewtopic.php?t=693

en dan moet het vast wel goedkomen..

wel even nieuw topicje aanmaken als je een mxje gekocht heb he, we zijn altijd benieuwd naar nieuwe leden en hun mx!!!


en gebruik inderdaad ook eens de zoek functie Afbeelding

hier vind je nog wel veel meer info voor de aankooptips voor een mx3...
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

om even in te gaan op de keuzes die je hebt...

je bent inderdaad net 18, beginnende bestuurder.. zowieso zul je het moeilijk vinden om een v6 in de verzekering te krijgen....

een 1.6 daar en tegen is vaak niet zo'n groot probleem...

Xtreme is voor de 1.6 eigenlijk niks anders dat ze een v6 spoilerpakket meehebben gekregen ( onderlip, mudguards en v6 spoiler)

volgens mij is deze aanduiding ook alleen maar bij de laatste mxjes ( v6 heeft dan nog airco etc)

mocht je btw een mooie mx3 1600 zoeken, een forumlid van ons verkoopt die van hem:

http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... 3Fxref%3D1

zeer nette auto, alleen kleur moet je liggen ;) + dat ie wel redelijk in jouw prijsgroep valt
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
woytek
Pilot
Pilot
Berichten: 633
Lid geworden op: 25 jan 2007, 13:31
Locatie: Nieuw Lekkerland

Bericht door woytek »

Bedankt voor alle reacties, ik zal nog eens proberen te zoeken. Bij de eerste poging kwam ik geen specefieke topics tegen die voor mij interessant zijn.

Een V6 verzekeren zal waarschijnlijk wel meevallen gezien ik hem bij mijn ouders wil verzekeren...
Plaats reactie