Raambediening bestuurderskant (92'er V6)

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
OizO
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 380
Lid geworden op: 14 okt 2006, 08:57
Locatie: Beek
Contacteer:

Raambediening bestuurderskant (92'er V6)

Bericht door OizO »

Toen ik vanmorgen mijn raampje (links) dicht wilde doen toen deed mijn bediening het niet. Normaal hoor je een klik als je hem omhoog trek en dan gaat het raam omhoog, maar ik hoorde ook geen klik meer :roll: .

Na veel trekken eraan ging ie eindelijk omhoog maar nu doet hij het dus helemaal niet meer. :?

Nu heb ik het component met de schakelaardjes uit mijn deur gehaald, open gemaakt en schoongemaakt.... 8)
Maar na het terug in elkaar zetten hoor ik nog steeds geen klikje dus denk ook niet dat hij het nog doet :evil: .

Nu was mijn idee om de draadjes aan de onderkant van het component om te wisselen zodat ik met het rechter knopje het linker raam kan besturen (aangezien aan de rechterkant van de auto ook nog een knopje zit voor het rechterraam en ik dus die aan de linker kant daarvoor niet persee nodig heb.

Maar tot mijn verbazing heeft de onderkant geen simetrische schakeling. :blink:
(ik heb hiervan een afbeelding gemaakt :mrgreen: )

Afbeelding

De draden die eraan zitten heb ik aan de zijkanten erbij gezet (Hoofdletters is de hoofdkleur van de draad).

Weet iemand hoe ik de kabeltjes moet omleggen hiervoor???

Misschien makkelijker heeft iemand misschien nog zo'n component liggen???

Bij voorbaat dank :bouncered:
I will not fail again, I will not let you win, f*ck your power trip :| Chaimaira |: - Power trip
1st strike, 2nd strike, 3rd strike :| 3rd Strike |: - City's On Fire
Gebruikersavatar
prutser
New member
New member
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 mar 2006, 18:04
Locatie: leerdam

Bericht door prutser »

kijk eerst is of je zekering nog heel is en of je relais niet kapot is
Gebruikersavatar
OizO
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 380
Lid geworden op: 14 okt 2006, 08:57
Locatie: Beek
Contacteer:

Bericht door OizO »

Ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt....
Het component doet het nog, zowel rechter als linker knopje, alleen bij het linker knopje gaat bij het omhoog trekken het raam niet meer omhoog
I will not fail again, I will not let you win, f*ck your power trip :| Chaimaira |: - Power trip
1st strike, 2nd strike, 3rd strike :| 3rd Strike |: - City's On Fire
axys
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 425
Lid geworden op: 10 apr 2005, 12:09
Locatie: Horst

Bericht door axys »

Ik heb er ook problemen mee gehad.
Bij was het probleem opgelost op de volgende manier:
Bij mij waren alle kabels aan elkaar gemaakt met kabelschoentjes. Waarom weet ik niet.
Ik heb toen alle kabelschoentjes er tussen uit geknipt en alles aan elkaar gesoldeerd. Toen deed alles gek genoeg het weer.

Ik zou dus je bekabeling maar eens nakijken. Misschien ligt het ook wel gewoon aan je bediening. Kwestie van meten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
prutser
New member
New member
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 mar 2006, 18:04
Locatie: leerdam

Bericht door prutser »

oww dan heb ik het verkeerd begrepen jah :oops: omdat je het over een klik had dacht ik aan t relais..
Gebruikersavatar
OizO
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 380
Lid geworden op: 14 okt 2006, 08:57
Locatie: Beek
Contacteer:

Bericht door OizO »

Denk dat ik even wat duidelijker moet zijn..... ;)

Het ligt NIET aan de kabeltjes dat de raambediening het niet doet, ik heb het component uit elkaar gehaald en het "schakelaartje" klikte niet meer... Dat klikken hoor je als het contactplaatje omtikt tegen het andere connectortje (lang verhaal maar zo werkt dat ding) en waarschijnlijk is bij mij zo'n plaatje naar de haaien (die zitten vast op de printplaat dus omwisselen is geen optie) :roll:.

Het enige wat ik wil weten is of ik de draadjes kan omwisselen en hoe om ervoor te zorgen dat de rechterschakelaar de functie van de linkerschakelaar krijgt en visa versa....

Of dat iemand nog zo'n component thuis heeft (reserve) die ik kan overkopen. ;)
I will not fail again, I will not let you win, f*ck your power trip :| Chaimaira |: - Power trip
1st strike, 2nd strike, 3rd strike :| 3rd Strike |: - City's On Fire
Gebruikersavatar
D-PAC
Pilot
Pilot
Berichten: 738
Lid geworden op: 24 jun 2004, 22:40
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Schiedam

Bericht door D-PAC »

Ik had ook zo'n probleem met mn mx van '92
Toen heb ik de 2 draden (omhoog en omlaag) naar de linkerkant getrokken. Zo ging met 1 schakelaar 2 ramen omhoog en omlaag (veel
reacties op gehad. tis alleen lastig met slecht weer)
Later heb ik gewoon een bedieningspaneeltje van de sloop gehaald.

Heb je de schakelaar zelf ook schoongemaakt? het kan zijn dat het pootje
,wat de schakelaar op zn plaats houd, is afgebroken.
Gebruikersavatar
OizO
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 380
Lid geworden op: 14 okt 2006, 08:57
Locatie: Beek
Contacteer:

Bericht door OizO »

Nee het pootje is niet afgebroken.
Maar jouw oplossing kan ik natuurlijk ook doen maar kun je me zeggen welke draadjes dat zijn die ik waarop moet aansluiten (gebruik makend van mijn afbeelding).

Afbeelding
I will not fail again, I will not let you win, f*ck your power trip :| Chaimaira |: - Power trip
1st strike, 2nd strike, 3rd strike :| 3rd Strike |: - City's On Fire
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Kerel..

Heb hier gewoon zo'n kastje liggen. Stuk eenvoudig ;)
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
D-PAC
Pilot
Pilot
Berichten: 738
Lid geworden op: 24 jun 2004, 22:40
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Schiedam

Bericht door D-PAC »

uhm, dat weet ik niet meer,

maar als je een voltmeter hebt of een spanningszoeker en je doet de raam naar beneden, dan kan je m aan de andere kant meten of er spanning is. Als je de schakelaar weer los laat moet de spanning er ook af zijn.

Maar de schakeling is van deze bediening makkelijk dus het zal geen probleem zijn...
Gesloten