Linker voorrem

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Sjuul
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 69
Lid geworden op: 07 jun 2006, 13:46
Locatie: Westerhaar

Linker voorrem

Bericht door Sjuul »

Topictitel beetje algemeen, want heb dr meerdere vragen over.

Zaterdag heb ik mijn remblokken voor vervangen, dit ging bijna goed. Na het vervangen van de linkervoorremblokjes wilde het wiel niet meer draaien, dus zat het te vast, na alles weer los en vast gemaakt te hebben wilde het wel weer draaien en ging ik dus op weg. Na een paar minuten begon mijn stuur te trillen en ben ik meteen gestopt.

Nu stonden dus de blokjes in de fik en heb ik dit snel kunnen blussen met een fles drinken welke ik toevallig bij me had. Leuk is anders maar goed shit happens. Na een tijdje wachten weer rustig naar huis gereden zonder al te veel remmen en zijn we vandaag bezig geweest om alles te controleren en desnoods te vervangen.

Nu bleek dat de zuiger niet meer terugkwam en de blokjes dus op de schijf bleef zitten, als ik goed geluisterd heb. De schijf is gelukkig niet krom getrokken, iets wat we wel verwacht hadden, zelfs de nieuwe blokjes waren nog goed.

De schijf, de zuiger en de blokjes zijn helemaal schoongemaakt, maar er viel weinig te zien, ook konden we geen schade vinden.

Na de 1e testrit ging alles goed, hij remt weer als voorheen maar waren er toch nog een aantal puntjes waar we niet zo blij mee waren.

De linkerrem wordt 2x zo warm als de rechter, kan iemand me vertellen of ze nu niet weer in de fik vliegen.
Bij het onluchten van alle remmen zat de rem vrij bovenin, na de 1e minuut remmen moesten we weer diep trappen om te remmen, iets waar ik wel aan gewend ben, maar degene die naast me zat niet. We hebben geen lekkage kunnen vinden en na opnieuw ontluchten zit de rem weer bovenin, tot we gaan rijden.

Kan iemand me de juiste richting op sturen waar ik naar moet kijken, of is nu alles wel in orde.
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

Ik denk dat je zuiger niet het probleem is.

Die word namelijk teruggeduwd door de remschijf.

heb je je M veertjes(die aan je blokken zitten) er wel aan zitten?

Zo ja moet je eens kijken naar de geleidebussen. het komt nogal vaak voor dat die verroest zijn en vast zijn komen te zitten. daardoor schuift de klauw niet meer zoals die moet en kan t zijn dat je remblokkken niet goed meer vrij komen. dus in de fik kunnen vliegen.

zijn die t probleem niet moet je toch kijken naar de zuiger, er moeten dan nieuwe afdichtingen in., pak gelijk de hele klauw en de rechter ook gelijk mee, die is ook zo aan de beurt dan.

http://www.mazdamx-3.nl/techntips/howto ... /index.php

Je pedaal kun je iets intrappen voordat die remt, niet veel maar iets.

Voelt je pedaal beetje vaag aan kan t ook aan de remvloeistof liggen, die kan namelijk verouderd zijn dus als je aan de klauw gaat werken gelijk meevervangen zou ik zeggen los heb je m dan toch al. Dot 3 of Dot 4 moet erin, Dot 5.1 kan ook maar word niet vak gedaan en is ook niet echt nodig.

Remslangen willen ook wel eens oud zijn en daardoor meer uitzetten zodat je druk verliest

En anders of iets niet goed aangedraaid of je hoofdremcilinder is niet helemaal oke meer maar is niet te verwachten.

hoop dat je er wat aan hebt.
Driven by a sixpack
Sjuul
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 69
Lid geworden op: 07 jun 2006, 13:46
Locatie: Westerhaar

Bericht door Sjuul »

Ik denk ook niet dat het aan de zuiger ligt, die zag er goed uit en hebben hem voor de zekerheid ook helemaal gereviseerd.
De M veertjes zitten erop zoals het hoort.

De geleidebussen zal ik zo eens controleren, daar heb ik net niet naar gekeken.

Ik moet het rempedaal behoorlijk ver intrappen voordat hij daadwerkelijk ook remt, hij remt prima daar ligt het niet aan, maar zolang ik deze auto al heb moet ik al behoorlijk ver indrukken. Ik weet nu niet beter maar kreeg wel altijd van anderen te horen dat het lijkt alsof je niet kan remmen..
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

de remmen van een mx-3 zijn niet de meest beste op de markt.

ik had eerder ook een vrij zacht en diep pedaal maar sinds ik RVS remslangen van Goodridge erop heb is t eigenlijk over, heb een pedaal zo hard als beton.

Voor de rest is t moeilijk voor mij om t in te denken want mn remslangen waren slecht evenals mn klauwen en toen ik ze gereviseerd heb heb ik er gelijk rally schijven op gezet dus heb zowieso veel meer remkracht.
Driven by a sixpack
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Misschien kan je ook eens proberen je remmen te ontluchten wanneer je motor draaid. Dit werkte bij mij goed
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Sjuul
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 69
Lid geworden op: 07 jun 2006, 13:46
Locatie: Westerhaar

Bericht door Sjuul »

WhiteFinish schreef:Misschien kan je ook eens proberen je remmen te ontluchten wanneer je motor draaid. Dit werkte bij mij goed


Inmiddels toch maar even een 'nieuwe' schijf eropgezet, maar dat heeft de problemen niet helemaal opgelost.

De geleidebussen hebben we helemaal schoongemaakt en even een nieuw paar van de sloop opgehaald, dat heeft toch het draaien van het wiel opgelost.

Het ver indrukken van het pedaal blijft , maar het ontluchten terwijl de motor draait zal ik morgen even proberen.
Ik kan in ieder geval weer veilig rijden, en daar ging het me voornamelijk om.
Gebruikersavatar
V6peter
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1551
Lid geworden op: 13 nov 2005, 18:07
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door V6peter »

Heb je de bussen die door de rubbers glijden wel even lekker schoongemaakt en ingesmeerd met kopervet?

Als die vuil zijn en stroef worden willen ze ook nog weleens vast gaan zitten.
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

V6peter schreef:Heb je de bussen die door de rubbers glijden wel even lekker schoongemaakt en ingesmeerd met kopervet?

Als die vuil zijn en stroef worden willen ze ook nog weleens vast gaan zitten.


dat zijn die geleidebussen waar hij t over had

moet je niet met kopervet insmeren want dan gaan de rubbers kapot, maar met speciaal remmenvet. werkt perfect ;)
Driven by a sixpack
Gebruikersavatar
V6peter
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1551
Lid geworden op: 13 nov 2005, 18:07
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door V6peter »

Zou voor het eerst zijn dat rubbers kapot gaan van kopervet!!! :?
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

V6peter schreef:Zou voor het eerst zijn dat rubbers kapot gaan van kopervet!!! :?


heb t van een van onze clubmonteurs. mocht geen kopervet daar.

maar moest remmenvet.

werkt overigens wat beter dan kopervet, tis echt extreem vet spul. na t handenwassen zijn je handen nog steeds vettig haha
Driven by a sixpack
Plaats reactie