een tweede accu plaatsen

12volt media / In Car Electronics

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

zeeland_ownz schreef:misschien een beetje onzinnig om te zeggen maar ik zou tog wel een goeie kabel gebruiken.. denk dan aan iets van 25 of 50 quadraad kost miss ff wat maar als het doorbrand kost het meer..


mwah... 25 carre minimaal ja... 50 carre is wel wat veel, ligt er ook aan hoeveel ampere je trekt, met paar lampjes zal dat niet veel zijn ( en volgens mij trek je ook niet enorm veel vanaf de dynamo ( 60A ofzo dacht ik)

goed afzekeren is miz stukken belangrijker ;)
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
zeeland_ownz
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 93
Lid geworden op: 08 nov 2006, 20:50
Locatie: zeeland (driewegen)

Bericht door zeeland_ownz »

ja natuurlijk moet je afzekeren.. maarja ik heb bij mij een 50 voor mn + van mn geluid achterin en werkt perfect hoor.. maja dat kwam voornamelijk omdat die over was op mn werk :)
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

zeeland_ownz schreef:ja natuurlijk moet je afzekeren.. maarja ik heb bij mij een 50 voor mn + van mn geluid achterin en werkt perfect hoor.. maja dat kwam voornamelijk omdat die over was op mn werk :)


laatste offtopic melding in de vorm van een tip ;)

als je dan de voeding 50mm2 doet, zorg er dan voor dat je ook de massa in die dikte doet...

want wat er ingaat via die dikte moet er ook makkelijk weer uitkunnen...

ik heb ook een 50mm2 kabel liggen, welke ik ook heb gebruikt om de accu aan het chassis te aarden en de amps in de kofferbak..

maar nu maar weer over het accuverhaal
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
sunbeam
New member
New member
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 aug 2004, 05:42
Locatie: Barneveld

Bericht door sunbeam »

als het de intentie is om je motor niet te laten draaien, koop dan een camping accu en niet een start (tractie) accu.
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

sunbeam schreef:als het de intentie is om je motor niet te laten draaien, koop dan een camping accu en niet een start (tractie) accu.


zoiets..

deepcycle accu, goeie optima gel of running bull ofzo... die kun je vaak veel lager leeg trekken ( indien een x nodig)
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
haantje
New member
New member
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jan 2010, 18:29
Locatie: Enschede

Bericht door haantje »

wat ik wel mis in jullie verhaal.
is hoe schakel je derelais van de 2e accu,,

ik heb hier ff over lopen brainstormen.

als je nou je d+ aftakt en hier een klein relais'tje monteerd die dan je grote 2e accu relais aanstuurt, dan heb je op het moment van starten aleen spanning van je start accu, en op het moment van draaien van de motor 2 accu's in je 12v circuit waardoor je je 2e accu ook weer her/oplaad.

voor de technise mensen hier als ik het fout heb zeg me ook ff waarom

VERGEET NIET ALLES AF TE ZEKEREN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
stap niet in stap niet uit ik ga nog een rondje in zen achteruit!!!
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

dacht dat er een signaal is , dat zodra de motor draait , dan pas spanning geeft.
dus ideaal om je relais voor de 2e accu mee op te laten laden te schakelen
{{{ === MX On Air === }}}

www.downsidetuning.nl
Gebruikersavatar
D-PAC
Pilot
Pilot
Berichten: 738
Lid geworden op: 24 jun 2004, 22:40
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Schiedam

Bericht door D-PAC »

Moet je geen diode voor de relais plaatsen?

http://www.hrps.demon.nl/jwbus/Nederlan ... e_accu.htm

Google is your friend!!!
Afbeelding
私は私の"遠隔開始" ボタンを愛する
Gebruikersavatar
haantje
New member
New member
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jan 2010, 18:29
Locatie: Enschede

Bericht door haantje »

ik heb even de tekeningen bekeken ;)
mooi idee btw maar tekening 1 gaat niet werken omdat op de B+ aaltijd spanning staad

in tegen stelling tekening 2 gaat wel werken met een kleine aanpassing

want niemand wil zijn accu de soep in draaien,
ik zal het even uitleggen hoe en waarom

de B+ is constante spanning.
de D+ is de bekrachtegings stroom,
bij stilstaande motor loopt hier en kleinstroompje door van het controle lampje ( dynamo word gebruikt als massa)
bij starten word er stroom opgewekt en gecontroleerd via de D+ naar de spannins regelaar ga je hier teveel spanning afhalen dan gaat je dynamo veel meer spanning leveren aan je accu ( normaal maximaal 90 amp bij een te zwaar belast D+ kan de laadstroom over de 150 amp komen)

plaats je dus een mini relais tussen de D+ en je grote relais dan zit je goed want dan kun je je accu spanning gebruiken om te schakelen ect een schakelaar ervoor te zetten zodat je als je je hooft accu leeg hebt kunt starten met je 2e accu;) :bouncered:

Afbeelding
stap niet in stap niet uit ik ga nog een rondje in zen achteruit!!!
Plaats reactie